Vojnový veterán Jake Orta žije v garsónke plnej odpadkov, ktoré vyzbieral z kontajnerov od svojich susedov. Vysávač, fén, stále funkčný kávovar vyhrabal v smetiaku šéfa Facebooku Marka Zuckerberga, ktorý žije o tri bloky ďalej. Američan sa zbieraním odpadkov miliardárov živí na plný úväzok a nie je sám. V San Franciscu je na tomto biznise založená celá sféra šedej ekonomiky, tvrdí denník The New York Times.
„Len ma udivuje, čo ľudia zahodia,“ tvrdí. Keďže vyberanie odpadkov je v Kalifornii nelegálne, robí to len v noci. Bežne sa mu podarí „uloviť“ štýlové džínsy, bavlnenú bundu, šedé tenisky Nike či pumpu na bicykel. „Nikdy neviete, čo nájdete.“ Denne si tak zberom relatívne nových a funkčných vecí zarobí 30 až 40 dolárov.
The trash picker and the tech billionaire. Neighbors. What one man's dumpster diving and garbage scavenging say about San Francisco in 2019. https://t.co/Oo4upQwadT
— NYT National News (@NYTNational) April 11, 2019
Minulý mesiac v kontajneri našiel napríklad plnú krabicu, kde boli strieborné poháre a taniere, bežné sú aj telefóny, iPady, náramkové hodinky a tašky plné marihuany. Na konci augusta alebo septembra, keď sa boháči vracajú z psychadelického festivalu Burning Man v púšti Nevady, vojnový veterán pri košoch zvyčajne nájde nové bicykle pokryté jemným pieskom, ktorými sa účastníci v obrovskom komplexe na festivale prevážajú.
J. Orta hovorí, že berie len to, čo jeho susedia zreteľne vyhodili. Lenže pred 14 rokmi strávil niekoľko mesiacov vo väzení, pretože vošiel do garáže jedného domu v Sacramente a snažil sa niečo ukradnúť. Jeho príbeh je kontrastom medzi chudobnou vrstvou ľudí a početnou enklávou bezdomovcov v predraženom meste a technologickou elitou - obe skupiny žijú od seba len niekoľko metrov.
Najrýchlejší internet
Keď nabudúce budete nervózne ťukať do klávesnice a sťažovať si na pomalý internet, problém bude zrejme niekde inde. Určite nebude na dne Atlantického oceánu. Tam totiž spoločnosť Google ukladá nový optický kábel s kapacitou 250 terabitov za sekundu. Takže, ak by ste náhodou niekedy potrebovali stiahnuť kompletný objem knižnice amerického Kongresu, nový kábel vám prenesie celý jej obsah (z Virgínie do Európy) v priebehu jednej sekundy. A to hneď trikrát, tvrdí portál Wired. Optický kábel je o polovicu rýchlejší než kábel, ktorý v rámci spoločného projektu ťahá viac ako päť kilometrov pod morskou hladinou spoločnosť Facebook s Microsoftom.
Väčšina podmorských káblov na extrémne dlhé vzdialenosti (okolo 6 500 kilometrov) obsahuje šesť alebo osem párov optických vlákien. Google potvrdil, že jeho kábel zvaný Dunant (pomenovaný podľa prvého nositeľa Nobelovej ceny za mier Henryho Dunanta) by mal byť prvý, ktorý bude obsahovať 12 párov, a to vďaka novej technológii vyvinutej v spolupráci so spoločnosťou SubCom, ktorá navrhuje, vyrába a inštaluje podmorské káble.Dunant nemusí byť najrýchlejší. Japonský tech gigant NEC už avizoval, že má technológiu, ktorá umožní položiť podmorské káble so 16 pármi optických vlákien.
Nárast kapacity medzikontinentálnych káblov reaguje na neustály rast objemu prenosu dát. Káble preto stavajú predovšetkým spoločnosti ako Facebook, Google či Microsoft, aby vylepšovali svoje služby. Kapacita umožňuje vysielať livestreamy z protestov zo vzdialených krajín a pomáha firmám nakupovať a predávať výrobky po celom svete.
„Mnoho ľudí stále verí, že medzinárodné telekomunikačné siete sú riadené cez satelit. To bolo v roku 1980, ale v súčasnosti je 99 percent medzinárodných telekomunikačných sietí pod morom,“ povedal šéf japonskej spoločnosti NEC Atsushi Kuwahara. Článok tvrdí, že v súčastnosti sa využíva len 30 percent kapacity optických káblov, ktoré sú ťahané medzi kontinentami, čo ale nebráni tomu, aby sa do prevádzky do dvoch rokov dostalo ďalších 60 káblov.
Povolanie: bývalý youtuber
Čo by ste urobili, keby vám zárobky z reklamy umiestnené vo vašich videách na Youtube klesali, vaša kariéra youtubera je neistá, máte po tridsiatke a na chrbát vám dýcha nová generácia tvorcov a vy sami bojujete s vyhorením a nedostatkom nápadov? Množstvo bývalých úspešných youtuberov sa rozhodlo prejsť na druhý breh a stať sa profesionálnym korporátnym pešiakom v službách Youtubu. O tom je zaujímavý text na webe The Verge.
Jedným z nich je Matt Kovalakides (na Youtube známy ako Matt Koval), ktorý zverejnil svoje prvé video pred 12 rokmi, teda v čase, kedy sa na tejto platforme ešte nezarábalo ako dnes. Neskôr jeho manželka otehotnela a on si potreboval nájsť normálny džob. Stal sa v Youtube obsahovým stratégom. Platí ho Youtube (respektíve Google) ale zároveň prevádzkuje aj svoj vlastný kanál, aby bol dôveryhodnejší k cieľovke - samotným youtuberom. „Uvedomili sme si, že tvorcovia (youtuberi) sa väčšinou nechcú učiť od zamestnancov YouTubu. Nechcú sa učiť od svojich rodičov alebo učiteľov v škole. Chcú sa učiť od iných tvorcov, ktorí sú ako oni,“ vysvetľuje Matt.
Jeho náplň práce je čiastočne o tom, že chce upozorniť na nástrahy, ktorými sám prešiel. Je to síce hobby, ale mnohí youtuberi majú problémy s vyhorením a kladú si otázku, či ich to dokáže uživiť aj o rok alebo to budú brať ako bočný projekt popri normálnej práci. „Chcem, aby tvorcovia a mladí ľudia pochopili, o čo ide,“ hovorí. Každú minútu sa na Youtube nahrá 450 hodín kontentu a platforma je nekonečným oceánom nápadov. Zároveň si ale youtuberi musia uvedomiť, že ich publikum „starne“. „To je výzva, ktorú chcem, aby tvorcovia pochopili a boli realistickí, že chute ich divákov sa zmenia,“ tvrdí.
Creators find their second act with YouTube — as employees https://t.co/9GdIsnVWb2 pic.twitter.com/kG2BWuQ8w6
— The Verge (@verge) April 4, 2019
Ryanair je ako uhlie
Do prvej desiatky najväčších znečisťovateľov vzduchu v Európe sa prvýkrát dostala aj lowcostová letecká spoločnosť Ryanair. Uvádza to podľa článku denníka The Guardian správa Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie. Prvýkrát sa tak do rebríčka dostala spoločnosť, ktorá neprevádzkuje tepelnú elektráreň.
Na prvých deviatich priečkach figurujú výhradne elektrárne. Sedem z nich sa nachádza v Nemecku, jedna v Bulharsku a v Poľsku, ktorá rebríček vedie. Írska letecká spoločnosť, ktorá ročne prepraví 130 miliónov cestujúcich, vykázala za rok 2018 celkovo 9,9 megaton emisií skleníkových plynov. To je o 6,9 percenta viac než vlani a o 49 percent viac za posledných päť rokov.
„Pokiaľ ide o klímu, Ryanair je nové uhlie. Tento trend bude pokračovať tak dlho, kým Európa neuvedomí, že je potrebné tento nedostatočne zdanený a regulovaný sektor porovnať. Začať to môže zdanením leteckého benzínu alebo zavedením opatrení, ktoré donúti aerolinky prejsť na palivo s nulovými emisiami,“ hovorí Andrew Murphy, ktorý sa v Európskej federácii pre dopravu a životné prostredie venuje práve leteckej doprave.
Ryanair svoj podiel na znečisťovaní odmieta, dokonca tvrdí, že je v rámci Európy najzelenšou leteckou spoločnosťou a jeho pasažieri majú na kilometer najnižšie emisie oxidu uhličitého. Skutočnosť je taká, že zatiaľ čo emisie zo spaľovania uhlia v Európe ubúdajú, tých z leteckej prevádzky je stále viac a s prehľadom predbehne ostatné odvetvia dopravy. Na 31. mieste rebríčka sa tak nachádza EasyJet, nasleduje Lufthansa, Norwegian Airways a British Airways. Letecká premávka je dnes v Európe zodpovedná za tri percentá emisií skleníkových plynov, ale celý sektor prudko rastie.
Ryanair Zdroj: Ján Blažej
Ako vnímať riziko v bordeli
Ak sa chcete dozvedieť, ako sa vedieť vysporiadať s rizikami vo svojom živote, nehovorte o tom s ekonómami alebo účtovníkmi, ktorí sedia celý deň v kancelárii. Opýtajte sa skutočných odborníkov na manažovanie rizika: prostitútok, profesionálnych gamblerov, kúzelníkov, surfistov, filmových producentov, chovateľov koní či vojakov. Ich kariéra vyžaduje, aby riskovali prakticky neustále. Ekonómka Allison Schragerová o riadení rizika v živote napísala knihu An Economist Walks Into a Brothel: And Other Unexpected Places to Understand Risk, o tom ako sa šla pýtať na tieto otázky do legálneho bordelu v Las Vegas.
Prostitútky boli podľa nej ochotné akceptovať nižšie platy za legálnu prácu, pretože sa cítili bezpečnejšie. Nepodstupovali riziko zatknutia, bordel mal ochranku a v každej miestnosti je núdzové tlačidlo. Zníženie rizika zároveň prilákalo nových klientov. Autorka knihy vraví, že prostitútky s najvyšším príjmom sú ženy v strednom veku, ktoré ponúkajú pohodlie a intimitu.
Ekonómka v knihe kladie dôraz na to, aby si človek uvedomoval riziko a dokázal odmerať protihodnotu, ktorú môže získať. „Dokonca ani najlepšie posúdenie rizika nemôže zodpovedať všetkému, čo by sa mohlo stať,“ cituje ekonómku portál agentúry Bloomberg. Cituje izraelského plukovníka Meira Finkela, ktorý napísal, že na bojisku je kľúčom „schopnosť rýchlo sa zotaviť z počiatočného prekvapenia“.
Práca snov
V Škótsku ponúkajú prácu snov. Organizácia chrániaca morský život hľadá pár, ktorý by žil na odľahlom majáka a monitoroval počet veľrýb a delfínov. „Chcete získať cenné pracovné skúsenosti a hrať aktívnu úlohu v ochrane morí? Máte záujem žiť a pracovať v majáku vo vzdialenej ale krásnej časti Škótska? Ak áno, potom je toto fantastická a neopakovateľná príležitosť,“ píše sa v inzeráte.
Organizácia Hebridean Whale and Dolphin Trust na pobreží zriaďuje sieť 25 stanovíšť pre sledovanie migrujúcich veľrýb a maják Ardnamurchan na západe ostrova má byť jedným z nich. Kandidáti na pozíciu musia preukázať odbornú znalosť a tiež schopnosť neformálne odovzdávať informácie návštevníkom o pozorovaných živočíchoch. Mali by zároveň byť schopní zbierať o zvieratách dáta. Práca je dobrovoľná, teda žiaľ nebude finančne honorovaná, ale strava a ubytovanie bude zabezpečené. Organizácie uhradí všetky náklady vzniknuté počas pobytu.
Maják na pobreží Zdroj: maxpixel.net