Masový turizmus ničil historické centrá a známe turistické metropoly. Praha nie je výnimkou. Za rok 2019 ju navštívilo viac ako osem miliónov turistov. Väčšina sa pritom koncentrovala v historickom centre. Úbytok turistov počas pandémie bol vysoký. V roku 2020 sa medziročne znížil počet ubytovaných v hoteloch až o 72 percent.
Mesto duchov
Pražské centrum sa počas masového prílivu turistov za posledné roky pomaly menilo pred očami. Pribúdali turistické obchody, zmenárne, stánky so suvenírmi. Pandemické reštrikcie však pražské uličky takmer úplne vyprázdnili.
V čase najväčších lockdownov vyzerala Praha podľa novinára a youtubera Janeka Rubeša ako opustený Disneyland. Rubeš na svojom youtubovom kanály „Honest Guide“ promuje české hlavné mesto širokému spektru turistov. „Situácia pred pandémiou bola nezvládnuteľná,“ zhodnotil J. Rubeš pre Deutsche welle.
Bujaré párty
Cez deň Praha láka na múzeá, pamiatky či galérie cez noc sa však otvára úplne inej klientele. Ponuka nočných barov a klubov je tam naozaj široká. Začiatkom roku 2019 mesto zriadilo funkciu tzv. nočného primátora, ktorý mal v Prahe pomôcť korigovať bujarý nočný život. Do funkcie bol vymenovaný Jan Štern. Bratislava má tiež svojho nočného primátora, je ním Martin Královič.
V agende nočného primátora bolo napríklad zavedenie vstupov do barov, aby sa predišlo tzv. pub crawlu či obmedzeniu dopravy v centre. Existencia samotnej funkcie nočného starostu však v Prahe vydržala iba rok a štyri mesiace.
Mesto presunulo minulý rok jeho právomoci pod oficiálnu organizáciu cestovného ruchu mesta Praha – Prague City Tourism. J. Štern však svoje pôsobenie vo funkcii hodnotí pozitívne. „Začínal som s novou vecou, s ktorou sme sa inšpirovali v iných mestách. Keby neprišla pandémia, bolo by naše výsledky vidieť viac,“ povedal pre český portál prazsky.denik.cz.
Praha po pandémii
Tohtoročná turistická sezóna v hlavnom meste Českej republiky je zatiaľ podobá minuloročnej. Prahu však navštevovali počas leta najmä domáci hostia a turisti z okolitých štátov. Najväčšie zastúpenie majú Nemci. „Rozdiel však vnímame najmä v tom, že majú ľudia menej obáv z cestovania a to najmä kvôli vakcinácii a tiež preto, že už súčasná situácia pre nich nie je nová,” tvrdí Klára Malá z Prague city tourism.
Praha sa po pandémii síce spamätáva, no hodnoty z predošlých rokov nedosahuje. „Cez leto sme sa na Staromestskej radnici dosiahli iba na 25 percent tržieb oproti roku 2019,“ informuje K. Malá.
V Prahe ako doma
Na podporu cestovného ruchu v Prahe rozbehla Prague city tourism v júli už druhý ročník programu V Prahe ako doma, ktorý fungoval do konca augusta. Návštevníci mohli v rámci tohto programu obdržať za noc strávenú v hoteli voľný vstup na niektoré z turisticky zaujímavých miest.
Cez program v Prahe ako doma mierili turisti najviac do Zoologickej záhrady hl. m. Prahy, na Pražský hrad alebo Petřínsku rozhľadňu. Vďaka tomuto programu do hlavného mesta pricestovalo 75-tisíc návštevníkov. Podľa slov K. Malé program využilo aj veľa slovenských turistov.
Udržateľné veľkomesto
„Praha spoločne s našou organizáciou na podporu cestovného ruchu Prague City Tourism pripravila minulý rok novú stratégiu prichádzajúceho cestovného ruchu. Koncepcia reaguje na problémy dlhodobo preťaženého centra, ktoré sa len ťažko vyrovnáva s negatívnymi vplyvmi masového turizmu a tzv. turistifikáciou,” informuje K. Malá.
Univerzita Hradec Králové pojem turistifikácia označuje ako pozvoľný proces, pri ktorom sa mesto plniace základné funkcie (obytná, obslužná, rekreačné, hospodárska) začína v dôsledku nárastu turistov premieňať na destináciu cestovného ruchu.
Mesto sa preto rozhodlo pre zmenu. Praha vytvorila novú koncepciu, ktorou chce turistifikáciu spomaliť. „Koncepcia je koncipovaná v prospech kvality života Pražanov, kladie dôraz na kultúrne dedičstvo a unikátnosť, ktorými Praha disponuje, a chce vytvárať prostredie pre rozvoj turizmu v rámci trvalo udržateľného rozvoja mesta,“ informuje K. Malá.
Viacero noviniek
Ako Praha bojuje proti preplneným uličkám? Mesto spolu s Prague City Tourism vytvára nové turistické trasy, ktoré vedú mimo centrum mesta. Tiež pracuje na známke udržateľného turizmu a snaží sa zásobovanie mesta riešiť ekologickejšie.
K. Malá tiež avizovala, že v súčasnosti pracujú na nástrojoch tzv. smart turizmu – pripravujú aplikáciu, ktorá prinesie dáta o preferenciách turistov, na čo budú nadväzovať aj iné služby. „Tiež sme v rámci kultivácie cestovného ruchu minulý mesiac predstavili nové suveníry, ktoré idú v ruka v ruke s našou novou stratégiou. Všetky sú z dielne pražských tvorcov,“ avizuje K. Malá.