Opičie mosty (Vietnam)

Takzvané opičie mosty alebo „cầu khỉ“ sú typické pre deltu rieky Mekong. Ide o mosty vyrobené z bambusu či z kokosovníka. Súčasťou zvyčajne býva aj zábradlie, ktoré však vyzerá podobne nebezpečne ako most.

Mosty sa pre jednoduchú konštrukciu a nízke stavebné náklady stali tradičným spojením ciest v tejto oblasti. Avšak, pre nestabilitu patria k nebezpečným a počas prechodu si ľudia musia dávať pozor, aby nespadli do vody. Prezývku dostali práve pre spôsob, akým ich Vietnamci prekonávajú. Vyzerajú pri tom totiž ako opice, lebo ak chcete most zdolať, musíte sa prihrbiť, často ísť aj po štyroch.

Sedemmíľový most (Florida)

Len málokto by povedal, že jeden z najnebezpečnejších mostov sa bude nachádzať v USA. Most, ktorý meria takmer sedem míľ (10 931 metrov) spája ostrovčeky Florida Keys roztrúsené južne od Miami.

Most je technickým zázrakom, tvorí ho 288 dielov z predpätého betónu. Nebezpečným je práve pre svoju dĺžku, prejsť ho trvá osem minút. Navyše, v tejto oblasti je mäkké morské dno, takže cesta od roku 1982, kedy bol most uvedený do prevádzky, mierne „zhrboľatela“.

Eshima Ohashi (Japonsko)

Most, ktorý pripomína horskú dráhu, sa nachádza v japonskom meste Matsue. Je dlhý 1,7 kilometra a široký 11,3 metra a ide o tretí najväčší most s tuhým rámom na svete. Povesť najdesivejšieho mosta si získal pre svoj sklon. Z jednej strany je sklon okolo 5 stupňov, kým z tej druhej to je dokonca 6 stupňov.

Na prvý pohľad vyzerá, že sa na neho autá ani nedostanú, ide však o očný klam. Most je bezpečný, no prechádzať po ňom patrí jednoznačne k zaujímavým zážitkom.

Canopy Walk (Ghana)

Most v národnom parku Kakum je dielom dvoch Kanaďanov. Ich cieľom bolo zvýšiť cestovný ruch v málo navštevovanom parku. Preto vytvorili adrenalínovú atrakciu, ktorá pozostáva zo siedmich samostatných mostov visiacich zo stromov vo výške viac než 39 metrov nad zemou.

Lanový most je tvorený iba povrazmi a drevom. Je taký úzky, že sa na ňom nemôžu stretnúť dve osoby v protismere. Aj vďaka tomu ponúka turistom zážitok: časť džungle zvyčajne vyhradenú pre horolezcov a letcov.

Royal Gorge Bridge (Colorado)

Most bol vybudovaný v roku 1929 a je najvyšším visutým mostom v Spojených štátoch amerických. Do roku 2012 patril dokonca medzi desať najvyšších mostov na svete. Dokážete sa z neho pozerať do hĺbky takmer 300 metrov do údolia rieky Arkansas. Celková dĺžka mosta je 384 metrov, šírka je 5,5 metra.

Most bol postavený za šesť mesiacov. Jeho oceľová základňa je pokrytá takmer 1 300 drevenými doskami a môže po ňom prejsť osobné vozidlo, autobusom a nákladným vozidlám je vstup zakázaný.

Royal Gorge Bridge
Zdroj: Shutterstock

Kuandinský most (Rusko)

Cestný most vedúci cez sibírsku rieku Vitim je dlhý 570 metrov. Bol postavený v roku 1982 ako nepriama súčasť traťovej siete BAM, ktorá je dlhá viac než 4 300 kilometrov a vystavaná bola postupne už od 30. rokov minulého storočia.

Popri hlavnej trati bola vybudovaná aj servisná trať, ktorú tvorí práve Kuandinský most. Výsledkom bolo, že údržbu a opravy konštrukcie nikdy nikto nefinancoval, most urýchlene opravili samotní vodiči, ktorí tento nebezpečný priechod využívajú na svoje vlastné riziko. Na moste sa nikdy nenachádza veľa ľudí, pretože neďaleká dedinka Kuanda má iba 1 500 obyvateľov. Pre tamojších je to však jedna z mála možností, ako sa cez rieku dostať.

Most Storseisundet (Nórsko)

Zakrivený most netradičného tvaru si získal prezývku opitý most. Je súčasťou osemkilometrového úseku Atlanterhavsveien (Atlantická cesta). Most, ktorý pripomína krivku, vie vo výške takmer 260 metrov vodičom pekne zamotať hlavu. Aj pri tomto moste nastáva očný klam, z určitého uhla pôsobí tak, že vedie do vzduchu, alebo naopak, že klesá do mora.

Most je bezpečný, avšak pri silnom vetre, vlny presahujú až na most, kde môžu ohroziť vodičov. Počasie úradovalo aj počas výstavby. Počas šiestich rokov, za ktoré bolo treba most postaviť, prácu pozastavilo dvanásť hurikánov. Most Storseisundet otvorili v júli 1989.

Most U Bein (Barma)

Druhý najväčší štát juhovýchodnej Ázie, sa môže pochváliť najstarším a najdlhším teakovým mostom na svete. Postavený bol v roku 1850 a jeho dĺžka je 1 200 metrov. Na moste je 1 086 drevených stĺpov stojacich vo vode. Niektoré sú nahradené betónovými, pretože pôvodné piliere sa čoraz viac poškodzujú. Na výstavbu sa použilo drevo zo starého kráľovského paláca.

Starodávny most patrí k najvyhľadávanejším turistickým atrakciám v Barme, čo sa prejavuje aj na jeho stave. Nepomáha tomu ani rybolov, ktorý prispieva k rozpadu pilierov.

Most U Bein (Barma)
Zdroj: Shutterstock

Sklenený most v Čang-ťia-ťie (Čína)

Pozoruhodný most v čínskom národnom parku Čang-ťia-ťie, ktorý je o niečo vyšší ako most Royal Gorge Bridge, mal za cieľ prudko zvýšiť cestovný ruch v tejto oblasti. Od otvorenia v roku 2016 sa stal vyhľadávaným turistickým cieľom vďaka svojej desivej a fascinujúcej podobe. Panely so skleneným dnom umožňujú chodcom vidieť do hĺbky takmer 1 000 metrov.

Most je vyrobený z kovového rámu s viac ako 120 sklenenými panelmi. Každý z týchto panelov je trojvrstvový a má hrúbku 5,1 centimetra. Najodvážnejší návštevníci si dokonca môžu skúsiť bungee jumping z plošiny, ktorá je vo výške skoro 300 metrov.

Most Quepos (Kostarika)

Známy je aj ako most smrti. Nachádza sa na ceste z okresu Jaco do Queposu na pobreží Tichého oceánu. Most vznikol v 30. rokoch minulého storočia, odvtedy sa však nedočkal takmer žiadnych úprav, ktoré by zvýšili jeho bezpečnosť. Je mimoriadne úzky a autá po ňom môžu jazdiť iba jedným smerom.

Jeho povrch tvoria dosky, ktoré však nie sú nijako zaistené. Vyzerá, že sa každú chvíľu rozpadne, napriek tomu nim prechádzajú aj nákladné autá.