Vybaviť potvrdenie o dobrom technickom stave na auto či motorku či o absolvovaní emisnej kontroly cez kamáratov a za úplatok bude od júla tohto roka ťažšie. Všetky kontroly budú povinne zaznamenané na fotografii aj videozázname. Bez nich nebude možné získať potrebné dokumenty dokazujúce majiteľovi vyhovujúci stav vozidla.
Firmy prevádzkujúce Stanice technickej kontroly (STK) prípadne v kombinácii s emisnými kontrolami musia totiž do konca júna všetky pracoviská vybaviť určenými monitorovacími zariadeniami. Inak prídu o licenciu na podnikanie. Pracoviská, ktoré sa zaoberajú len emisnými kontrolami (PEK) budú mať takúto povinnosť od roku 2014. Potvrdilo to ministerstvo dopravy.
„Cieľom je v praxi dosiahnuť stav, kedy sa úplne zamedzí fiktívnym kontrolám a nekalým praktikám potvrdzujúcim vyhovujúci stav vozidla,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Od júla by sa tak už nemalo stať, že potvrdenie o vykonaní STK dostane vozidlo bez prejazdu kontrolnou linkou.
Skutočná kontrola, lepší stav vozidiel
Rezort dopravy si od opatrenia sľubuje najmä zvýšenie kontrol starších automobilov a tým aj zlepšenie staršieho vozového parku. Technický stav sa totiž často podpisuje na vzniku i rozsahu dopravných nehôd.
Priemerný vek vozidiel na Slovensku je stále 11 rokov. Je to výrazne viac ako vo vyspelých krajinách EÚ. Nedarí sa ho znižovať najmä v dôsledku vysokého počtu dovozených starších automobilov, z ktorých väčšina je staršia ako šesť rokov. Počet nových áut registrovaných do evidencie polície je totiž rovnaký ako počet dovezených ojazdených vozidiel.
Nové povinnosti - montovať na linky kamerové systémy - firmám prevádzkujúcim STK uložila jedna z predchádzajúcich noviel zákona 725/2006 o prevádzke na pozemných komunikáciách tzv. cestného zákona z roku 2011. Všetky stanice technickej kontroly budú mať povinne nainštalované minimálne tri záznamové zariadenia. Výstupy z nich budú napojené na celoslovenský automatizovaný informačný systém technických a emisných kontrol. V ňom sa budú fotky a videá z prechodu auta cez kontrolnú linku uchovávať. Súčasťou systému budú aj čítačky čiarového kódu.
Majitelia STK musia investovať
„Opatrenia predstavujú pre majiteľov STK a PEK náklady rádovo od 3-tisíc eur. Technické zariadenia sme tri roky testovali vo vybraných dvoch STK, preto v odporúčaných verziách vybavenia by už dnes mali byť vychytané všetky chybičky,“ tvrdí Ladislav Jelínek, tajomník Národnej asociácie staníc technickej kontroly. Asociácia zastupuje približne polovicu firiem podnikajúcich s STK. Vodiči si môžu dať auto skontrolovať na ktorejkoľvek zo 128 staníc technickej kontroly a 255 pracovísk emisnej kontroly na území Slovenska.
Podľa Jelínka v ďalšej fáze by mal systém dokonca znemožniť vydanie potvrdenia o technickom stave, ak nebudú do centrálneho systému dodané fotky a videá. V súčasnosti podľa neho na mnohých pracoviskách už nie ej ani problém známy z minulosti, keď bolo treba čakať celého hodiny v poradí. „Väčšina profesionálov má dobre fungujúci objednávací systém vozidiel,“ dodal L. Jelínek.
Pravidelné kontroly technického stavu musia absolvovať všetky motorové vozidlá. Napríklad nové osobné automobily s benzínovým motorom prvýkrát štyri roky od prvej registrácie v SR, následne každé dva roky. Nákladné automobily či autobusy častejšie, zvyčajne minimálne raz ročne. Cena za prvú kontrolu osobného vozidla je niečo vyše 50 eur, nákladného vozidla do 70 eur, následné kontroly sú zvyčajne lacnejšie. Cenotvorba je voľná, vzniká na základe konkurencie a poplatky sú príjmom prevádzkujúcich firiem.
Koľko peňazí majitelia áut ročne zaplatia štát nesleduje, eviduje len počet kontrol – tých je milión ročne. Len jedno percento áut kontrolou neprejde pre zlý technický stav. Podľa odhadu Trendu majitelia vozidiel tak za kontroly ročne zaplatia niekoľko desiatok miliónov eur.
Ďalšie vylepšenia cez eurofondy
Približne 150-tisíc vozidiel v súčasnosti nemá platnú technickú či emisnú kontrolu. Uvádza to ministerstvo dopravy na základe štatistík zozbieraných od prevádzkovateľov STK a PEK. Je to napriek tomu, že obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie môžu dať majiteľovi vozidla za neabsolvovanie oboch kontrol v termíne pokutu až 332 eur.
Ďalšie vylepšenia fungovania kontrol a najmä centrálnu databázu údajov o technickom stave vozidla získa štát po spustení jednotného informačného systému v cestnej doprave. Ten sa má zaplatiť z eurofondov z Operačného programu Informatizácia spoločnosti a jeho vytvorenie ako aj sedemročná údržba majú stáť do 30 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Užšiu súťaž ministerstvo vyhlásilo na jar, zhotoviteľa ešte nevybralo. Systém by mal priniesť nové služby aj motoristom – napríklad upozornenie na blížiaci sa termín povinnosti technickej či emisnej kontroly cez SMS správu alebo možnosť preveriť kontroly a stav vozidla kupovaného z druhej či tretej ruky.
Zdroj: Maňo Štrauch
Ilustračné foto - Maňo Štrauch