Elektrické kolobežky si v posledných rokoch získali v Európe veľkú popularitu. Sú už pomerne bežným dopravným prostriedkom, ktorý sa používa v centrách mnohých európskych miest. Viaceré spoločnosti ponúkajú prostredníctvom mobilných aplikácií ich prenájom.

Používanie takýchto kolobežiek vedie nanešťastie často k zraneniam ľudí. Spôsoby, ako nájsť rovnováhu medzi potrebami chodcov a používateľmi tohto alternatívneho dopravného prostriedku je zložité.

Preč z chodníkov

Miláno rozhodlo, že dočasne zakáže činnosť spoločností, ktoré v meste prenajímajú elektrické kolobežky. Opatrenie bude platiť do prijatia pravidiel, ktoré budú upravovať podmienky ich používania.

Začiatkom júna prijali v Taliansku nariadenie, ktoré povoľuje jazdu na elektrických kolobežkách v peších zónach, na cyklotrasách, ako aj v oblastiach, kde je povolená rýchlosť do 30 kilometrov za hodinu. Nariadenie zároveň vyžaduje, aby si každé mesto stanovilo vlastné pravidlá používania kolobežiek.

Milánske úrady začali koncom júla testovať nové pravidlá, ktoré kolobežkám povoľujú jazdiť rýchlosťou šesť kilometrov za hodinu v peších zónach, ale zakazujú jazdu po chodníkoch. Nerešpektovanie nariadenia sa trestá pokutou vo výške 26 eur.

Už v čase platnosti týchto pravidiel došlo v Miláne k zrážke kolobežkára s chodcom, ktorý utrpel niekoľko zlomenín.

Prvý operátor s ponukou zdieľaných elektrických kolobežiek sa v uliciach Milána objavil v októbri 2018. Od jari tohto roka v meste pôsobí už šesť podobných spoločností.

Zdroj: TASR / AP

Utláčaní chodci

Zatiaľ čo nemecká spolková vláda v elektrických kolobežkách žiaden problém nevidí a povolila ľuďom jazdiť po chodníkoch, francúzska ministerka dopravy Elisabeth Bornová sa usiluje o ich zákaz. Zákaz vstúpil do platnosti v septembri. Pokutu dostane každý, kto bude jazdiť po chodníku.

E. Bornová denníku Le Parisien povedala, že na elektrických kolobežkách sa bude môcť jazdiť len po cestách alebo vo vyhradených jazdných pruhoch. Pokuta za nedodržanie bude 135 eur. Má sa tým zabrániť ohrozovaniu chodcov. Pokutu nedostane kolobežkár, ktorý bude svoj dopravný prostriedok tlačiť po chodníku s vypnutým motorom.

Boom prenajatých kolobežiek vo Francúzsku najviac pociťujú Parížania. Odkedy sa vlani spustilo ich využívanie, na chodníkoch ich pribudlo už okolo 15-tisíc. Do konca tohto roka ich tam má byť 40-tisíc.

V mnohých nemeckých mestách sa o elektrické kolobežky zaujímajú firmy ako Lima, Bird či Uber. Nemecká spolková vláda začiatkom apríla s využívaním elektrických kolobežiek v krajine súhlasila.

Prvá smrť

S e-kolobežkou sa

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa