Doplnené 17.7.2012

České aerolínie (ČSA) zrušia pravidelnú linku z Prahy do Žiliny pre malý záujem verejnosti o jej využívanie. Posledný let na tejto trase sa uskutoční v piatok 27. júla. Informoval o tom v pondelok denník SME. Hovorkyňa ČSA Hana Hejsková zdôvodnila rozhodnutie o pozastavení linky najmä dlhodobo nízkym záujmom cestujúcich o lietanie medzi Prahou a Žilinou. Linka Českých aerolínií je spoločným letom aj pre americkú Deltu, holandské aerolínie KLM a ruský Aeroflot.

Podľa tohoročnej májovej ročenky Trend Top v cestovaní vlani v porovnaní s rokom 2010 klesol počet cestujúcich, ktorí prešli žilinským letiskom, z 9 912 na 6 805. Riaditeľ letiska Ivan Hečko potvrdil aj medziročný pokles v prvom polroku tohto roku, upozornil však, že ČSA vlani začali redukovať počet letov. Z pôvodných ôsmich skončili na súčasných troch týždenne.

Vyjadril však presvedčenie, že jediné pravidelné letecké spojenie sa môže ešte v tomto roku do Žiliny vrátiť. Letisko totiž vypísalo v marci verejnú súťaž na dodávateľa leteckej dopravy do Prahy, ktorá má uzávierku v posledný augustový deň. Podľa I. Hečka niekoľko dopravcov prejavilo záujem a Daniel Šabík z tlačového oddelenia Czech Airlines, Holidays Czech Airlines a Českého aeroholdingu pre eTREND potvrdil, že aj ČSA sa na súťaži zúčastňujú.

Linku využívajú prakticky na sto percent podnikatelia, predovšetkým zahraniční, ktorí do Prahy prilietavajú z celej Európy. Domáci podľa predajcov leteniek radšej lietajú z Viedne. Letisko má záujem o štyri lety týždenne, dva cez deň a dva s neskorým večerným príletom do Žiliny a skorým odletom do Prahy. Podľa leteckého experta profesora Antonína Kazdu zo Žilinskej univerzity môže zlepšeniu ekonomiky stratovej linky pomôcť aj cestovný ruch. Oceňuje, že v prípade obnovenia spojenia chcú hotelieri v regióne, najmä z Terchovej, pripraviť cenove zaujímavé balíčky s ubytovaním, stravovaním, leteckou dopravou a ďalšími službami, ktoré by mohli predávať v Prahe.

Náklady na štyri lety týždenne turbovrtuľovým lietadlom predstavujú ročne približne 1,4 milióna eur. V prvom roku by tržby mohli prevýšiť aj 950-tisíc eur a postupne by mohli rásť. Straty by mohol vykryť príspevok štátu, samosprávy a podnikateľských organizácií, ktorí majú na trvalom leteckom spojení záujem.

Po odchode ČSA bude letisko využívať najmä Žilinská univerzita na výcvik budúcich pilotov, naďalej tam budú lietať malé súkromné lietadlá zahraničných podnikov, ktoré v regióne pôsobia, záchranná služba a príležitostné chartery. Vzhľadom na pomerne krátku dráhu však môžu využiť iba menšie lietadlá.

Zdroj: ¼ubomíra Èerneková

Ilustračné foto - SITA / Diana Černáková