Ľudovít Mlynarčík sa uplynulý víkend vrátil z dovolenky na Sardínii. Jeho let na bratislavské letisko trval približne 1,5 hodiny, ale podovolenkovú náladu mu zabili už prvé minúty po príchode na Slovensko. Na letisku v Bratislave musel stráviť nechcene ďalšiu hodinu. Dôvodom bol veľký časový sklz s vykladaním batožiny, ktoré sa začalo takmer po hodine od príletu. Treba dodať, že lietadlo zo Sardínie priletelo o takmer 20 minút skôr, ako bolo naplánované. No turisti aj tak museli neprimerane dlho čakať.
„Nemusím hádam popisovať atmosféru medzi cestujúcimi, z ktorých nemalá časť pokračovala domov vlakom či autobusom a musela svoje plány patrične korigovať. Príchod prvého kufra na pás privítali jasotom podobným nadšeniu streleného gólu v poslednej minúte,“ vraví dovolenkár.
Rovnako mal v ten deň dopadnúť aj let z bulharského Burgasu, ktorý priletel hodinu predtým. Tento problém sa vyskytuje v Bratislave počas turistickej sezóny pričasto, tvrdí Ľ. Mlynarčík a odvoláva sa nielen na vlastné skúsenosti, ale aj príbehy známych.
Letisko: Na vine sú chartre
Letisko problém s vykladaním batožiny priznáva, ale chyba údajne nie je na strane letiska. Dôvodom sú podľa nich charterové lety. „Charteroví dopravcovia nerešpektujú dohodnuté časy príletov potvrdené obidvoma stranami a lietajú doslova, ako chcú. Opakovane s nimi túto situáciu riešime, avšak bezvýsledne,“ vysvetľuje generálny riaditeľ letiska M. R. Štefánika Ivan Trhlík.
Letecký dopravca má s letiskom dohodnuté takzvané sloty. Ide o vyhradené časy, v ktorých prilieta a odlieta. Dodržiavanie slotov funguje podľa letiska bezproblémovo pri pravidelnej leteckej doprave, ale problémom sú práve dovolenkové lety.
Keď sme sa v stredu pozreli na webstránku letiska, tak sloty nedodržiavali nielen charterové lety, ale aj pravidelné linky.
Napríklad Ryanair z Madridu prišiel na letisko o 25 minút skôr, podobne dopadol aj let ČSA z Košíc, ktorý pristál o 20 minút skôr. Letisko tvrdí, že priemerná doba čakania na batožinu, ktorú má potvrdenú štatistikami a medzinárodným auditom, má na úrovni 20 minút, čo podľa vedenia letiska korešponduje s realitou aj na ostatných letiskách.
Šéf cestovky Tip Travel Juraj Vitko tvrdí, že v tomto prípade ide skôr o výhovorky a slabé služby letiska, ktorým najviac vyčíta nedostatočnú komunikáciu a neaktualizované informácie na tabuli. „Je to hľadanie nereálnych dôvodov. Mám skúsenosti, že 90 percent charterových letov prilieta na čas. To, že neprídu v slotoch, sa stáva aj na iných letiskách, ale predsa to zvládnu,“ tvrdí pre TREND.sk.
Výhovorky na bývalé vedenie
I. Trhlík tvrdí, že letisko voči dopravcom nemá ako účinne zabrániť, aby prilietali v dohodnutý čas a odvoláva sa na kategóriu bratislavského letiska, ktorá bola stanovená medzinárodnou organizáciou IATA. Navyše, bývalé vedenie podľa neho urobilo „absolútne nekompetentné a úplne nepochopiteľné rozhodnutia“.
Jedným z nich sú štyri batožinové pásy, takzvané carousely, na ktorých si môžu cestujúci vyzdvihnúť svoje kufre.
„Existencia štyroch carouselov znamená, že pokiaľ počas jednej hodiny pristane viac ako päť lietadiel, dispozícia štyroch pásov neumožňuje vydať cestujúcim z týchto letov ich batožinu v zodpovedajúcej dobe,“ dodáva šéf letiska.
To je síce pravda, ale päť lietadiel v priebehu hodiny v nedeľu nepristálo. „Celú hodinu v hale okrem nášho lietadla nebol nikto iný a teda argumentovať piatimi lietadlami za hodinu je detinské. Navyše počas tejto hodiny ani žiadne ďalšie lietadlo nepristálo,“ tvrdí turista Ľ. Mlynarčík.
To, čo tvrdí Ľ. Mlynarčík potvrdilo aj letisko, ale argumentuje, že v priebehu 1,5 hodiny pred pristánim lietadla zo Sardínie muselo odbavovať šesť ďalších lietadiel a nepravidelné časy príchodov spôsobili problémy. Zamestnanci nakladania a vykladania batožín neobsluhujú len linku, ktorá prilieta, ale zároveň aj nakladajú batožinu do ďalšieho letu. Týmto istým problémom čelia aj letiská po celom svete, preto argument, že práve to bratislavské nestíha z dôvodu nedodržania slotov, zákazníkov naozaj nemusí zaujímať.
Napriek tomu vedenie letiska tvrdí, že personálne kapacity sú v poriadku. „Letisko má dostatok personálu i techniky. Na vykladaní batožiny pracuje dostatočný počet pracovníkov,“ oponuje riaditeľ letiska. Zdôvodňovať oneskorenie vykladania batožiny skorším príletom lietadla podľa neho pôsobí dojmom, že vykladacia čata je niekde mimo letiska a dostaví sa tam až v čase plánovaného príletu, tvrdí Ľ. Mlynarčík.
Problémy si letisko napriek tomu uvedomuje a keďže nechce investovať do nových carouselov, tvrdí, že na budúcu sezónu už pripravili významnú zmenu, ktorá umožní tieto veci okamžite riešiť. Hoci stále ide o problém, ktorý druhá strana odmieta.
Od budúceho roka riaditeľ sľubuje, že letisko začne dôsledne regulovať časy príletov a odletov najmä charterových dopravcov. „Tieto časy príletov a odletov potom budú záväzné dopravcom a tí ich nebudú môcť svojvoľne meniť, ako sa to bežne deje. Toto bude možné zvýšením IATA kategórie letiska z úrovne 2 na úroveň 3, letisko teda bude plne regulované,“ dodal I. Trhlík.