O čo ide manažérom, ktorí sa rozhodnú pre hlasový koučing?

Môže za tým byť viacero dôvodov. Buď majú konkrétny problém spôsobený posadením hlasu, ktorý chcú vyriešiť, alebo ich trápi znížená zrozumiteľnosť. Veľmi častou témou je aj stres z verejných vystúpení, prípadne chcú rozšíriť svoje hlasové možnosti a uvedomele ich podľa potreby používať.

Aké sú najčastejšie chyby, ktorých sa v hlasovom prejave dopúšťame? Čo ich spôsobuje?

Chyby ako také v hlasovom prejave neexistujú. Sú to len signály, cez ktoré nás telo upozorňuje, že niečo vo vnútri nie je v poriadku a že cesta k riešeniu je práve cez prácu s hlasom. Môže sa stať, že dva navonok opačné hlasové prejavy môžu mať tú istú psychologickú príčinu. Človek s dobre posadeným hlasom, ktorý prehluší celú spoločnosť a nikoho nepustí k slovu, môže hlboko na podvedomej úrovni trpieť tým istým problémom ako človek, ktorému sa hlas láme a nedokáže sa v diskusii presadiť. Je ním napríklad strach zo straty lásky. Jeden sa ju snaží hlukom udržať vo forme pozornosti okolia, kým druhého strach paralyzuje. Okolie ten strach, samozrejme, vníma a podvedome naň reaguje.

Hlasová koučka Dominika Doniga Zdroj: Archív Dominiky Donigy

Rečový prejav je komplex viacerých prvkov. Čo všetko zahŕňa?

Alfou a omegou je dýchanie. Keď začneme správne dýchať, telo sa prirodzene dá do správnej polohy. Ak mu v tom nebránia fyzické bloky vytvorené dlhodobým nesprávnym držaním tela. Uvedomelé dýchanie však môže postupne uvoľniť aj tieto bloky. Z fyzikálneho hľadiska si telo môžeme predstaviť ako rezonančnú skriňu. Čím väčšiu jej časť otvoríme, tým viac zvukových kvalít hlas získa. Farbu, silu či dynamickú škálu. Reč, respektíve komunikácia s hlasom, sa navyše deje v čase. Jeho vnímanie je preto ďalšou kľúčovou zložkou nášho prejavu. Keď je človek v strese na javisku alebo za konferenčným stolíkom, môže mu táto chvíľa pripadať nekonečná. A vtedy začne rýchlo dýchať, následne aj rýchlo rozprávať, len aby nevzniklo prázdno a sám seba tak dostane pod vysoký tlak.

Ako sa môžno vyvarovať stresu z verejných vystúpení?

Je samozrejmé, že istá dávka adrenalínu na javisku vždy je. Ale je užitočná. Vo všeobecnosti si treba uvedomiť, že ak idem vystupovať, som len sprostredkovateľom nejakej informácie, emócie alebo energie a mojím cieľom by primárne malo byť odovzdať ju čo najlepšie a najzrozumiteľnejšie tak, aby ju publikum vedelo prijať. To, ako na ňu zareaguje, už musím nechať na slobodnom rozhodnutí diváka. Ak sa vystupujúci sústredí na to, či sa on, alebo jeho vystúpenie niekomu bude páčiť alebo nie, ocitá sa v pasci. Treba prijať aj to, že nebudem prijatý a nebrať to ako osobné zlyhanie. Najväčší stres sa väčšinou odohráva aj tak pred vystúpením. Priamo v akcii si môžeme pomôcť dychom a jeho vedomým spomaľovaním. Čím rýchlejšie dýchame, tým máme pocit, že viac naháňame čas. Hlboký pokojný dych nám pomôže získať nadhľad nad situáciou.

Môžete uviesť ďalšie príklady toho, ako nesprávne dýchanie obmedzuje hlasový prejav?

Hlas a jeho podoby, ako napríklad reč a spev, nie sú nič iné, než výdych so zvukom. Vzduch je palivom, pľúca jeho zásobníkom a práca s centrom tela určuje, akú máme spotrebu vzduchu a ako s ním narábame. Ak nevieme narábať s telom, tak zvuk nebude dobre rezonovať. Vzduch nám bude unikať a rýchlo sa vyčerpáme. Potom začneme ako prvú pomoc vytvárať tlak na hlasivky a namiesto snahy odbremeniť ich, ich ešte viac zaťažíme. Dlhodobé preťažovanie môže spôsobiť závažné poškodenia hlasiviek.

Hovorí sa, že dýchať máme do brucha. Čo to presne znamená?

Keď sa klientov opýtam, aké je podľa nich správne dýchanie, často povedia: do brucha. Keď mi tento spôsob demonštrujú, jednoducho sa plytko nadýchnu a vytlačia brušnú stenu. No dýchať sa dá iba do pľúc. Pľúca sú uložené v hrudnom koši, ktorého spodná časť je flexibilná. Práve tam vzniká priestor na hlboký nádych. Dajte si ruky vbok a posuňte ich vyššie na úroveň rebier. Pri nádychu sa snažte tento priestor otvoriť, ruky akoby odtlačiť. Tu sa začína hlboký nádych.

Hlasovo-pohybový workshop Zdroj: David Zadig

Veľa ľudí hovorí telom, rozhadzuje rukami a podobne. Čo by sa stalo s hlasom, keby nadbytočné pohyby odstránili?

Gestikulácia a reč tela je z veľkej časti kultúrna záležitosť. Niekedy nám však môže slúžiť ako barlička pri rečovom prejave. V tomto prípade rozbíja našu pozornosť a rozptyľuje pozornosť nášho poslucháča. Ak tieto prvky odstránime, všetku energiu musíme preniesť do hlasu. Samozrejme, ide tu len o mieru. Bez korenia je jedlo nudné, no keď ho doň vysypete za tašku, nedá sa jesť.

Ako rýchlo sa dá naučiť správne dýchať a narábať s hlasom?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa