Tí uvedomelejší, ktorí vedia, aké vysoké sú poplatky, ktoré hotely rezervačným portálom platia, si urobia prehľad na portáli a ubytovanie si rezervujú potom priamo v hoteli. Takých ľudí ale nie je väčšina. V tejto súvislosti nie je prekvapením, že počet rezervácií ubytovania cez rezervačné portály stále rastie a počet priamych rezervácií cez hotely klesá. K tomuto poznatku došiel prieskum, ktorý robilo európske hotelové združenie Hotrec medzi svojimi členmi a zapojilo sa doň 2000 hotelierov.
Z ich odpovedí vyplynulo, že síce ešte stále si 64 percent hostí objednáva ubytovanie priamo cez hotel, lenže je to o 4 percentá menej ako v pred dvoma rokmi. Cez online rezervačné platformy si objednalo ubytovanie 22 percent hostí, čo je o tri percentá viac ako v roku 2013. V niektorých krajinách, ako je napríklad Rakúsko bo nárast ešte väčší – o 6 percent.
Až 92 percent trhu rezervačných portálov pokrývajú tri z nich, pričom dvom - Booking.com a portálom skupiny Expedia - patrí 80 percentný podiel (vyše 60 percent z toho má Booking.com). Tretí najväčší hráč, skupina HRS, v posledných dvoch rokoch v Európe podiel na trhu stráca. Pri priamych rezerváciách zaznamenali najväčšie straty rezervácie cez telefón, ich podiel sa znížil z 21,1 percenta v roku 2013 na 18,7 percenta v roku 2015.
Na európskom trhu pôsobí okolo 200 000 hotelov a penziónov, pričom 75 percent sú menšie zariadenia s menej ako 10 zamestnancami. Christian de Barrin, prezident Hotrec zhodnotil výsledky prieskumu slovami, že závislosť ubytovateľov od rezervačných portálov sa postupne zvyšuje a čo je mimoriadne kritické, je fakt, že jediný z nich - Booking.com kontroluje dve tretiny tohto trhu, čo je najmä pre malé podniky problematické.
Podľa Markusa Lutheho, šéfa nemeckého združenia hotelierov IHA musí mať každý hotelier možnosť rozhodovať o cenách a podmienkach za ktorých poskytuje svoje služby a tiež možnosť, aby využíval každý rezervačný kanál, ktorý mu vyhovuje.