Vyplýva to z prieskumu, ktorý robilo európske združenie hotelierov HOTREC a Fachhochschule (odborná vysoká škola) v švajčiarskom Wallis. Absolútnym suverénom je Booking com, ktorému patria v Európe dve tretiny rezervačného koláča (66,4 percent) pred Expediou, ktorej patrí 16,6 percent, pričom obidva portály svoje trhové podiely minulý rok ešte navýšili. Tretí najväčší portál, HRS, svoje pozície naopak stráca.

Priame objednávky klesajú

Zvyšovanie podielu rezervácií cez portály ide na úkor priamych objednávok cez hotelové weby, rezervačné systémy, či recepcie. Tie naďalej klesali. Kým v roku 2015 to bolo 55,2 percenta, minulý rok o tri percentá menej, 52 percent.

Pre európske hotely to nie je priaznivá správa, hoci samozrejme priamo ich do spolupráce s rezervačnými portálmi nikto nenúti. Nepriamo ich ale núti spotrebiteľské správanie hostí, pre ktorých je hľadanie ubytovania najmä v destináciách, kam idú prvýkrát, cez rezervačné portály najjednoduchšie.

„Prvé výsledky štúdie ukazujú, že online rezervačné portály získavajú stále väčšiu kontrolu nad prevádzkou hotelov a že závislosť ubytovacích zariadení od nich narastá a ich vlastný podnikateľský priestor sa zužuje,“ konštatoval pre magazín Allgemeine Hotel und Gastronomie Zeitung Markus Luthe predseda HOTREC Distribution Task Force.

Hotely by si mali byť podľa neho určovať podmienky svojich ponúk sami a bez obmedzení, ktoré im rezervačné portály diktujú a tiež samé rozhodovať o reklamnom využívaní svojho duševného vlastníctva, ako je napríklad názov.

Diktujú podmienky

Štúdia potvrdila to, o čom sa medzi hoteliermi hovorí, že portály uplatňujú voči ubytovateľom často svoju silu a diktujú si podmienky. Až polovica z 3 400 opýtaných povedala, že pri spolupráci s online rezervačnými portálmi sa cítia pod tlakom. Ale ak chcú byť v ich portfóliu, musia prijať podmienky, ktoré by dobrovoľne neakceptovali. Ide najmä o podmienky stornovania pobytov, uvádzanie mimoriadnych zliav, podmienky online marketingu a PPC (Pay per click) reklamy. Malé a nezávislé hotely sa cítia byť viac pod tlakom, ako veľké zariadenia a siete.

Hotel Zdroj: Flickr

Až 70 percent hotelov si myslí, že problémy, ktoré počas spolupráce nastanú, portály neriešia férovo a efektívne. Christian de Barrin, prezident HOTREC-u to komentoval slovami, že „štúdia potvrdila, že budú potrebné aj politické riešenia, aby sa v oblasti online platforiem zabezpečili férové a transparentné podmienky, najmä v situácii, keď tu neexistuje nijaké reálne konkurenčné prostredie, keďže jedna platforma ovláda dve tretiny trhu“.

Európska únia aj začína v tejto oblasti naozaj konať, len pred niekoľkými dňami informovala o návrhu Európskej komisie k podpore férovosti a transparentnosti online sprostredkovateľských služieb a vyhľadávacích nástrojov pre ich obchodných partnerov.

Tlak z Bruselu

Podľa návrhu komisie musia online platformy vytvárať pre svojich klientov a obchodných partnerov transparentné a férové obchodné podmienky a tiež zabezpečiť právnu pomoc. Spôsob akým zostavujú napríklad poradie hotelov atď. má byť transparentnejší a exaktnejší a tiež riešenie sťažností ich klientov má podliehať dôkladnejšej kontrole ako doteraz. To má zvýšiť šance na efektívnejšie ukončovanie sporov.

„Tento návrh komisie by mal prispieť k tomu, odstrániť niektoré formy zlyhania trhu a priniesť do sféry online platforiem viac férovosti,“ komentoval ho predseda HOTREC Distribution Task Force Markus Luthe. Podľa prezidenta HOTREC Ch. de Barrina takýto návrh európski ubytovatelia už dlho očakávali a je krokom dobrým smerom. HOTREC dúfa, že s niektorými vylepšeniami bude prijatý ešte do volieb do európskych inštitúcií v roku 2019.