„Portály ako TripAdvisor či Zomato, kde hodnotia reštaurácie ich návštevníci, sú možno užitočné, ale sú zlým zdrojom pre získavanie spoľahlivých informácií. Dnes existuje celý priemysel, ktorý vyrába pre reštaurácie falošné hodnotenia,“ tieto slová vyslovil pred vyše dvoma rokmi Brit Andy Hayler, ktorý sa preslávil tým, že navštívil všetky svetové reštaurácie s troma hviezdami od Michelina. A to, čo sa najnovšie stalo portálu TripAdvisor, mu dáva za pravdu.
Biznis na hodnotení
Oobah Butler je britský novinár na voľnej nohe a v článku na webe Vice priznáva, že si kedysi privyrábal tým, že mu reštaurácie platili 10 libier za pozitívnu referenciu na TripAdvisore. Ten zbiera od návštevníkov recenzie hotelov a reštaurácií po celom svete. Pre O. Butlera šlo o pomerne lacno zarobené peniaze a hviezdičku rozdával aj podnikom, ktoré nikdy nenavštívil.
Fejková reštaurácia v Londýne Zdroj: SFGate
Tento rok zašiel novinár ešte ďalej a prišiel s bláznivým nápadom. „V súčasnej atmosfére dezinformácií a ochoty spoločnosti veriť absolútnym kravinám, bolo by možné založiť aj neexistujúcu reštauráciu? Možno to je presne ten typ miesta, ktoré by sa mohlo stať hitom,“ píše v komentári.
Reštauráciu pod názvom „The Shed at Dulwich“ sa mu podarilo na TripAdvisore registrovať, kúpil si aj webovú doménu. Jedlá pomenoval podľa pocitov a nálad – žiadostivý, zamilovaný, empatický, šťastný. Dodal im tak nádych tajomnosti. Jedla pritom nikdy neexistovali, ale podarilo sa mu ich naaranžovať, aby vyzerali ako chutné majstrovské diela šéfkuchárov.
Použil na ich prípravu napríklad penu na holenie, kapsule do toalety či obyčajnú špongiu, ktorú zafarbil farbou na plot.
Keď bolo všetko pripravené, prišiel čas na vymyslené recenzie od návštevníkov. Portál vyvinul v boji proti falošným odporúčaniam algoritmus (anti-scammer technology), ktorý sleduje napríklad to, či recenzie píšu reálni ľudia z rôznych IP adries či iných zariadení. Zavolal preto svojim priateľom, ktorých presvedčil, aby sa do projektu zapojili a napísali mu k jeho reštaurácií len tie najlepšie odporúčania.
Najlepšia v Londýne
V priebehu niekoľkých týždňov sa 27-ročnému mladíkovi podarilo vyšplhať v rebríčku najlepších londýnskych reštaurácií až na vrchol. Jeho kôlňa v záhrade sa tak stala najlepšou reštauráciou v Londýne. Každý deň mu volali zákazníci, ktorí si chceli v podniku rezervovať stôl. Tým, že na webe nebola špecifikovaná presná lokalita reštaurácie, stôl bolo možné rezervovať len telefonicky a jedlá boli majstrovsky naaranžované, vytvorili z reštaurácie exkluzívny priestor pre vyvolaných.
Dezert v neexistujúcej reštaurácii - špongia a krém na holenie Zdroj: SFGate
Volali nielen zákazníci, ale aj potravinárske firmy, ktoré sa snažili svoje potraviny dostať do reštaurácie. Na mail prichádzali životopisy ľudí, ktorí mali záujem v reštaurácií pracovať a mladého Brita oslovila aj austrálska produkčná spoločnosť s tým, že chce reštauráciu propagovať na celom svete vo videu leteckých spoločností.
V novemberi sa s kamarátmi rozhodol na záhrade zorganizovať večeru pre pár hostí. Zabehli do miestnych potravín a pripravili večeru, ktorá síce neskončila príliš slávne, ale niektorí návštevníci si zážitok pochvaľovali. V ten večer zrušil na TripAdvisore reštauráciu a portál konfrontoval otázkami, ako je to vôbec možné, že obišiel všetky zabezpečovacie systémy, keď sa portál chváli tým, že ich „systém reflektuje reálne zážitky skutočných ľudí“.