Od predstavenia nápadu predĺženia linky však počuť kritické hlasy o opodstatnenosti projektu za dvadsať miliárd korún (približne 730 miliónov eur). „To metro je minimálne kontroverzný projekt a nie je to veľký úspech,“ povedal Českému rozhlasu odborník na dopravu Petr Šlegr.

Aké sú najčastejšie argumenty kritikov, prečo sa tento projekt radšej nemal ani realizovať? 

Bude vôbec záujem?

Medzi najčastejšie argumenty kritikov patrí opodstatnenosť predlžovania. Linka totiž najnovšie končí v stanici pri najväčšom zdravotníckom zariadení v Česku – nemocnici Motol, ktorá už dobrú dopravnú dostupnosť má.

Dopravný podnik hlavného mesta Prahy (DPP), respektíve spoločnosť ROPID, ktorá zostavuje cestovné poriadky, už nepriamo námietky kritikov uznala. Podstatnú časť dňa na novú konečnú stanicu bude jazdiť iba každá druhá súprava a niektoré budú končiť na doterajšej konečnej stanici Dejvická.

Počas špičky tak budú súpravy na najnovšie stanice jazdiť len každých päť minút oproti 2,5-minútovému intervalu na pôvodnom úseku. V popoludňajších a večerných hodinách dokonca len raz za desať minút, čo je na pomery pražského metra relatívne veľa.

Jaroslav Ďuriš, generálny riaditeľ Dopravného podniku hlavného mesta Prahy (DPP), v rozhovore pre Českú televíziu odhadol nárast nových cestujúcich na linke A o približne 30-tisíc denne. Celkový počet cestujúcich v pražskom metre v roku 2013 dosiahol približne 1,6 milióna každý deň, takže pôjde len o nepatrný nárast.

P. Šlegr v rozhlase taktiež kritizoval redukciu povrchových dopravných spojov, metro by podľa neho malo byť akýmsi nadštandardom. „Obyvatelia Petřín [mestská časť] síce dostanú metro, ale pôjde k nim menej električiek. Niektorí to budú mať na stanicu metra ďalej, a tak dôjde k zhoršeniu dopravnej obslužnosti,“ tvrdí.

Eskalátory nie sú, pomôžu nosiči

Vďaka predĺženiu linky sa mení aj doprava na pražské Letisko Václava Havla. Autobusy spájajúce metro a letisko budú najnovšie jazdiť zo stanice Nádraží Veleslavín, čo podľa DPP cestujúcim ušetrí približne šesť minút jazdy. Vďaka tomuto presunu sa mierne uľaví aj vyťaženému úseku Európskej ulice, na ktorej často vznikajú dopravné zápchy.

Zaujímavosťou stanice metra Veleslavín ale je, že na nej chýbajú eskalátory z vestibulu stanice na ulicu. Dostupný je len výťah pre bezbariérový prístup na nástupište a cesta ním na autobusovú zastávku je okľukou.

Tisícky ľudí, ktorí na letisko denne cestujú, tak svoju batožinu nosia po schodoch. Z tohto dôvodu najalo pražské letisko niekoľko pomocníkov, ktorí podobne ako bezdomovci na bratislavskej hlavnej stanici ľuďom s taškami pomôžu. Takéto opatrenie vyjde na niekoľko desiatok tisíc korún mesačne.

Námestník pražskej primátorky pre dopravu Petr Dolínek chýbajúce eskalátory vysvetľuje snahou o čo najnižšiu cenu vo výberovom konaní v roku 2009. Magistrát mesta však už rieši, ako problém dodatočne vyriešiť a eskalátory, prípadne aspoň pásy na batožinu, dobudovať.

Problémy s parkoviskami aj dotáciami

Kritiku vyvolala aj absencia záchytných parkovísk pri staniciach metra. Tie mali dochádzajúcim ľuďom umožniť parkovanie na okraji mesta a odľahčiť hlavné ťahy. Na problém pritom dlhodobo mestská časť upozorňuje a napriek tomu, že ich výstavba pôvodne bola súčasťou plánu, nakoniec sa od nej upustilo.

Ako to už s výstavbou veľkých verejných projektov býva, ani prípad predlžovania linky pražského metra sa nezaobišiel bez finančných problémov. České ministerstvo dopravy ešte v roku 2013 dopravnému podniku kvôli pochybnostiam znížilo strop európskych dotácii o 25 percent.

Hlavné mesto pritom z približne sedem miliardovej (250 miliónov eur) dotácie zatiaľ nevyčerpalo ani korunu. Projekt sa dostal aj do hľadáčika tamojší Najvyššieho kontrolného úradu, ale aj Úradu pre ochranu hospodárskej súťaže, kvôli možnému porušeniu zákonov o verejnom obstarávaní.