„Často očakávame, že zaplatíme niečo navyše za občerstvenie a nápoje, keď cestujeme nízkonákladovými aerolíniami. Avšak ceny za niektoré tovary na palube lietadiel sú šialené – dokonca až o 2 600 percent vyššie ako si účtujú supermarkety,“ píše spoločnosť Kayak k výsledkom.

Najhoršie v porovnávaní dopadol Ryanair, ktorý bol najdrahší v troch zo sledovaných položiek – čokoládových tyčinkách, čipsoch a vode, všimol si týždenník The Economist, ktorý o prieskume informoval. V prípade pollitrovej minerálky si Ryanair účtuje prirážku na úrovni 1 300 percent.

Najväčšia prirážka zo skúmaných tovarov bola zaznamenaná na vrecúšku instantnej polievky – zatiaľ čo v supermarkete vyjde na približných 0,13 libry, na palube aerolínií Flybe zaň zákazníci zaplatia 2,50 libry, teda o 1 800 percent viac.

Občerstvenie v lietadlách
Položka Veľkosť Aerolinky Najvyššia cena v aerolinkách (£) Ekvivalent v supermarkete (£)
Káva hrnček Easyjet 2,7 0,07
Čokoládová tyčinka 50 g Ryanair 1,56 0,58
Čipsy 40 g Ryanair 1,95 0,79
Pivo (ležiak) 330 ml Jet 2 4,2 0,62
Muffin kus Easyjet 2,3 0,25
Polievka vrecúško Flybe 2,5 0,13
Čaj hrnček rôzne 2,6 0,01
Voda 500 ml Ryanair 2,34 0,16
Vybrané položky; 2016
Zdroj: The Economist

Ako Kayak doplnil ďalej, netreba zabúdať na to, že cestujúci majú dovolené zobrať si jedlo cez bezpečnostné kontroly a naplánovať si tak občerstvenie na cestu. Tento fakt je zároveň jedným z dôvodov vysokých prirážok – zákazník nie je povinný si niečo kúpiť.

Kritika prieskumu

Jedným z nedostatkov prieskumu je aj porovnávanie s cenami v supermarketoch, pričom Kayak počítal s najnižšími cenami a v niektorých prípadoch cenami za hromadné balenia produktov.

„Je to chabý pokus o „výskum“, ktorý neporovnáva podobné. Servírovanie jedál a nápojov 10 kilometrov nad zemou zahŕňa mnoho dodatočných nákladov, ktorým supermarkety nečelia. Naše členské letecké spoločnosti ponúkajú pestrú a výhodnú škálu občerstvenia na palube s konkurenčnými cenami oproti letiskovým predajcom. Rovnako ako krčmy, reštaurácie, kiná a hotely, ich ceny musia odrážať náklady na poskytovanie tejto služby,“ bráni v DailyMail hovorca aerolínie Monarch a Jet 2.

„Aerolínie budú argumentovať o trhových silách – máte na výber nakúpiť alebo nekúpiť. Ale nie je to tak. Letisko je uzatvorené prostredie a aerolínie majú špecifický trh. Keď prejdete cez bezpečnostné kontroly, ste v podstate rukojemníkom,“ uviedol Frank Brehany, riaditeľ pre zákaznícke vzťahy v HolidayTravelWatch, pre The Guardian.