Mnohí milovníci alkoholu možno oslávili zmiernenie pandemických obmedzení pohárom piva alebo vína. Najväčšie svetové pivovary sa však rozhodli, že budú zákazníkov povzbudzovať k vyskúšaniu nových ležiakov s nulovým obsahom alkoholu.

Po tom, čo im podiel na trhu znížili remeselné pivá a nápoje nazývané Hard Seltzer, teda alkoholické perlivé vody, najväčšie pivovary ako Anheuser-Busch InBev a Heineken sa spoliehajú na novú generáciu nealkoholických pív a dúfajú, že im tieto nápoje pomôžu získať späť stratené pozície aj pomocou trendov zdravého životného štýlu.

Pandémia zrušila pracovné obedy, vyprázdnila športové zariadenia a spôsobila, že nikto sa nemusel vracať autom z večierku alebo baru. Pivovary tak prišli o hlavné miesta predaja nápojov s nulovým obsahom alkoholu.

Predaj nealko piva počas pandémie klesol

Podľa výskumnej spoločnosti Euromonitor International celosvetový predaj nealkoholického piva vlani klesol o 4,6 percenta na 11,6 miliardy dolárov, pričom v predchádzajúcich štyroch rokoch rástol v priemere o deväť percent ročne. Ukončenie obmedzení v Spojených štátoch a v Európe pivovarom prináša možnosti, ako prinútiť zákazníkov k vyskúšaniu nových verzií ich najpredávanejších značiek, ale s nulovým obsahom alkoholu.

Podľa nich to bude zásadné pre zvýšenie predaja. „Hlavnou prekážkou pre spotrebiteľa je očakávanie, že nepredpokladajú, že to bude mať dobrú chuť“, uviedol viceprezident pre marketing značky Heineken v Spojených štátoch Borja Manso-Salinas.

Predtým sa veľa pív bez alkoholu varilo, aby sa odparil alkohol, čo kazilo chuť. Teraz pivovary často používajú vákuovú komoru, takže alkohol vyprchá pri nižšej teplote, a niekedy sa snaží spätne primiešať uniknuté estery, ktoré sú pre chuť zásadné.

Dôležitá je chuť

Heineken, ktorý je druhým najväčším pivovarom na svete, v roku 2019 uviedol na trhu v Spojených štátoch pivo Heineken 0.0. Najväčší svetový pivovar AB InBev pred rokom uviedol v USA nulovú verziu svojho ležiaka Budweiser. Tiež AB InBev súhlasí s tým, že jednou z prekážok, ktorú treba prekonať, je očakávaná chuť. Je preto dôležité, aby ľudia produkt ochutnali.

Podľa výskumnej spoločnosti InightSLICE sa Európa na celkovej spotrebe nealkoholického piva podieľa takmer tromi štvrtinami. V Španielsku sa nealkoholické pivo podieľa na celkovom predaji piva 13 percentami. V Japonsku je takmer päť percent predaného piva bez alkoholu. Pivovary tu uvádzajú na trh nové značky a predpovedajú prudký rast.

USA očakáva nárast

Spojené štáty sú však podľa Euromonitoru takmer panenským územím, kde podiel piva s nulovým obsahom alkoholu na trhu tvorí len pol percenta. Podľa spoločnosti IWSR zameranej na analýzy trhu s nápojmi, znamenal rok 2019 zlom a po troch rokoch poklesu začal predaj opäť rásť.

V prognóze na päť rokov do roku 2025 očakáva takmer strojnásobenie objemu predaja nealkoholického piva v USA. Pomôžu k tomu nové značky a trendy v oblasti zdravia.

Veľké pivovary kontra remeselné pivá

Celkový predaj piva v USA sa má v rovnakom období znížiť o 18 percent. Takýto vývoj by mohol byť zásadný pre veľké pivovary, ktoré v posledných rokoch čelia bojom na dvoch frontoch. Jednu tvoria remeselné piva, ktoré majú na americkom trhu s pivom podiel približne 12 percent. Druhou potom nápoje Hard Seltzer, ktorých predaj v USA sa od roku 2016 každoročne zdvojnásobuje.

Konzumentmi nealkoholického piva už podľa pivovarov nie sú len vodiči, abstinenti alebo tehotné. Väčšina jeho konzumentov pije aj alkohol a rozhodujú sa pre nealko podľa príležitosti. Veľký potenciál vidia na športových podujatiach v Spojených štátoch, z ktorých mnohé zakazujú predaj alkoholu do konca zápasu, ale hľadajú aj nové teritóriá.

Nealko pivo ako bežný nápoj

Analytik spoločnosti Bernstein Autonomous Trevor Stirling uviedol, že pre pivovary teraz bude dôležité, aby z nealkoholického piva, viac než len náhradu alkoholického piva, urobili alternatívu životného štýlu. Keď napríklad ako nápoj nahradí dopoludňajšiu limonádu v práci.

„Je to obrovská príležitosť, ale aj ťažko realizovateľná. Potrebujú zmeniť referenčný rámec, aby ho spotrebitelia napríklad nevnímali ako pivo bez alkoholu, ale ako nealkoholický nápoj, ktorý chutí ako pivo, nealkoholický nápoj pre dospelých,“ uvádza.

Generálny riaditeľ Heinekenu Dolf van den Brink verí, že nealkoholické pivo by časom mohlo mať na trhu s pivom podiel päť percent. Vlani predstavoval podľa spoločnosti Euromonitor jeho podiel na trhu dve percentá.