Už niekoľko dní platia Bratislavčania cestujúci mestskou hromadnou dopravou (MHD) drahšie časové predplatné lístky, tzv. električenky. Mesačník zdražel o euro na 26 eur, za štvrťročník si priplatia 2,60 eura a za celoročný lístok 10 eur. Mesto sľubuje, že na rok by to mala byť posledná cenová zmena a cestujúcim zvýšené výdavky na cestovanie už čoskoro vykompenzuje zásadným rozšírením služieb. Župa a mesto totiž spustia prvú etapu Integrovaného dopravného systému (IDS).

„V decembri pribudne pre cestujúcich s časovými predplatnými cestovnými lístkami nová kvalita cestovania, možnosť ľubovoľne kombinovať vlaky prímestské autobusy alebo MHD v akomkoľvek rozsahu na území mesta,“ vysvetlil Miroslav Matušek, šéf spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava (BID). Firma, v ktorej je 65-percentným zakladateľom Bratislavský samosprávny kraj a 35-percentným podielnikom mestom, štartuje po siedmich rokoch príprav prvú etapu IDS.

Výhody integrácie

Integráciu plánujú spustiť 9. decembra, keď začne platiť nový grafikon vlakov a prímestských autobusov. Výhodou pre cestujúcich bude, že na využitie integrácie už nebude potrebný tzv. BID kupón. Ten stojí k mesačníku 1,66 eura (od augusta sa cena nemenila) a umožňuje zatiaľ len limitované kombinovanie rôznych druhov dopráv. Bol akýmsi nultým stupňom integrácie dopravy.

„V súčasnosti kupón využíva asi 30-tisíc ľudí,“ doplnil M. Matušek. Podľa neho pre doterajších používateľov BID kupónu cestovanie po Bratislave zlacnie. Integrácia sa zavedie aj v jednej prímestskej zóne – na Záhorí. Mesačník, prípadne štvrťročník či celoročná električenka oprávni ľudí kombinovať MHD s akoukoľvek prímestskou dopravou, a to od Brodského a Malaciek až po Bratislavu.

Po meste vlakmi

Možnosť využiť na cestovanie do práce či školy aj vlaky a prímestské autobusy bez potreby kupovať si ďalšie lístky podľa odhadov BID zvýši záujem ľudí o predplatené časové lístky. V súčasnosti využíva električenky asi 58 percent cestujúcich v rámci hlavného mesta, po spustení integrácie sa očakáva nárast na 65 percent.

Cestovať napríklad z okrajových mestských častí do centra sa bude dať urýchliť využitím vlakov alebo prímestských autobusov, ktoré majú menej zastávok ako MHD. Už dnes prieskumy ukazujú, že vlaky na dopravu v rámci mesta využíva časť ľudí z Devínskej Novej Vsi a Lamača.

Zdraženie vyvažuje stratu

Ceny električeniek upravilo mesto od augusta na základe minuloročných pravidiel. Tie umožňujú každoročne navýšiť cenu cestovného o infláciu. Dopravný podnik sa rozhodol minuloročný rast cien na úrovni 3,9 percenta premietnuť len do ceny časových predplatných lístkov.

„Drahšie cestovanie po Bratislave prinesie zvýšenie tržieb za rok približne na úrovni 500-tisíc eur,“ uviedla hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava (DPB) Agáta Staneková. Podľa prepočtov TRENDU by to malo byť cez 600-tisíc eur. „Peniaze budú použité uhradenie nákladov, ktoré rastú tiež o mieru inflácie,“ doplnila A. Staneková.

Celkovo podnik očakáva z cestovného tržby 41,6 milióna eur. Príjmy z cestovného tvoria stále len niečo vyše tretiny nákladov na chod verejnej dopravy v hlavom meste.

Úprava cien električeniek je navyše citlivá záležitosť. Príjmy z ich predaja tvoria viac ako polovicu celoročných tržieb vyzbieraných od cestujúcich a tento podiel sa dlhodobo znižuje.

Ceny predplatných cestovných lístkov v Bratislave
MesačníkŠtvrťročníkRočný lístok
od augusta do augusta od augusta do augusta od augusta do augusta
obyčajný 26,00 25,00 68,60 66,00 260,00 250,00
BID kupón 1,66 1,66 4,98 4,98 10,00 10,00
žiacky, študentský, dôchodcovský 13,00 12,50 34,30 33,00 130,00 125,00
BID kupón 0,83 0,83 2,49 2,49 9,96 9,96
celosieťový prenosný 78,00 75,00 205,70 198,00 779,00 750,00

Hospodárenie DPB

DPB má cieľ hospodáriť v roku 2012 na nule, teda bez straty, ktorú vykazoval posledných niekoľko rokov. Na základe objednaných výkonov mesta po poslednej redukcii v auguste 2011 podnik vypočítal potrebu dotácie vo výške 55,8 milióna eur. Mestské zastupiteľstvo chválilo v rozpočte len sumu 51,7 milióna. Následne robil podnik redukcie v nákladoch, ale ani po započítaní inflačného zvýšenia tržieb sa nedostal na vyrovnané hospodárenie a očakával stratu 2,4 milióna eur. Preto podnik požiadal o úpravu a navýšenie mestskej dotácie o 1,5 milióna eur. Poslanci zmenu v marci aj schválili. Mesto tak prispeje na chod verejnej dopravy sumou 53,2 milióna eur. Posledných chýbajúcich 900-tisíc eur sľubuje riaditeľ DPB Ľubomír Belfi docieliť šetrením vo firme bez obmedzovania rozsahu dopravy.

Zavedenie integrovaného systému od budúceho roka zásadne zasiahne tržby DPB. Podľa dohodnutého kľúča totiž príde o časť tržieb z mestských električeniek. V rámci IDS si mesto ponechá 91,8 percenta z ceny električenky, a zvyšok si rozdelí prevádzkovateľ osobnej vlakovej dopravy – Železničná spoločnosť Slovensko s prevádzkovateľom prímestských autobusov Slovak Lines. Súčasne však bude získavať podiel z tržieb z nových mesačníkov či štvrťročníkov predaných v prímestských zónach na Záhorí.

Príjmy DPB z predplatených časových lístkov (električeniek):

  • predáva v priemere 35-tisíc mesačných kupónov,
  • 71-tisíc cestujúcich má štvrťročnú električenku
  • 13-tisíc cestujúcich jazdí na celoročný predplatený lístok
  • z cestovného podnik očakáva tržby 41,6 milióna eur, príjmy z električeniek tvoria vyše 52 percent
  • tržby podniku tento rok podľa očakávaní medziročne vzrastú o štyri milióny eur, vďaka úprave cien cestovného a zlúčeniu dvoch vzdialenostných pásiem do jedného od 1. augusta 2011

Viac o integrovanom systéme dopravy v Bratislavskom kraji si prečítajte v aktuálnom vydaní TRENDU 31/2012.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.

Ilustračné foto na titulke - SITA