Aktualizované 7.12.2011 o 16:52

Slovenské letecké spoločnosti Danube Wings a Slovakian Airlines neplánujú po odchode Českých aerolínií (ČSA) z Bratislavy prevziať ich aktivity. Obaja dopravcovia to potvrdili pre eTREND.

Generálny riaditeľ Danube Wings Ján Rostáš vysvetľuje, že prevádzkovať celoročnú pravidelnú dopravu je v súčasnej konkurencii pre malú leteckú spoločnosť investične náročné a rizikové. „Dobre volená pravidelná linka začína prinášať prevádzkový zisk až po vyše roku, no dovtedy treba preinvestovať veľa peňazí do nevyťažených úvodných letov a do marketingu,“ povedal. Zdôraznil, že vlani sa rozhodli spoločnosť najprv finančne stabilizovať a zamerať sa radšej viac na konkurenčne rovnako ťažký, ale z pohľadu nákladov predvídateľnejší charterový trh. V Taliansku napríklad lietali v lete s dovolenkármi na niektoré grécke ostrovy, kde majú letiská krátke dráhy a väčšie lietadlá tam nedokážu pristáť.

Danube Wings v zime premáva iba na pravidelnej linke medzi Bratislavou a Košicami. Jedno z troch turbovrtuľových 72-miestnych lietadiel ATR-72 má na letisku v Bologni, odkiaľ zabezpečuje príležitostné charterové lety do celej Európy. Na linky, ktoré z Bratislavy ponúkali ČSA, by bolo treba rýchlejšie prúdové lietadlo a také Danube Wings už nemajú.

Aerolinky museli vlani zrušiť z úsporných dôvodov viacero pravidelných liniek a ešte začiatkom roku predčasne vrátiť ČSA prenajatý Boeing 737-400. Za tri štvrťroky tohto roka počet letov i cestujúcich na charteroch vzrástol vyše triapolnásobne. Na budúci rok plánujú Danube Wings viac charterov zo Slovenska i v Taliansku.

Ani nová letecká spoločnosť Slovakian Airlines neprevezme zrušené linky Českých aerolínií (ČSA) z bratislavského letiska do Paríža, Amsterdamu a cyperskej Larnaky. Generálny riaditeľ Slovakian Airlines Stanislav Machovčák pre eTREND povedal, že dopravca nemôže jednoducho prebrať opustené spoje, ktoré iná spoločnosť označila za stratové a s klesajúcim záujmom cestujúcich. Bez analýzy skutočných príčin neefektívnej prevádzky by to bolo veľké obchodné riziko.

Slovenská firma získala iba minulý týždeň obchodnú licenciu na vykonávanie pravidelnej i nepravidelnej prepravy cestujúcich, batožiny, nákladu a pošty.

Náhly začiatok a náhly koniec

Šesť nových priamych liniek z Bratislavy do krajín Európskej únie zriadili ČSA iba koncom júna tohto roku a už po troch týždňoch prevádzky v nich začali škrtať. „Hodnotiť efekt nových spojení po troch týždňov prevádzky však každý pokladá za predčasné,“ upozornil vtedy eTREND. Menší záujem pasažierov než sa očakávalo bol aj dôsledkom rozhodnutia ČSA linky rýchlo odštartovať ani nie šesť týždňoch po tom, čo začali predávať letenky. Iné spoločnosti tak robia najmenej dva - tri mesiace pred spustením leteckého spojenia a štart podporia patričnou reklamou.

České aerolínie síce ponúkali atraktívne ceny, ale novými spojeniami málo oslovovali napríklad obchodných cestujúcich. Tí sa zvyčajne chcú vrátiť už v deň doletu. Navyše ČSA nové linky oznámili až uprostred rušnej sezóny, keď tisícky cestujúcich mali už kúpené letenky. Niektoré z týchto destinácií mali v obchodnom pláne aj predchádzajúce manažmenty od jari tohto roku vznikajúcich Slovakian Airlines.

ČSA s linkami z Bratislavy očividne veľmi neuspeli. Kým v júli odviezli 10 500 cestujúcich, v septembri to bolo iba 7 700 a v októbri 7 800, čo predstavovalo niečo vyše šesť percent všetkých cestujúcich na bratislavskom letisku. Darilo sa linkám do Paríža, Amsterdamu a Larnaky, ale lety do Ríma a Bruselu boli vyťažené biedne. Preto od novembra ČSA škrtli Rím, Brusel i Barcelonu a radšej pridali lety do Paríža a Amsterdamu. 

Najskôr na jar

Rozhodnutie zrušiť linky ČSA Letisku M. R. Štefánika vôbec neoznámili. Manažment letiska sa o tomto kroku dozvedel iba z tlačovej správy určenej slovenským médiám. O cestujúcich, ktorí prišli o dopravu, sa musia postarať podľa platnej legislatívy ČSA.

Letisko začalo aktívnu komunikáciu s potenciálnymi záujemcami, ktorí by mohli v budúcnosti poskytnúť minimálne adekvátnu náhradu najmä spojení do Amsterdamu a Paríža, odkiaľ lietajú početné prípoje do celého sveta. Obchodný riaditeľ letiska Tomáš Kika si myslí, že náhrada by mohla byť aktuálna až od jari.

Pre Bratislavčanov je náhradou blízka Viedeň, pasažieri z Popradu však musia cestovať do Košíc a zo Žiliny do Ostravy. Zo Žiliny ČSA lietali aj pre holandskú spoločnosť KLM, americkú Deltu a ruský Aeroflot, partnerov ČSA v globálnej aliancii SkyTeam. Do Popradu a Žiliny je však doprava zatiaľ iba prerušená. Medzi Prahou a Košicami sa lieta bezo zmeny.

Ilustračné foto na titulke - Vladimír Benko