Skúmajú hlasitosť, tempo alebo druh hudby, ktorý je mimoriadne dôležitý. Hudobný štýl totiž ovplyvňuje míňanie ľudí. Napríklad klasická hudba je spájaná predovšetkým s luxusnými výrobkami, píše francúzsky denník Le Monde.
Vo vedeckom časopise Journal of Retailing, ktorý sa zaoberá maloobchodom, bola v júni uverejnená austrálska štúdia, v ktorej sa zdôrazňovalo, že doterajšie štúdie nedostatočne skúmali kultúrny vplyv hudby na spotrebiteľov a spôsob, akým táto hudba aktivuje ich chuť nakupovať.
Autori štúdie, experti na psychológiu a marketing, sa rozhodli túto medzeru vyplniť. Urobili tri výskumy na niekoľkých stovkách britských študentov. Dobrovoľníkov rozdelili na štyri skupiny a tie umiestnili do štyroch oddelených miestností. Jednej skupine púšťali americkú hudbu, druhá počúvala čínske piesne a tretia počúvala indické melódie. Štvrtej skupine, ktorá bola kontrolná, nepúšťali nič.
Každý účastník dostal do ruky menu reštaurácie, ktorá ponúkala 30 rôznych jedál - desať amerických, desať čínskych a desať indických. Keď si študenti vybrali jedlo, mali ešte päť minút na to, aby si jedálniček preštudovali. Potom sa mali spomenúť na čo najviac kulinárskych špecialít, ktoré boli v menu spomenuté.
Vplyv hudby bol skutočne silný. Zatiaľ čo sa študenti z kontrolnej skupiny (bez vplyvu hudby) v drvivej väčšine rozhodli pre americká jedlá, až polovica tých, ktorí počúvali indické alebo čínske melódie, sa rozhodli pre jedlá zodpovedajúce tomu, čo im momentálne hralo.
Skupina, ktorej vedci púšťali americkú hudbu, Surfin'USA či California Girls od Beach Boys, sa až z 90 percent rozhodli pre hamburgery. Každá skupina si rovnako lepšie pamätala jedla zodpovedajúce krajine, z ktorej pochádzala hudba, ktorú počúvali.
Ďalšie pokusy ukázali, že dobrovoľníci, ktorým vedci púšťali country muziku, nakupovali prdovšetkým užitočné predmety ako zubné kefky, ceruzky či tekuté mydlo. Naopak tí, ktorým vedci púšťali Beethovenovu alebo Pucciniho hudbu, si skôr vyberali predmety, ktoré vypovedajú o ich sociálnej identite (náramky, hodinky alebo parfumy). Tí, ktorí počúvali klasickú hudbu, boli takisto ochotní míňať za rovnaký tovar viac ako ostatní.