Regionálna kuchyňa sa stala cieľom dovoleniek a cestovania. Ale aj ten, kto práve nepodniká v gastroturizme, vyhľadáva v cudzích krajoch niečo iné, zvláštne, identické.
Slovensko je malé, nuž sa osobité lokálne jedlá hľadajú ťažko. Ako konštatuje aj riaditeľ dnes už štrnásťročného zariadenia Oravský háj Garden Hotel & Resort, v Brezovici Jozef Bystrický, treba tomu venovať veľa času, vyhľadávať informácie v kronikách či dokonca starých súkromných denníkoch.
O to viac, keď nie je rodákom a predtým roky pôsobil ako riaditeľ hotela Magnus v Trenčíne (Hotelier roka ´08) a Alexandra v Púchove. „Archívy hovoria o tom, že oravské raňajky mali podobu zemiakov s kapustou a oravská večera zase kapusty so zemiakmi. V tomto chudobnom kraji sa toho veľa neurodilo a mäso si dopriali len výnimočne. Ale bryndza, ryby, baranina, jedálniček predsa len ozvláštňovali. Z týchto surovín môže teda vychádzať ponuka našej reštaurácie, čím sa odlíši od iných.“
J. Bystrický má na mysli napríklad hustú polievku brmbol, kľuzky s tvarohom, párnický matrtúch, mäteník s kyslou kapustou, papcúň, kacafrc, kuľašu z kukuričnej múky. V novom jedálnom lístku od kuchárov Petra Zembjaka a Mária Pakosa, ktorí sa s trendom krajovej gastronómie stretli nielen doma, ale aj v práci v zahraničí, nechýba ani tradičná držková polievka, domáca tlačenka s cibuľou, pečená repa v šupe, zemiakové placky s bryndzou, mrkvovo-jablkový šalát či dokonca ryby v regionálnej úprave, ulovené hosťami v miestnom rybníku.
Zdroj: Foto: Soňa Hudecová
Paradoxne vedia jedlá z lacných surovín osloviť tých najzhýčkaných labužníkov, ktorí už na slová steak z wagyu, kaviár či molekulárna gastronómia prestali reagovať. Koniec koncov sa do rezortu s Mlynom u babičky s funkčným mlynským kolesom a štýlovými domčekmi s rozprávkovými názvami honosná medzinárodná kuchyňa ani veľmi nehodí. A marketing Oravského hája je aj založený na slogane Návrat k prírode.
Nielen kvôli sviežemu prostrediu tichých lesných zákutí a rybníkov, ale aj preto, že jedna z prvých ľudových liečiteliek na Slovensku – pôrodná babica z Liesku, pôsobila práve v tomto kraji. K Návratu k prírode patrí aj program tzv. horsemanshipu, pri ktorom nejde len o kurzy jazdectva pre hostí pod vedením známeho Václava Bořánka, ale o celkovú filozofiu vzťahu človeka a koňa.
Povesť zariadenia kedysi poškodili nepravdivé informácie o tom, že neposkytuje služby verejnosti, ale ide o súkromné zariadenie. Opak sa snaží nové vedenie dokazovať aj operatívnou prácou s cenou. „Využívame ju ako krátkodobý marketingový nástroj s cieľom naplniť kapacity a dať o sebe vedieť. Za pochodu sa usilujeme spoznať svojho hosťa, jeho potreby., ale najmä zistiť, čo má pre neho najvyššiu hodnotu. Doteraz sa marketing zameriaval stále na vyhľadávanie nových klientskych skupín. To je podľa mňa veľká chyba.“