Sú tri hodiny nadránom. Vy sa vrátite do hotelovej izby po žúre a niečo by ste si „zobli“. Obchody sú dávno zatvorené a do rána to je pridlho. Ako prvú pomoc otvoríte v lepšom hoteli minibar a v ňom nájdete zopár predražených sladkostí, vodku či pivo, prípadne čipsy.

Maličké balenia, ktoré vyriešia problém, ale za nehorázne vysoké ceny. Cena tretinového piva za sedem eur, tyčinka Snickers za štyri eurá. Napriek premršteným cenám sa prevádzka minibarov hotelom neoplatí a ide o stratovú záležitosť.

Je to čistá strata, tvrdí hotelier

Dôvodom je ich drahá obsluha a krádeže. „Hostia priamo nekradnú, ale jednoducho nenahlásia spotrebu, čím to vlastne vezmú a nezaplatia. Bez ohľadu na to, aké sú v minibare ceny, ich prevádzka je vždy čistá strata,“ tvrdí člen predstavenstva Zväzu hotelov a reštaurácií na Slovensku Raduz Dula.

Kým lacnejšie hotely na Slovensku sa podľa neho minibarov pre vysoké náklady zbavujú, pre hotelierov z luxusnejších hotelov so štyrmi a piatimi hviezdičkami sú podľa vyhlášky povinnou súčasťou zariadenia izby.

Pred dvoma rokmi na prevádzku minibarov poukázal viedenský hotel Boutiquehotel Stadthalle, ktorý postavil PR hotela na šetrení životného prostredia a koncepte ekologicky pasívneho hotela. V stanovisku uviedol, že „izby bez minibarov ušetria ročne 20 024 kilogramov oxidu uhličitého.“

Minibar v hoteli Zdroj: flickr.com / Sean MacEntee | cc

Prvý minibar vyvinula nemecká spoločnosť Siegas v 60. rokoch minulého storočia. Zo začiatku bol o chladničky na izbe ohromný záujem. V roku 1974 ich Hilton v Hongkongu ako prvý hotel na svete nainštaloval do všetkých 840 izieb. Pre reťazec táto inovácia znamenala obrovský úspech, pretože predaj nápojov vzrástol okamžite o 500 percent, celkové tržby vzrástli o päť percent. Po Hiltone koncept okopírovali ďalšie hotelové siete.

Vlani téma rezonovala aj v Nemecku. Za prevádzkou nie sú len vysoké náklady na energie. „Minibary majú vplyv na globálne otepľovanie a spôsobujú vysoké náklady na elektrickú energiu. Okrem toho sú za nimi osobné náklady,“ povedal pre denník Die Welt obchodný riaditeľ siete Event Hotels Sascha Brezovac.

Obsah musí byť totiž kontrolovaný zamestnancom hotela, ktorý zároveň zabezpečí, aby bola chladnička stále plná a nič v minibare nechýbalo. Chyžná musí napríklad overiť dátum spotreby ponúkaných jedál a niekedy overiť, či hosť nevymenil alkohol vo fľaštičkách za obyčajnú vodu, čo sa podľa hotelierov bežne stáva. 

Ak kontrola jednej izby a prípadne doplnenie koly alebo piva do minibaru trvá len tri minúty, pri 50 izbách v menšom hoteli ide o 150 minút práce. Nie je to zanedbateľné číslo, ktorú musí hotel zaplatiť. 

V takomto prípade sa z logistického hľadiska oplatí prevádzkovať jeden spoločný bar v lobby hotela. Po tom, čo sieť Event Hotels zrušila vo väčšine zo 11-tisíc izieb minibary a ponúkla možnosť hosťom občerstviť sa v kaviarni, hotelu vzrástli tržby a náklady sa podstatne znížili. Ďalšou možnosťou je ponúknuť hosťom základný servis zadarmo, prípadne zahrnúť ho do ceny - kávu, čaj alebo vodu.  

Nezáujem hostí kvôli cene

Na rentabilitu minibarov má vplyv aj cena ponúkaných potravín v chladničke. Vysoké ceny nemalú časť klientov od konzumácie jednoducho odradia. Nedávny prieskum v USA odhalil, že až 70 percent hostí by si z minibarov nikdy nič nekúpilo kvôli vysokej cene a 20 percent by si niečo zobralo len veľmi výnimočne. Vysoké ceny tak kompenzujú stratu, ktorý tento koncept vytvára.  

Televízia CNN upozornila na prieskum, podľa ktorého minibary patria k najmenej podstatným súčastiam izieb, požaduje ich len 21 percent hostí. 

Ďalším problémom sú pomerne bežné krádeže. Krádeži sa dá predísť ich nákladnou kontrolou, prípadne si hotel môže obstarať minibary so senzorom, ktoré spotrebu zaregistrujú. Inteligentné minibary monitorujú spotrebu a informujú recepciu, ak nejaký produkt chýba. Recepčná, ktorá má izbu na starosti, má vopred presný prehľad o účte aj o tom, čo má doplniť.

Hotel vďaka monitoringu vie, aké produkty sú najobľúbenejšie, čím môže efektívne nastaviť dodávky produktov a vyradiť z ponuky tie, o ktoré nie je záujem. Lenže problém je ten,že chladničky so senzorom sú nákladné. „Tie sú však tak nákladné a poruchové, že aktuálne je to pre každý hotel veľký problém,“ dodal R. Dula.