Kľúčovú úlohu v rozhodnutí, kde vyrastie najväčší pivovar na Slovensku, zohrali podmienky na pestovanie jačmeňa. Tie najvhodnejšie boli vtedy v Hurbanove, najteplejšom mieste Československa. Hurbanovský pivovar je tak už polstoročie domovom obľúbenej slovenskej značky Zlatý Bažant.

Výstavba pivovaru a sladovne Zdroj: HEINEKEN SLOVENSKO

Päťdesiat rokov poctivého pivovarníckeho remesla

Písal sa rok 1964, kedy bol v meste Hurbanovo položený základný kameň budúceho pivovaru a sladovne. O tri roky neskôr spustili samotnú prevádzku sladovne a o ďalšie dva i pivovar. Umiestenie sladovne priamo v pivovare znamenalo pre značku Zlatý bažant úplnú kontrolu nad hlavnou surovinou počas celej výroby – od zrnka jačmeňa až po orosený pohár piva. Už v prvej etape po spustení dosahovala kapacita sladovne 35-tisíc ton sladu ročne.

O niekoľko desaťročí neskôr došlo k novému míľniku, kedy v roku 2002 vybudovali novú sladovňu. Tá sa dodnes pýši titulom najväčšej a najmodernejšej v celej strednej Európe s ročnou produkciou približne 111-ton ton sladu, z toho 85 percent ide na export. Na jeho vznik je potrebných 140-tisíc ton sladovníckeho jačmeňa, pričom až 75 percent  z tohto objemu pochádza z domácich zdrojov. Z hurbanovského sladu sa tak ročne vyrobí celkovo 7 miliónov hektolitrov piva.

Priekopníci od začiatku

Hurbanovskí pivovarníci boli novátormi vo svojom remesle už od začiatku. Pivovar v Hurbanove sa vďaka tomu môže pochváliť prvou výrobnou linkou na plnenie piva do plechoviek vo východnom bloku, ktorú spustili do prevádzky v roku 1971. Moderný plechový obal, jednoduchý na skladovanie i prenos, sa tak dostal nielen na pulty predajní, ale aj na zastupiteľské úrady, letecké a rýchlikové spoje.

Plechovka Zlatý Bažant Zdroj: HEINEKEN Hurbanovo

Trvanlivosť piva Zlatý Bažant vo vtedajšom novom balení bola následne preverená i náročnými podmienkami. Značka sa tak môže pochváliť plavbou okolo sveta s moreplavcom Richardom Konkolskym alebo himalájskou výpravou na Nanga Parbat v roku 1972. O šesť rokov neskôr dokonca zažilo obľúbené slovenské pivo beztiažový stav. V spoločnosti posádky ruskej vesmírnej lode Sojuz 29 vyletel Zlatý Bažant do vesmíru. Plechovka hurbanovského piva si tak vyskúšala aj extrémne podmienky na obežnej dráhe.

Expedícia na Himaláje v roku 1973 Zdroj: HEINEKEN Slovensko

Príchod spoločnosti HEINEKEN

Snaha prinášať stále nové chuťové zážitky neopustila značku ani o dekády neskôr. Podporil to i príchod silnej medzinárodnej pivovarníckej spoločnosti HEINEKEN v roku 1995. Zahraničná investícia spustila modernizáciu, nevyhnutnú pre ďalšie produktové inovácie.

„Sme radi, že môžeme spoločne osláviť významné polstoročie poctivej práce, úcty k tradičnému pivovarníckemu remeslu i odvážnych inovácií. To všetko sa snúbi v hurbanovskom pivovare. Rád by som sa poďakoval všetkým, ktorí sa podieľali na jeho histórii, ako aj tým, ktorí tvoria jeho súčasný príbeh. Veľká vďaka patrí aj slovenskému zákazníkovi za roky priazne a podpory. Pre pivovarníkov je najväčším potešením a poďakovaním, keď pivo, ktoré uvaria, chutí a vedia ho oceniť celé generácie“, hovorí generálny riaditeľ spoločnosti HEINEKEN Slovensko Rene Kruijt.

Pivovar a jeho revolučné novinky

Hurbanovský pivovar je už celé polstoročie neustále inovuje a drží hneď niekoľko prvenstiev. Medzi najväčšie patrí  Zlatý Bažant Radler so 100 % prírodným zložením. Regály v obchodoch sa vďaka nemu v roku 2011 rozšírili o úplnú novinku, spájajúcu kvalitu piva Zlatý Bažant s osviežujúcou chuťou prírodnej šťavy. V roku 2015 vstúpila značka na trh s ďalšou inováciou v podobe prvého radlera úplne bez alkoholu. Priemerná spotreba v tejto kategórii dosiahla v roku 2018 hodnotu až 7,76 litra na obyvateľa, vďaka čomu sa radíme na popredné miesta nielen v Európe, ale aj vo svete. V produktovom portfóliu HEINEKEN Slovensko je tak v súčasnosti každý siedmy predaný produkt práve radler.

Narastajúca popularita nealkoholického piva inšpirovala hurbanovských pivovarníkov k uvedeniu ďalšej revolučnej novinky, piva Zlatý Bažant 0,0%  – prvého slovenského piva úplne bez alkoholu. Pivo bez kvapky alkoholu tak nahradilo Zlatý Bažant Nealko, nadväzujúce na tradíciu prvého nealkoholického piva PITO-Bažant, obľúbeného v 70. a 80. rokoch.

Pri silných uvedeniach na trh nemožno zabudnúť ani na Zlatý Bažant ’73 – v súčasnosti jedno z najobľúbenejších slovenských pív, ktoré pribudlo na pulty v roku 2016. Pivo varené podľa najstaršieho zachovaného varného listu z roku 1973 si získalo zástupy fanúšikov. Jeho predaj vlani medziročne stúpol o viac ako 50 percent.

Hurbanovská legenda

K najhorúcejším novinkám z Hurbanova patria pivné špeciály Zlatý Bažant Hurban Legend, uvedené na trh na jar tohto roka. Novinka nadviazala na niekoľkoročnú tradíciu varenia pivných špeciálov. Oprela sa pritom o priania samotných zákazníkov, ktorí čoraz viac siahajú po prémiovejších produktoch. Pri výbere jednotlivých typov pív produktového radu sa dbalo na to, aby pivné štýly predstavili spotrebiteľom rozmanitosť farieb, chutí a vôní pivného sveta, no zároveň boli ich chuťové profily blízke chuťovým bunkám slovenských spotrebiteľov. Dnes tak na regáloch obchodov nájdeme tri špeciály originálnych chutí Zlatý Bažant Hurban Legend: IPA, Polotmavý Bock a Pšeničné.