Záverečným autom s poradovým číslom 300 je model Grand Sport. Najvýkonnejší a najrýchlejší kabriolet poputoval k šťastnému majiteľovi na starom kontinente.
Bugatti Veyron Grand Sport môže dosahovať 407 km/h so zatvorenou strechou. Pi otvorenej streche posádka zistí aké sily pôsobia pri 360 km/h s oblohou nad hlavou.
Veyron vznikol ako megalomanská labutia pieseň Ferdinanda Piecha, ktorý dal požiadavky konštruktérom a tí sa museli snažiť. Riešili problémy, ktoré predtým na žiadnom inom aute neboli. Závažné bolo chladenie motora, prevodovky a ostatných komponentov.
Aerodynamika je nesmierne dôležitá, pretože pri požiadavke dosiahnuť viac ako 400 km/h je odpor vzduchu adekvátne väčší ako pri bežných rýchlostiach. Veyron má preto tvar oblého kamienka, ktorý vo vyšších rýchlostiach neruší ani výsuvné krídlo.
Zdroj: 1
Pre dosiahnutie deklarovaných 407 km/h musí potenciálny majiteľ zavolať do fabriky a konzultovať s nimi termín. Na dohodnutý čas a miesto stretnutia výrobca pošle technikov, ktorí auto skontrolujú a nastavia do módu maximálnej rýchlosti.
Bugatti modelom Veyron stanovilo novú hranicu výkonov superšportových automobilov. Šestnásťvalec s objemom 8 litrov dosahoval bežne 1 001 k (736 kW), ktoré boli všetky nevyhnutné pre splnenie požiadaviek. Verzia Super Sport dosahovala dokonca 883 kW (1 200 k).
Zdroj: 2
Aby auto zastavilo, je potrebné vynaložiť enormnú brzdnú silu. O to sa starajú štandardne montované keramické brzdy. Tie sú schopné vyvinúť preťaženie 1,3 násobku gravitačného zrýchlenia pri plnom nasadení.
O zmysluplnosti Veyronu sa vedú siahodlhé diskusie. Stal sa však legendárnym. Niektorí vravia, že je to kúpa storočia z dôvodu pomeru nákladov a ceny. Vraj koncern Volkswagen na každom kuse prerobil veľkú čiastku. To je pri základnej cene 1 225 000 eur za ,,obyčajný“ Veyron a 1 912 500 eur za Super Sport až na neuverenie.
Podľa predstaviteľov značky Bugatti bude pokračovať v stopách týchto vozidiel aj naďalej. Nebude to však ľahké, pretože o zhodenie Veyronu z trónu pre najrýchlejšie auto sa pokúša veľa dravcov. Koenigsegg, Ultimate Aero, Zenvo a úpravcovia ako Hennessey budú tvrdo bojovať.
V každom prípade treba čerstvému budúcemu majiteľovi zaželať veľa šťastných kilometrov. Budúcu jeseň sa dostane prvýkrát za volant svojho Grand Sportu.
Zdroj: 3
Foto – Bugatti