Výroba kompaktných diskov bola v 90. rokoch minulého storočia jedným z najlepších biznisov na svete. Pre Gramofónové závody Lodenice na Berounsku (dnes GZ Media) mala obrovský význam, pretože trh s vinylmi sa v tom čase zrútil, povedal ČTK dlhoročný riaditeľ podniku a hlavný majiteľ GZ Media Zdeněk Pelc. Prvý striebristý kotúč s hudbou vznikol pred 40 rokmi, 17. augusta 1982, v nemeckej továrni Polygram Langenhagen firmy Philips. V Lodenici začala výroba o šesť rokov neskôr.
Výroba cédečiek
Výrobu kompaktných diskov v predrevolučnom Československu presadzoval okrem iného generálny tajomník ÚV KSČ Miloš Jakeš. „V tom čase sme robili platne a kazety, takže príchod cédečiek bol celkom logický. Zaujímavé bolo, že tú myšlienku razili predovšetkým ľudia, ktorí tomu technicky ani ekonomicky vôbec nerozumeli. Konkrétne Jakeš, ale aj na kultúre v tom našli zaľúbenie – to bude trhák a my budeme jediná krajina v RVHP, ktorá to bude vyrábať," uviedol Pelc, ktorý stál ako vtedajší riaditeľ lodenického závodu pri počiatkoch výroby CD v Československu.
O výrobu kompaktných diskov sa usilovali aj na Slovensku, kde to sľubovali urobiť rýchlejšie. Preto sa v Lodenici so zavedením výroby poponáhľali. Najskôr v roku 1988 spustili takzvanú poloprevádzku a hlavná výroba začala až o rok neskôr.
Trh s vinylovými platňami sa zrútil
Podľa Pelca kompakty podniku veľmi pomohli. „Malo to obrovský význam, pretože trh s vinylovými platňami sa zrútil, kazety síce o niečo porástli, ale v 90. rokoch bola výroba cédečiek jedným z najlepších biznisov na svete. Hovorilo sa, že sú to zlaté vajcia, rentability boli úžasné," povedal Pelc.
Firma mala podľa neho vtedy nevýhodu, že sa na ňu v 90. rokoch v západnej Európe ešte pozerali cez prsty. Hľadala preto odbytiská aj mimo Európy. „Mali sme vtedy veľmi silné vývozy do Hongkongu, vyvážali sme dosky do Brazílie a do Argentíny. Mali sme veľa okolitých trhov a postupne sme sa začali presadzovať aj v Európe," uviedol Pelc.
Produkcia gramofónových platní sa síce na začiatku 90. rokov zrútila, neskôr sa ale vrátili do módy a dnes na nich firma, ktorá je svetovou jednotkou vo výrobe vinylov, stavia svoje podnikanie. Gramoplatne podľa Pelca povstali z popola ako bájny Fénix. „Myslím, že takých príkladov v praxi veľmi nenájdeme, kedy niečo existovalo, bolo to veľké, potom sa to úplne zrútilo, v podstate na nulu, aby to potom za pár rokov znova ožilo a začalo sa to rozvíjať. Dnes je z toho ohromný biznis ," dodal Pelc.
Nízky záujem zákazníkov
Naopak výrobu kompaktných diskov a DVD firma vlani v septembri zastavila, lisuje ich iba vo svojej továrni vo Francúzsku. Dôvodom bol podľa Pelca malý záujem zákazníkov aj skutočnosť, že spoločnosť potrebovala viac priestorov na výrobu vinylov.
GZ Media má sídlo a hlavný výrobný závod v Lodenici a ďalšie prevádzky v Soběslavi, Hýskove a Příbrami. Dcérske spoločnosti má aj v Spojených štátoch, Kanade či Francúzsku. Celá GZ Group zamestnáva takmer 2 500 ľudí. Firma chce tento rok zvýšiť výrobu na 75 miliónov platní z minuloročných 51 miliónov kusov, plán celej skupiny na rok 2023 je cez 140 miliónov platní.