Stretol sa rok s rokom a my opäť bilancujeme. V práve skončenom roku 2012 sme otestovali 46 osobných automobilov rôznych, značiek koncepcií a kubatúr. Výsledky pravidelne publikoval týždenník TREND v skrátenej podobe a následne sa celé objavili na tomto portáli. Dnes sme pripravili ich kompletný prehľad, všetky testy nájdete na tomto linku.
Vyrovnaný rekord
Každé naše spravidla týždenné spolužitie s testovaným automobilom končí meraním priemernej spotreby. Prebieha na vytýčenom 120 km okruhu v bežnej premávke. Vždy identická trať prechádza mestom, prímestskými komunikáciami a tretina pripadá na jazdu po diaľnicu. Na vybraných miestach auto podstúpi tri akceleračné vložky. Aj tie sú súčasťou merania spotreby.
Ako ste si všimli testované automobily sú v priloženej tabuľke zoradené práve podľa dosiahnutej priemernej spotreby. Zhora nadol - od najnižšej po najvyššiu. A máme víťaza. Prvá priečka a tým aj neoficiálny titul najúspornejšieho auta v TREND testoch za rok 2012 patrí kombi Hyundai i30 1,6 CRDI. Jeho palubný počítač zaznamenal rovných 5 litrov na 100 kilometrov v priemere, a tým vyrovnal rekord modelu VW Jetta 2,0 TDI z roku 2011. Druhé miesto obsadil Citroën DS4 HDi 110 ( 5,2 l) a bronzový stupienok patrí Fordu Focus Kombi 1,6 TDCI (5,4 l).
Stávka na istotu
Ako vidíte, v prvej desiatke majú drvivú prevahu naftové motory (včítane vznetových Hybridov), čím len potvrdzujú svoju povesť. Moderný naftový štvorvalec kubatúry do dvoch litrov v kombinácii so šesťstupňovou prevodovkou je z hľadiska spotreby stávka na istotu.
O tom, že so vznetovým štvorvalcom dokážu lacno napredovať aj modely vyšších tried, názorne vypovedajú testy modelov Ford Mondeo Kombi 2,2 CTDI s nameraným priemerom 6,8 l a BMW 520d Touring s ešte onakvejším výsledkom 6,1 l. Ich porovnateľné benzínové protipóly - Hyundai i40 Kombi 2,0 GDI a VW Passat Alltrack 2,0 TSI 4Motion s nameranými hodnotami 9,3 l, resp. 9,7 l dopadli podstatne horšie. Cennejší je 8-litrový výsledok športovo krojeného kompaktu Škoda Octavia RS.
V kategórii SUV už importéri modely s benzínovými motormi ponúkajú na test sporadickejšie. Turbodiesly jasne favorizuje ich pružnosť, spotreba a v tejto súvislosti aj menšia citlivosť na techniku jazdy. Z danej kategórie sa v TREND testoch najvyššie umiestnilo Subaru XV 2,0D s priemerom 6,4 l, pred Hondou CR-V 2,2 iDTEC (6,7 l). Spomedzi dvoch testovaných benzínových derivátov Range Rover Evoque DS4 dosiahol priemerných 8,3 l a Audi Q3 2,0 TFSI 8,5 l/100 km.
Luxusnejším modelom šesťvalce stále svedčia. Z hľadiska ekonomiky prevádzky aj medzi nimi majú zjavne navrch „naftiaky“. Najnižšiu priemernú spotrebu dosiahli BMW Gran Coupé 640d a Lancia Thema 3,0 V6 CRD zhodne po 7,5 l. Jediný testovaný benzínový derivát Mercedes-Benz C 350 BE Coupe si zapísal 8,5l. Veľmi slušné.
Šesťvalcové SUV majú v našom prehľade zastúpenie dvakrát a oba si potrpia na naftu. Veľký Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic skonzumoval 9,2 l/100 km a konkurujúci Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD dopadol s podstatne horším rezultátom. Zapýtal si priemerných 11,0 l paliva a tým sa prepadol do záveru tabuľky. Treba popravde dodať, že tam ho nasmerovala predovšetkým len päťstupňová automatická prevodovka (prevodovky konkurencie obsahujú dnes zvyčajne aspoň o stupeň viac).
Samotný záver škály obsadili s prepáčením „nenažraté“ zato extra výkonné zážihové osemvalcové modely BMW 650i xDrive Coupé (11,7 l) a BMW M5 (13,4 l). Oplývajú samými prednosťami, ktoré bohato vyvažuje tak ich obstarávacia cena, ako aj suma za spotrebované pohonné hmoty.
Óda na naftu
Možno predchádzajúce riadky vyzneli ako óda na naftu. Možno. Ale ... každé auto má x vlastností a spotreba je len jednou z nich. V tejto disciplíne moderné benzínové motory, (ktoré sme testovali) stále ťahajú v súperení s rovnako modernými turbodieslami za kratší koniec. Do prvej desiatky sa prebojovali len dve autá jazdiace na benzín.
Suzuki Swift Sport a Hyindai Elantra 1,6D-CVVT. Zhodou okolnosti obe poháňajú atmosféricky plnené tisícšestovky. A zhodou okolností obe zaznamenali lepší výsledok, ako udávajú ich výrobcovia pre kombinovaný cyklus. Automaticky vyvstáva podozrenie, že ich palubné počítače hýria nemiestnym optimizmom a miesto v prvej desiatke si možno ani nezaslúžia. Na ich obranu len toľko. My sme ten pocit nenadobudli. Ručičky ich palivomerov vskutku veľmi neochotne padali ku dnu. Ale dať ruku do ohňa...
Epilóg
Ak si aj pod vplyvom tohto konštatovania položíte otázku, nakoľko spoľahlivé je toto meranie spotreby paliva, bude to dobrá otázka. Naša metodika vyplýva s obmedzených možností, a tak zákonite má svoje slabiny. Výsledok závisí predovšetkým od už načatej spoľahlivosť palubných počítačov, ale aj na momentálnej hustote premávky.
Niektoré autá mali šťastie na ideálne počasie, v iných počas tropických horúčav naplno bežala klimatizácia, ďalšie zas hendikepoval mráz, sneh aj vietor. Tiež technika jazdy vodiča môže byť počas jednotlivých testov spotreby porovnateľná, sotva však zhodná. Nesnažíme sa dosiahnuť najnižšiu možnú spotrebu. Kopírujeme štýl vodiča, ktorý ctí rýchlostné limity, zbytočne svoje auto nenaháňa, lebo z úbytku paliva v nádrži nemá radosť, ale ak je to potrebné (napríklad pri predbiehaní), neváha prikovať akcelerátor k podlahe.
Laboratórne merania pre kombinovaný cyklus sú presné, dobre poslúžia pre vzájomne porovnanie, ale platia len pre daný režim. Vodičská prax prináša zvyčajne iné výsledky. Dovolíme si možno trochu neskromne tvrdiť, že nami namerané hodnoty sú k nim bližšie. Ale aj to je samozrejme vecou diskusie.
Prečítajte si všetky testy na tomto linku.
Testované automobily zoradené podľa nameranej priemernej spotreby | ||||
Por. | Model | Palivo | Priemerná spotreba (EÚ l/100 km) | Nameraná priemerná spotreba (l/100 km) |
1. | Hyundai i30 Kombi 1,6 CRDI Comfort | Nafta | 4,30 | 5 |
2. | Citroën DS4 HDi 110 Style | Nafta | 4,70 | 5,20 |
3. | Ford Focus Kombi 1,6 TDCI Champion X | Nafta | 4,20 | 5,40 |
4. | Kia Cee´d 1,4 CRDi EX | Nafta | 4,10 | 5,50 |
5. | Citroën DS5 Hybrid 4 Airdream Sport | Nafta | 4 | 5,60 |
6. | Suzuki Swift Sport | Benzín | 6,40 | 5,70 |
7. | Peugeot 3008 Hybrid4 | Nafta | 4 | 5,80 |
8. – 10. | BMW 520d Touring | Nafta | 4,90 | 6,10 |
8. – 10. | Hyundai Elantra 1,6 D-CVVT Style | Benzín | 6,40 | 6,10 |
8. – 10. | Peugeot 508 RXH | Nafta | 4,10 | 6,10 |
11. – 12. | Dacia Lodgy 1,5 dCi Exception | Nafta | 4,40 | 6,30 |
11. – 12. | VW Golf VII 1,4 TSI Highline | Benzín | 5,20 | 6,30 |
13. - 14. | Kia Optima 1,7 CRDi TX | Nafta | 6 | 6,40 |
13. - 14. | Subaru XV 2,0D Comfort | Nafta | 5,60 | 6,40 |
15. | Honda Civic 1,8 i-VTEC Executive | Benzín | 5,8 – 6,1 | 6,50 |
16. | Seat Alhambra 2,0 TDI 4WD Style | Nafta | 6,20 | 6,60 |
17. - 18. | Honda CR-V 2,2 i-DTEC Lifestyle | Nafta | 5,6 – 5,8 | 6,70 |
17. - 18. | Peugeot 208 1,6 Vti Allure | Benzín | 5,80 | 6,70 |
19. - 20. | Ford Mondeo Kombi 2,2 CTDi Titanium S | Nafta | 6 | 6,80 |
19. - 20. | Kia Cee’d Sportswagon 1,6 GDI TX | Benzín | 6,30 | 6,80 |
21. - 22. | VW Golf Cabriolet 1,4 TSI | Benzín | 6,30 | 6,90 |
21. - 22. | Hyundai i30 1,6 GDI Style | Benzín | 5,70 | 6,90 |
23. | VW Beetle 1,2 TSI Design | Benzín | 5,90 | 7 |
24. | Mini Coupé Cooper S | Benzín | 6,40 | 7,40 |
25. - 27. | BMW Gran Coupé 640d | Nafta | 5,5 – 5,7 | 7,50 |
25. - 27. | Ford S-Max 1,6 EcoBoost Business X | Benzín | 6,80 | 7,50 |
25. - 27. | Lancia Thema 3,0 V6 CRD | Nafta | 7,20 | 7,50 |
28. - 29. | BMW 328i | Benzín | 6,30 | 7,60 |
28. - 29. | Audi A6 Allroad 3,0 TDI BiT Quattro | Nafta | 6,70 | 7,60 |
30. - 31. | Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT Premium | Nafta | 6,60 | 7,90 |
30. - 31. | Peugeot 308 GTi 1,6 THP | Benzín | 6,90 | 7,90 |
32. | Škoda Octavia RS 2,0 TFSI | Benzín | 7,70 | 8 |
33. | Mercedes-Benz CLS 350 CDI BE Shooting Brake | Nafta | 6,0 – 6,1 | 8,10 |
34. - 35. | BMW Z4 Roadster | Benzín | 6,80 | 8,30 |
34. - 35. | Range Rover Evoque | Nafta | 6,50 | 8,30 |
36. - 37. | Audi Q3 | Benzín | 7,70 | 8,50 |
36. - 37. | Mercedes-Benz C 350 BE Coupe | Benzín | 6,8 – 7,0 | 8,50 |
38. | Renault Mégane RS | Benzín | 8,20 | 8,70 |
39. | Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic | Nafta | 6,8 – 7,4 | 9,20 |
40. | Hyundai i40 Kombi 2,0 GDI Premium | Benzín | 6,80 | 9,30 |
41. | VW Passat Alltrack 2,0 TSI 4Motion | Benzín | 8,60 | 9,70 |
42. | Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D Instyle | Nafta | 8,50 | 10,10 |
43. | Opel Insignia 2,0 Turbo 4 x 4 Sport | Benzín | 8,60 | 10,80 |
44. | Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD | Nafta | 8,30 | 11 |
45. | BMW 650i xDrive Coupé | Benzín | 10,60 | 11,70 |
46. | BMW M5 | Benzín | 9,90 | 13,40 |
PRAMEŇ: Dokumentácia Trendu |