Fair Folks & a Goat kaviareň v New Yorku Zdroj: Fair Folks & a Goat / Facebook

Za mesačný poplatok 25 dolárov (približne 23 eur) ponúka kaviareň s pobočkami na Greenwich a East Village neobmedzené množstvo kávy. Zákazníci, ktorí si členstvo zaplatia, môžu vypiť denne toľko pohárov, koľko zvládnu. Okrem kávy majú bez limitu prístup zároveň k čajom a limonádam.

V členstve je aktuálne zaregistrovaných okolo tisíc zákazníkov, tvrdia majitelia pre noviny The New York Times, a záujem stále narastá. Ako ďalej dodávajú, napríklad len počas septembra malo záujem o vstup do členstva v priemere sedem nových ľudí denne.

V rámci výhod sa s členstvom spája 10-percentná zľava na všetok sortiment v kaviarni, ktorá zároveň predáva oblečenie a umelecké doplnky.

Neberúc do úvahy kvalitu, ponúkať zákazníkom prakticky hektolitre kávy za relatívne nízku cenu, z ktorej sa môžu upiť hoci aj do bezvedomia, to vyznieva ako riskantná stratégia. Hoci sa špekulantom črtá hneď niekoľko možností, ako systém zneužiť, kaviareň funguje od roku 2012 a dosiaľ neskrachovala.

Kávová aplikácia

Nie je to ale prvý pokus o kávové predplatné. Už dlhšiu dobu existuje mobilná aplikácia CUPS, ktorá pracuje s obdobnou myšlienkou ako kaviareň Fair Folks & a Goat.

Užívatelia aplikácie si po zaplatení vybraného členského poplatku môžu vyzdvihnúť šálky kávy alebo iného nápoja v určených lokalitách v New Yorku, vysvetľuje ekonomický portál Business Insider. S aplikáciou spolupracuje okolo sto kaviarní a lokalít.

Členský poplatok sa rôzni. Napríklad na získanie predplatného na neobmedzené množstvo šálok zo všetkých druhov nápojov v každej lokalite musí užívateľ zaplatiť 120 dolárov mesačne (približne 111 eur). Ak by mal užívateľ záujem iba o kávu, predplatné by ho vyšlo na 90 dolárov mesačne (približne 84 eur).

Čas sú peniaze + káva zdarma

V európskych metropolách postupne vznikajú aj takzvané „pay-per-minute“ kaviarne. Hlavná myšlienka spočíva v tom, že zákazníci neplatia za kávu ani za občerstvenie, ale platia za čas strávený v podniku.

Priekopníkom „pay-per-minute“ kaviarní je ruský reťazec Ziferblat (Ciferník), ktorí prevádzkuje viacero pobočiek v Rusku, ale aj v Londýne, na Slovinsku či Ukrajine. Podľa českých Hospodářskych novín sa počas tohto leta mala ďalšia pobočka otvárať aj v Prahe. Ako však reťazec informuje na Facebooku, od projektu odstúpil hlavný investor a v súčasnosti hľadá nového.

Cena záverečného účtu v kaviarni závisí od strávených minút.. Kaviareň v Manchestri si za jednu minútu účtuje päť pencí (približne sedem centov). Priemerný zákazník zotrvá v kaviarni hodinu aj 19 minút, píše agentúra Bloomberg. Jedna návšteva tak v priemere vychádza na 3,95  libry (približne 5,5 eura). Cenník v ostatných pobočkách sa líši minimálne.

Neexistuje pritom žiadna povinne vymedzená hranica, ktorú by musel zákazník v kaviarni stráviť. Kaviareň sa od konkurencie odlišuje aj tým, že zákazníci si môžu nápoje pripravovať sami a v mnohých prípadoch si sami upratujú aj použitý riad.

Ako poznamenáva britský portál The Guardian, kaviarne typu "pay-per-minute" majú byť odpoveďou na zákazníkov,ktorí si objednajú len jednu kávu a následne ďalšie tri-štyri hodiny v podniku čítajú alebo len surfujú po internete bez ďalších objednávok.

Kaviareň Ziferblat v Londýne Zdroj: Gilda / flickr.com | CC