Päťdesiat najväčších a najdôveryhodnejších leteckých spoločností dostáva od štátneho Českého aeroholdingu, ktorý je vlastníkom Českých aerolínií (ČSA), ponuku na účasť v tendri na privatizáciu českého národného leteckého dopravcu. Záujemcovia sa majú hlásiť do konca novembra. Predtým, než ČSA vstúpili do Českého aeroholdingu, vyrátala audítorská spoločnosť Ernst & Young ich hodnotu na 148,5 milióna Kč (5,84 milióna eur).

Podľa ministerstva financií má byť investorom uznávaný a skúsený dopravca, člen medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov IATA, schopný financovať dlhodobý rozvoj ČSA, vrátane diaľkových liniek a umožniť tak rozvoj Letiska Václava Havla v Prahe i ďalších českých letísk. Generálny riaditeľ Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák bol však v nedeľnej relácii Českej televízie Otázky Václava Moravca skeptický. Podľa neho je viac ako sedemdesiatpercentná pravdepodobnosť, že sa predaj nevydarí, pretože sa strategický investor nenájde. S výnimkou niekoľkých lídrov leteckého trhu je v Európe na predaj väčšina leteckých spoločností, tvrdí.

Ak by sa predaj neuskutočnil, podľa M. Dvořáka sa nestane nič, lebo ČSA už vykazujú všetky parametre stabilizovanej firmy, ktorá by sa v budúcom roku mohla priblížiť k vyrovnanému hospodáreniu. Bude to však záležať na kurze dolára a cenách paliva, ktoré v tomto roku vzrástli o dvadsať a v minulom roku o štyridsať percent.

ČSA sú jednou z najstarších doteraz fungujúcich aerolínií na svete. Nelietali iba počas nemeckej okupácie Čiech a Moravy. Vznikli ešte v pionierskych časoch leteckej dopravy v roku 1923 a za každého režimu boli v rukách štátu. V roku 1992 sa transformovali na akciovú spoločnosť so základným kapitálom 2,7 miliardy vtedajších československých korún. Spoločnosť nikdy nevyplácala dividendy a v roku 2009 musela po strate 3,8 miliardy Kč upísať nové akcie za 2,5 miliardy Kč.

Do zúfalej situácie ČSA priviedli v uplynulých rokoch stranícke nominácie, chaotické a nekoncepčné zmeny obchodných plánov, veľké nákupy lietadiel, zatiaľ čo firma strácala konkurencieschopnosť. Záchranu malo priniesť značné zoštíhľovanie. Počet lietadiel zredukovali na tri desiatky, keď vyradili najmä dvadsaťtri boeingov 737, zrušili flotilu diaľkových airbusov a obmedzili aj počet turbovrtuľových lietadiel na regionálne trate. Pri redukcii liniek prestali lietať z Prahy do Bratislavy, Žiliny a Popradu a z Bratislavy zastavili aj spoje do šiestich miest v Európe. Spoločnosť predala nákladný terminál, prípravňu jedál na palubu, zredukovala počet zamestnancov. Napriek tomu však vlani vykázala stratu 241 miliónov Kč (9,49 milióna eur).

Súčasný pokus privatizovať ČSA je v priebehu dvoch desaťročí tretí. Pôsobenie Air France ako minoritného akcionára sa skončilo po dvoch rokoch odchodom Francúzov. Privatizácia v roku 2009 bola zastavená, lebo konzorcium Air France-KLM pôvodný záujem zrušilo, ruský Aeroflot bol ako jeden z uchádzačov vyradený údajne z bezpečnostných dôvodov a v hre zostal iba český Unimex Group a jeho charterová spoločnosť Travel Service. Tí vzhľadom na potrebné dvoj až trojmiliardové investície ponúkali symbolickú korunu.

Ilustračné foto na titulke - Vladimír Benko