V poradí osemdesiata repríza ženevského autosalóna (prebieha od 2. do dnes 14. marca 2010) je originálna minimálne z jedného dôvodu. Podľa toho, čo prezentuje, sa dá usudzovať, že väčšina automobilových výrobcov prijala hybridné pohony nielen na milosť, ale aj za súčasť svojej agendy.

Exponáty potvrdzujú, že ich tvorcovia príslušnú techniku a technológiu, ktorej uznávaným protagonistom sa stala Toyota, zvládli. Ešte pozoruhodnejšie je, že k tomuto trendu, ktorý sa už začína výraznejšie presadzovať v sériovej výrobe, sa bez dešpektu pripájajú výrobcovia takého exkluzívneho športového náradia, ako sú Porsche či Ferrari. Zrejme pochopili, že momentálne nájdu dostupnú účinnejšiu zbraň, s ktorou by sa mohli postaviť novým výzvam – konkrétne striktným emisným limitom.

Popri skvostných štúdiách, z ktorých mnohé sú predobrazom budúcich sériových modelov, registrujeme aj nadpriemerný počet generačných obmien na postoch stálych reprezentantov etablovaných značiek. K najvýznamnejším ťahákom určite patria modely: Alfa Giulietta, Audi A1, BMW r. 5, Kia Sportage, Mazda 5, Mini Coutryman, Nissan Micra, Opel Meriva, Porsche Cayenne, VW Sharan, VW Touareg či Volvo S60, ale aj ďalšie.

Náš exkurz zúženým výberom štartujeme pri ikone medzi drobcami. Nissan Micra sa na výstavisku Pal Expa predstavil vo štvrtom generačnom vyhotovení. Dĺžkou 3 780 mm s veľkou rezervou podlieza štvormetrovú hranicu. Oproti predchádzajúcemu modelu o 20 mm väčší rázvor vytláča kolesá do samotných rohov karosérie. Nie náhodou jeho silnou stránkou ostáva stabilita a obratnosť vyjadrená polomerom  otáčania 4,5 metra. Pod prednou kapotou alternujú dva trojvalce – atmosféricky plnený (59 kW/80 k) a prepĺňaný (72 kW/98 k). Už v štandardnej výbave disponuje systémom start – stop. V Európe sa začne predávať v novembri tohto roku.

Audi sa vracia do triedy malých automobilov trojdverovým hatchbackom s rázvorom dlhým 2 470 mm a výhradným pohonom predných kolies. Na pódium expozície Audi ho odšoféroval samotný Justin Timberlake. „Jednotku“ v základnom vyhotovení poháňa štvorvalec 1,2 TSI (63 kW/86 k). S ním A1 zdolá stovku za 12,1 sekundy, dosiahne maximálnych 179 km a v priemere spotrebuje 5,1 l benzínu na 100 km. Paralelne predstavenú štúdiu Audi A1 e-tron poháňa elektromotor (45 kW/61 k až 75 kW/102 k) napájaný li-ion akumulátormi dobíjateľnými zo zásuvky. Jeho dojazd zvyšuje (a to sa posaďte) mini Wankelov motor s objemom 0,254 l.

Do centra ženevských reflektorov vstúpil tiež kompakt Alfa Romeo Giulietta, aby oficiálne detronizoval model 147. Jeho fazóna stavia na emóciách (Coure Sportivo) a štylistickom odkaze 8C Competizione. Základ tvorí podlahová platforma s rázvorom dlhým 2 630 mm, k tomu viacprvková zadná náprava a kufor s kapacitou 350 litrov. Novinka využíva systém jazdnej dynamiky DNA a repertoár piatich prepĺňaných motorov na čele so štvorvalcom 1 750 Quadrifoglio Verde (173 kW/235 k). S ním nová Alfa zdolá stovku za 7,2 sekundy a dosiahne maximálnych 242 km/h. Svoj potenciál vyvažuje spotrebou 7,6 l/100 km. Predávať sa začne ešte tento mesiac.

Svoj najmenší model s hybridným pohonom predstavil Lexus. Hatchback CT 200h má 2 600 mm dlhý rázvor a 345-litrovú kapacitu kufra. Poháňa ho 1,8-litrový štvorvalec VVT-i spolu so synchrónnym elektromotorom. Pritom elektrickú energiu skladujú nikel-metal-hydridové akumulátory. Je to full-hybrid (zatiaľ bez udaných výkonových parametrov), schopný jazdy aj v elektrickom režime. Výrobca svoje dielo komentuje tvrdením, že výkonovo sa pohybuje na úrovni benzínového dvojlitra a úrovňou emisií mu patrí pozícia lídra triedy. Lexus ho na trh umiestni ešte v tomto roku.

Nová Mazda 5 druhej generácie podľahla aktuálnemu trendu na trhu MPV. Poskytuje sedem miest na sedenie a prístup k sedadlám vzadu uľahčujú posuvné dvere. Pod jej prednou kapotou sa udomácňuje aj nový štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu 2,0 l DISI1 (111 kW/151 k) kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a systémom i-stop. Mazda 5 v tejto konštelácii dokáže zrýchliť na stovku za 11,5 sekundy a dosahuje maximálnych 195 km/h. Pritom v priemere spotrebuje 6 l benzínu na 100 km, čo je asi o 15 % menej ako predchádzajúci model s dvojlitrovým motorom. K dílerom dorazí koncom leta.

O číslo väčšie MPV VW Sharan druhej generácie je od svojho predchodcu o 12 mm nižšie, inak ho prerastá po každej stránke – najviac svojou dĺžkou, a to o 220 mm. Jeho tvorcovia favorizovali priestor a variabilitu interiéru. Výsledkom je sedem miest na sedenie, trojica nezávislých sedadiel v treťom rade sa dá pozdĺžne posúvať, ale aj otáčať o 20 stupňov k pozdĺžnej osi. Na rozdiel od minulej generácie vzadu má dvojicu posuvných dverí. V zostave prepĺňaných zážihových a vznetových motorov dominuje štvorvalec 2,0 TSI (147 kW/200 k) v spoločnosti prevodovky DSG. Za trhovými preferenciami odštartuje koncom roka.

Novú limuzínu strednej triedy (nástupcu štyristosedmičky) Peugeot predstaví  na jeseň v Paríži. V Ženeve ukazuje sériovému modelu podobnú štúdiu „5 by Peugeot“. Aerodynamicky ladná a – ako inak – s hybridným systémom Hybrid4 kombinujúcim štvorvalec 2,0 HDI (120 kW/163 k) vpredu a elektromotor (27 kW/37 k) zakotvený pri zadnej náprave. Pri nízkych rýchlostiach jazdí v elektrickom (bezemisnom) režime a s pohonom zadnej nápravy. Keď vodič silnejšie pritlačí na akcelerátor, v permanencii sa ocitnú oba agregáty a obe nápravy. Predchodca Peugeota 508 vykazuje spotrebu 3,8 l/100 km v kombinovanom cykle.

Vyššia stredná  trieda má na výstavisku tiež svoje eso – prémiové BMW 5 šiestej generácie zaodeté do klasických línií kreovaných taktovkou šéfdizajnéra Adriana van Hooydonka. Rozmerovo je najpozoruhodnejší jeho obrovský rázvor dlhý 2 968 mm. Na vrchole repertoára motorov tróni 4,4-litrový osemvalec Twin Turbo (300 kW/408 k) verzie 550i kombinovaný výhradne s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou (rovnaká alternuje pri všetkých motoroch). Tento derivát akceleruje z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 5 sekúnd a spotrebuje 10,4 l benzínu na 100 km v kombinovanom cykle. V showroomoch sa objaví v apríli.

Ako si štvordverové kupé CLS v budúcnosti predstavujú vývojári zo Stuttgartu, naznačuje koncept Mercedes-Benz F800 Style. Z MPV si osvojil posuvné zadné dvere, ale hlavné prekvapenie sídli v útrobách, a to hneď v dvoch verziách. Prvá má nádrže na vodík, palivové články a elektromotor (100 kW/136 k). Výsledok – akčný rádius 600 kilometrov. V druhej verzii tróni klasický 3,5 l benzínový šesťvalec 220 kW (299 k) a spoločnosť mu robí elektromotor (80 kW/109 k) spolu so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Výsledok – stovka za 4,8 sekundy (prečo nie), maximálna rýchlosť 250 km/h (môže byť) a priemerná spotreba pod tri litre benzínu (neuveriteľné).

Superšportový  automobil nebude obeťou emisnej normy. Taký je odkaz funkčného prototypu Ferrari 599 HY-KERS Vettura Laboratorio. Vychádza z modelu 599 GTB Fiorano, no poháňa ho revolučný hybridný systém, ktorý údajne znižuje spotrebu až o 35 %. Kombinuje vidlicový dvanásťvalec s elektromotorom (74 kW/100 k), li-ion batériami a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Dôkaz sprostredkováva zrkadlová podlaha expozície. Elektromotor svojím krútiacim momentom kontinuálne podporuje spaľovací motor (nielen pri maximálnej akcelerácii) a zároveň je schopný samostatnej prevádzky.

S rovnakou motiváciou, no s rozdielnym prístupom sa hybridnej témy zmocnilo Porsche svojou štúdiou 918 Spyder. Tento superšportiak využíva služby klasického 3,4-litrového osemvalca (368 kW/500 k) a trojzáprahu elektromotorov so súhrnným maximálnym výkonom 160 kW (218 k). Kým spaľovací motor a jeden z elektromotorov posielajú krútiaci moment prostredníctvom sedemstupňovej prevodovky na zadnú nápravu, dva ďalšie poháňajú priamo predné kolesá. Porsche 918 Spyder pokorí stovku už 3,2 sekundy po štarte a dosiahne maximálnych 320 km/h. Pritom kombinovaný cyklus zvládne za 3 litre a dokáže jazdiť len na elektrinu načerpanú z domácej zásuvky.

Lamborghini Gallardo LP570-4 na šetrenie palivom zatiaľ elektromotor nevyužíva. Ťaží z hliníkovej konštrukcie ďalej odľahčenej a popretkávanej karbónom a kompozitnými materiálmi (-70 kg). Pod zadnou kapotou sa uvelebil 5,2-litrový desaťvalec (419 kW/570 k, 540 Nm) v réžii šesťstupňovej prevodovky podľa výberu automatickej či manuálnej. Nové „Lambo“ s pohonom štyroch kolies zrýchli z 0 na stovku za 3,4 sekundy, hranicu 200 km/h zdolá za 10,2 sekundy a keď pravačka na akcelerátore nepoľaví, zaznamená maximálnych 325 km/h. Pritom aj zásluhou lepšej aerodynamiky je o 20 % úspornejšie. Predávať sa začne ešte v tomto roku.

Koenigsegg Agera – nový superšportiak z dielne exkluzívnej švédskej automobilky. Nosnú časť dvojmiestnej karosérie tvorí predovšetkým karbón, bohaté zastúpenie má aj laminát a hliník, z ktorého je vyrobený tiež vidlicový osemvalec. Má objem 4,7 litra a prepĺňajú ho dve turbodúchadlá (670 kW /910 k, 1 100 Nm). K tomu sekvenčná prevodovka a karbónové brzdy. Takto vybavený prekoná stovku za 3,1 sekundy po štarte a za 8,9 sekundy ukazuje rýchlomer dvesto. Pritom jeho strelka kulminuje, až keď prekročí 290 km/h. Kto tomu rozumie, vie, že spotreba 16 l/100 km je oproti výkonu pozoruhodne nízka. Vyrábať sa začne koncom leta s frekvenciou do 20 exemplárov ročne.

Zdroj: mercedes

Zdroj: bmw5

Zdroj: 599

Zdroj: 918

Zdroj: gallardo

Zdroj: arena

Foto – Ľubomír Hrušovský