„Keď ste na Srí Lanke a neurobíte si selfie z chrámu, akoby ste ani na Srí Lanke neboli,“ píše cynicky komentátorka denníka The Guardian Rhiannon Lucy Cosslett. V článku naznačuje, ako jej neskutočne lezú na nervy otravní turisti, ktorým pre dosiahnutie dokonalej fotografie nie je nič sväté a všetko je nejaké jednotvárne. Kto bol niekedy v meste Pisa asi vie, o čom vravíme.

Štúdia, na ktorú upozornil denník Independent, odhalila, že až 40 percent mladých ľudí si vyberá destinácie na dovolenku podľa toho, aby by sa ich fotografie dokonale vynímali na sociálnych sieťach ako Facebook alebo Instagram. Ide o fenomén známy pod názvom instagrammability. Na druhom mieste skončil faktor „ceny alkoholu“. Príležitosť niečo vidieť v okolí zdôraznilo ako dôležitý parameter len 3,9 percenta respondentov.

Vopred nastavený formát dokonalosti

Samozrejme, ľudia vždy chceli cestovať do malebných a krásnych miest, ale existujú vychytené výhľady, strediská alebo efektné bazény, ktoré zvýrazňujú krásy dovolenkových rajov. Byť v danej destinácii na dovolenke a nezdieľať takúto fotografiu na sociálnej sieti je považované za hriech.

V Singapure je to kultový bazén v hoteli Marina Bay Sands s výhľadom na mesto, v Kuala Lumpure je nutnosť urobiť si fotografiu spod dvoch mrakodrapov Petronas Twin Towers, na Maledivách je to najčastejšie tyrkysové more a zaborená noha v piesku.

Infinity poll v Singapure
Zdroj: Instagram / Cony Cuadra

Infinity poll v Singapure Zdroj: Instagram / Cony Cuadra

„Zdá sa, že veľa fotiek kopíruje určitý formát. Štíhla beloška stojí na pláži vo voľných šatách, chrbtom k fotografovi, na zdanlivo predurčenom krásnom mieste. Fotograf trpezlivo čaká na dosiahnutie dokonalého záberu,“ píše L. Cosslett.

Namiesto toho, aby na dovolenke turisti odložili svoj mobil, používajú ho ešte aktívnejšie na zbieranie lajkov. Samozrejme, Instagram nezachytí celý príbeh toho, ako je na dovolenke. Človek, ktorý zdieľal obrázky, na ktorých popíja lahodné koktaily pri mori, sa pokojne mohol o pár minút vrátiť do hotela, kde mu práve pobehujú šváby.

Výskumy naznačujú, že ťažkí používatelia sociálnych sietí (tráviaci na nich viac ako dve hodiny denne) majú vyššiu pravdepodobnosť slabého psychického zdravia, vrátane úzkosti a depresie. „Vidieť priateľov konštantne na dovolenke alebo ako si užívajú nočný život môže u mladých ľudí vyvolať pocit, že im niečo v živote chýba, zatiaľ čo iní si ho užívajú. Tieto pocity môžu u mladých ľudí podporiť prístup ,porovnávaj a zúfaj‘,“ píše sa v štúdii #StatusOfMind.

Bazén pri oceáne Zdroj: Instagram / handluggageonly

Instagram butler

Zdieľanie na sociálnych sieťach je dnes cool a hotely si to dobre uvedomujú. Na Maledivách ponúka hotel The Conrad Maldives Rangali príplatkovú službu zvanú ako „Instagram butler“. Ide o chlapíka, ktorý pozná najvychytenejšie miesta a svojich klientov na ne zavedie, aby mohli zachytiť perfektné zábery tak, aby tí, čo ostali doma, zozeleneli od závisti.

Butler zároveň klientom odporúča ideálnu hodinu na fotografiu či nastavenie smartfónu a filtra. Tým sa jeho práca nekončí. Poradí tiež, ako sa majú klienti postaviť a vo finále ich cvakne napríklad v ikonickej podvodnej reštaurácii Ithaa, ktorá je súčasťou 5-hviezdičkového strediska Conrad Hilton na ostrove Rangali.

Populárna je aj joga, a tak butler poradí ideálnu polohu rúk a nôh, aby bola fotka ideálna. Inými slovami ide o odsávanie radosti a spontánnosti z dovolenkovej fotografie. Dovolenky „instamaniakov“ sa podobajú na projekt, ktorého cieľom je nazbierať čo najviac pozitívnych reakcií na sociálnych sieťach.

Generácia vymytých mozgov

Je potrebné zdôrazniť, že turisti vždy fotografovali. V čase pred smartfónmi boli náklady na film do klasického fotoaparátu vysoké a turista bol rád, keď si z výletu priniesol aspoň jednu použiteľnú fotografiu. Teraz „instamaniaci“ môžu mať toľko fotografií, koľko potrebujú, a cez Photoshop či filtre na Instagrame sú schopní robiť destinácii perfektnú reklamu zadarmo, čím zámerne potierajú negatíva.

Fotenie v takom rozsahu so zameraním primárne na seba je niečo nové - často na úkor vedomostí, prieskumu lokality a v konečnom dôsledku dobrodružstva a oddychu.

Šikmá veža v Pise
Zdroj: Instagram / bestdiscovery

Šikmá veža v Pise Zdroj: Instagram / bestdiscovery

Mohli by sme sa domnievať, že sociálne médiá by mali „diverzifikovať“ fotografie, ktoré na sociálnej sieti vidíme. Najobľúbenejší používatelia Instagramu však zjavne fotia podľa striktných schém dokonalosti. Netýka sa to len cestovania, ale aj fotografií jedál, svadieb, detí alebo selfíčiek mladých žien.

#followmeto
Zdroj: Instagram / jozenunez

#followmeto Zdroj: Instagram / jozenunez

Všimnite si, koľko je identických fotografií z dovoleniek, kde partner odzadu fotí partnerku, ktorá kráča vopred a on ju drží za ruku. Namiesto rozmanitosti vidíme na Instagrame homogénnosť, pretože obyčajní smrteľníci sa snažia kopírovať tých, ktorých followujú. V konečnom dôsledku je to extrémne nudné.

„Sme generácia vymytých mozgov,“ napísala v roku 2015 mladá Austrálčanka Essena O'Neill do opisu v profile Instagramu s tým, že „sociálne médiá nie sú skutočný život“. Na sociálnej sieti bola kedysi celebritou, mala pol milióna fanúšikov a zarábala na tom, že robila reklamu módnym značkám. Vyzvala tak mladých ľudí, aby žili reálny život, pretože nedokážeme aspoň chvíľu žiť v prítomnosti. Digitálne ocenenie je dnes oveľa cennejšie ako konverzácia tvárou v tvár, a to je škoda.