„Často očakávame, že zaplatíme niečo navyše za občerstvenie a nápoje, keď cestujeme nízkonákladovými aerolíniami. Avšak ceny za niektoré tovary na palube lietadiel sú šialené – dokonca až o 2 600 percent vyššie ako si účtujú supermarkety,“ píše spoločnosť Kayak k výsledkom.
Najhoršie v porovnávaní dopadol Ryanair, ktorý bol najdrahší v troch zo sledovaných položiek – čokoládových tyčinkách, čipsoch a vode, všimol si týždenník The Economist, ktorý o prieskume informoval. V prípade pollitrovej minerálky si Ryanair účtuje prirážku na úrovni 1 300 percent.
Najväčšia prirážka zo skúmaných tovarov bola zaznamenaná na vrecúšku instantnej polievky – zatiaľ čo v supermarkete vyjde na približných 0,13 libry, na palube aerolínií Flybe zaň zákazníci zaplatia 2,50 libry, teda o 1 800 percent viac.
Občerstvenie v lietadlách | ||||
Položka | Veľkosť | Aerolinky | Najvyššia cena v aerolinkách (£) | Ekvivalent v supermarkete (£) |
Káva | hrnček | Easyjet | 2,7 | 0,07 |
Čokoládová tyčinka | 50 g | Ryanair | 1,56 | 0,58 |
Čipsy | 40 g | Ryanair | 1,95 | 0,79 |
Pivo (ležiak) | 330 ml | Jet 2 | 4,2 | 0,62 |
Muffin | kus | Easyjet | 2,3 | 0,25 |
Polievka | vrecúško | Flybe | 2,5 | 0,13 |
Čaj | hrnček | rôzne | 2,6 | 0,01 |
Voda | 500 ml | Ryanair | 2,34 | 0,16 |
Vybrané položky; 2016 | ||||
Zdroj: The Economist |
Ako Kayak doplnil ďalej, netreba zabúdať na to, že cestujúci majú dovolené zobrať si jedlo cez bezpečnostné kontroly a naplánovať si tak občerstvenie na cestu. Tento fakt je zároveň jedným z dôvodov vysokých prirážok – zákazník nie je povinný si niečo kúpiť.
Kritika prieskumu
Jedným z nedostatkov prieskumu je aj porovnávanie s cenami v supermarketoch, pričom Kayak počítal s najnižšími cenami a v niektorých prípadoch cenami za hromadné balenia produktov.
„Je to chabý pokus o „výskum“, ktorý neporovnáva podobné. Servírovanie jedál a nápojov 10 kilometrov nad zemou zahŕňa mnoho dodatočných nákladov, ktorým supermarkety nečelia. Naše členské letecké spoločnosti ponúkajú pestrú a výhodnú škálu občerstvenia na palube s konkurenčnými cenami oproti letiskovým predajcom. Rovnako ako krčmy, reštaurácie, kiná a hotely, ich ceny musia odrážať náklady na poskytovanie tejto služby,“ bráni v DailyMail hovorca aerolínie Monarch a Jet 2.
„Aerolínie budú argumentovať o trhových silách – máte na výber nakúpiť alebo nekúpiť. Ale nie je to tak. Letisko je uzatvorené prostredie a aerolínie majú špecifický trh. Keď prejdete cez bezpečnostné kontroly, ste v podstate rukojemníkom,“ uviedol Frank Brehany, riaditeľ pre zákaznícke vzťahy v HolidayTravelWatch, pre The Guardian.