Pekná príroda, historické pamiatky a krátke vzdialenosti medzi jednotlivými atrakciami, to je to čo sa cudzincom páči na Slovensku. Neochota, nekompetentnosť, neznalosť jazykov a chýbajúci úsmev sú zase veci, ktoré im najviac prekážajú. Vyplynulo to z odpovedí slovenských incomingových cestovných kancelárií na anketu TRENDU, čo sa páči a čo nepáči návštevníkom Slovenska.
Nevieme sa predať
Podľa Tibora Bajaníka, riaditeľa CK FIFO sa návštevníkom páči krajina, jej rozmanitosť a často sú prekvapení, aké pekné veci tu nachádzajú – napríklad Levoču, plte na Dunajci, jaskyne, hrady a zámky. Najväčšie ponosy sú na nejasnú cenotvorbu, napríklad taxíky, alebo rôzne doplnkové služby a tiež na málo úsmevov na tvári ľudí, pracujúcich v cestovnom ruchu a v niektorých oblastiach na slabú znalosť cudzích jazykov.
Mária Gallová z CK Satur hovorí, že pozitívne odozvy majú na prírodu, zrekonštruované mestá a nové ubytovacie zariadenia, najmä tie štýlové – drevenice, penzióny v historických budovách, kaštieľoch a pod. Najčastejšími problémami je podľa nej neochota riešiť problémy, alebo požiadavky klientov, chýba záujem o klienta, úslužnosť personálu.
V niektorých oblastiach aj nedostatok aktivít na trávenie voľného času, resp. nedostatočné využívanie miestnych zaujímavostí a atrakcií. V tomto sa máme podľa nej ešte veľa čo učiť od susedov, ktorí vedia „predať“ doslova každý kostol či historickú budovu.
Pozitívne ohlasy na slovenskú kuchyňu má od svojich klientov Adonis Iliopoulos z CK Aeolus, najväčší problém majú s jazykovou bariérou u mnohých ľudí, ktorí poskytujú služby v cestovnom ruchu.
Výhoda – všetko na dosah
Zahraničným hosťom sa na Slovensku páči, že je malé a všetko je tu na dosah, príroda, historické pamiatky, hovorí Juraj Urban z CK Paxtour. Páčia sa Tatry, Slovenský raj, história a turisti oceňujú aj snahu bežných ľudí pomôcť napríklad pri orientácii v mestách či so službami.
Na druhej strane hostia už roky konštatujú, že ľudia, ktorí pracujú v službách, nie sú uvoľnení, usmievaví, netešia sa z toho, že k nim prišli hostia a preto vlastne majú prácu. Požiadavky hostí berú ako nutné zlo. „Cítiť tu istú zakomplexovanosť, čím východnejšie od Bratislavy, tým je to horšie, ale samozrejme nedá sa to zovšeobecniť, nie je to tak všade,“ hovorí J. Urban.
Podľa skúseností CK Avicenum kladne je hodnotená príroda, kultúrna rozmanitosť a pamiatky, taktiež rozširovanie služieb pre turistov. Negatívne najmä prístup ku klientovi, ochota, hoci sa nedá zovšeobecňovať. Téme, ako sa správať ku klientom, sa zatiaľ na Slovensku venuje minimálna pozornosť.
Klienti CK Pilgrimtour, ktorá sa zameriava na ruskú a ukrajinskú klientelu, pozitívne hodnotia zmeny, ktoré sa udiali v slovenských strediskách cestovného ruchu za posledné tri-štyri roky. Oceňujú najmä investície do zimných lyžiarskych stredísk, ale aj do aquaparkov či rekonštrukcie a modernizácie ubytovacích zariadení.
Ruskí turisti by však privítali viac atrakcií pre rôzne vekové kategórie. Aj keď sa čas vybavovania víz skrátil z 11 na 5 dní, čo klienti oceňujú, aby sme boli konkurencieschopní alpským krajinám, je treba ich vybavovať počas 1-3 dní. Negatívne je hodnotenie správanie hraničnej a cudzineckej polície, ktoré je často označované za urážlivé.
Zdroj: velka
Foto – Jarmila Horváthová