Zvyklosti Slovákov týkajúce sa návštevy gastrozariadení (reštaurácie, pohostinstvá, kaviarne) sa vracajú do stavu pred pandémiou iba postupne. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu, ktorý pre Slovenské združenie výrobcov piva a sladu (SZVPS) na vzorke 1 004 respondentov uskutočnila spoločnosť 2muse v máji 2022.
Návšteva gastroprevádzok
Takmer polovica Slovákov stále nenavštevuje gastroprevádzky rovnako často ako pred pandémiou. Mnohí to však majú v pláne zmeniť. Podľa prieskumu sa totiž spoločnosť priateľov, chuť čapovaného piva a atmosféra v podniku nedá doma nahradiť.
Necelá tretina opýtaných v prieskume uviedla, že podniky navštevujú rovnako často ako pred pandémiou. Až 27 percent respondentov však do podnikov chodí menej ako predtým a neplánujú to zmeniť. Ďalšia skupina opýtaných (21 percent) takisto aktuálne jedlo a nápoje konzumuje doma, svoje zvyky však chcú čoskoro vrátiť ,,do normálu".
Podľa vyjadrenia respondentov sa Slováci počas pandémie a obmedzenej prevádzky podnikov najviac tešili na čapované pivo (až 47 percent opýtaných). Nasledovali čapované nealko nápoje (21 percent), sýtené nealko nápoje (18 percent) a radlery (14 percent).
Pivo ako dôvod
Kvalita a chuť čapovaného piva zároveň patrí medzi najčastejšie uvádzané dôvody, prečo si tento nápoj Slováci vychutnávajú radšej v podniku. Tento dôvod uviedlo 48 percent respondentov, ktorí si na pivo zájdu aj mimo domu. Ďalšou motiváciou je možnosť vychutnať si pivo v spoločnosti priateľov (56 percent) a atmosféra podniku (30 percent). Nealkoholické pivo či radler si v gastroprevádzkach vychutnávajú najradšej počas letných športových aktivít (40 percent).
Otvorené podniky však napriek týmto zisteniam svedčiacim o popularite čapovaného piva a nápojov vyrobených na jeho báze zatiaľ Slováci objavujú iba postupne. Svoju rolu pravdepodobne zohráva aj psychologický aspekt - pandémia ľudí naučila väčšej opatrnosti a stali sa aj o niečo uzavretejšími.
Problémy s nedostatkom personálu
,,Gastrosektor na Slovensku čelí mnohým výzvam od nedostatku personálu až po aktuálny rast cien potravín a energií. Letná sezóna však prinesie gastru napriek meniacim sa zvyklostiam Slovákov i cenovým výzvam pozitívny impulz. Dúfame však, že vláda čo najskôr podporí gastrosektor znížením DPH na stravovacie služby na 10 percent, tak ako sľúbila," uviedol výkonný riaditeľ SZVPS Vladimír Machalík.
SZVPS združuje výrobcov piva a sladu na Slovensku produkujúcich 96 percent trhu so slovenským pivom a 98 percent trhu so slovenským sladom. Vzniklo v roku 1991 a je členom európskeho združenia výrobcov piva Brewers of Europe.