Súčasný trend v montáži veľkých diskov s nízkoprofilovými pneumatikami môže naraziť na problém. Nie kvôli tomu, že by daná kombinácia neexistovala, ale pohľad do technického preukazu prinesie sklamanie. Častým javom je, že v technickom preukaze je iba jeden rozmer pneumatík a diskov. To môže spôsobiť problémy najmä v zime, keď práve užšia pneumatika poskytuje na zasneženom povrchu lepšiu trakciu. Je to rovnaké ako pri špeciáloch určených na rally, ktoré disponujú rôznymi druhmi obutia na rôzne povrchy. Široké pneumatiky s veľkými diskami jazdci volia na asfaltové rýchlostné skúšky, šotolinový set má menší priemer a užšie obutie a najužšie pneumatiky používajú jazdci na snehu v Monte Carle. Snehové pneumatiky bývajú vybavené aj hrotmi, ale tie sú na Slovensku zakázané.

Prvý pohľad pri hľadaní alternatívneho rozmeru diskov a pneumatík by mal mieriť do dokumentácie vozidla, ideálne do technického preukazu. Ak sú v ňom iba 16-palcové disky s pneumatikami s rozmerom 205/55 R16, tak by podľa prepočtov pripadali do úvahy aj sedemnásťpalcové kúsky s obutím 215/45 R17, pretože priemer ostane zachovaný. Môže však nastať problém pri cestnej kontrole, pri ktorej sú príslušníci policajného zboru oprávnení kontrolovať aj súlad rozmerov pneumatík s preukazom. V prípade, že nesedia môžu až zadržať oprávnenie o evidencii vozidla, alebo udeliť pokutu a nariadiť nápravu zisteného stavu. Vtedy je nutné buď vymeniť kolesá za tie, ktoré sú uvedené, alebo nový rozmer zapísať.

Potvrdenie od výrobcu auta

Na doplnenie rozmerov do tabuľky existuje viacero postupov. Prvou cestou je doplnenie rozmeru pneumatík na základe potvrdenia výrobcu automobilu. Tieto musia byť pre Slovensko homologizované. Po kontaktovaní výrobcu automobilu, alebo jeho zástupcu ten vydá dokument, ktorý potvrdí, že dané auto, príslušného typu s konkrétnym VIN číslom môže byť alternatívne vybavené diskami a pneumatikami iných rozmerov, ako sú uvedené v technickom preukaze. Nie vždy je však táto snaha úspešná, pretože okrem samotného druhu automobilu výrobca rozdeľuje autá aj podľa použitého motora. Kým slabšie alternatívy môžu mať obmedzené použitie rozmerov z vrchu ponuky diskov, výkonné modely zase nemusia mať prístup k základným diskom.

Potvrdenie od výrobcu diskov

Druhou možnosťou je potvrdenie od zástupcu výrobcu diskov. Potvrdenie musí obsahovať certifikát TÜV, v ktorom sa nachádza schválenie, že daný typ disku je kompatibilný s typom a konkrétnym modelom automobilu spoločne s podmienkami montáže. S certifikátom je nutné navštíviť stanicu technickej kontroly. Tam treba požiadať o vykonanie kontroly a schválenie diskov. Po absolvovaní kontroly cesta vedie na príslušný dopravný inšpektorát, ktorý na základe protokolu z STK a certifikátu TÜV vydá povolenie na zápis rozmeru do technického preukazu. Samotný technický preukaz vydáva dopravné oddelenie polície. Finančné náklady spojené s procesom sú do 100 eur.

Individuálna homologizácia

Alternatíva číslo tri tkvie v individuálnej homologizácii disku. Tá je ale najzložitejšia a vedie cez technické skúšobne. Ak však jednotlivo dovezený komponent, čiže v tomto prípade disk disponuje certifikátom TÜV, alebo schválením KBA (ABE) pre daný typ a verziu auta, situácia je jednoduchšia. Netreba navštevovať technickú skúšobňu a certifikovať. Postup je podobný s tým, ktorý je potrebné podstúpiť ak je potvrdenie od zástupcu výrobcu diskov. Jediným rozdielom je, že certifikát, či schválenie treba úradne preložiť do slovenčiny.

Zákon presne vraví: „Vozidlo je možné dodatočne vybaviť diskovými kolesami a pneumatikami alternatívnych rozmerov nad rámec uvedený v osvedčení, avšak tieto nové alternatívne rozmery diskových kolies a pneumatík musia byť dopísané do osvedčenia v časti Ďalšie úradné záznamy ako alternatívne vyhotovenie/alternatívne rozmery ráfikov a pneumatík,“ čo v preklade znamená, že bez alternatívnych rozmerov zapísaných v technickom preukaze nie je legálna prevádzka na verejných komunikáciách. Je teda jednoduchšie podstúpiť výlet po úradoch, ako riskovať pokutu, prípadne odobratie technického preukazu pre nespôsobilosť vozidla pre prevádzku na komunikáciách.

Pri voľbe alternatívneho obutia je najjednoduchšie spoľahnúť sa na dovozcov diskov, ktorí aj v konfigurátoroch na internete poskytujú informácie, aký disk je určený pre konkrétne vozidlo. Približné požadované rozmery sa dajú zistiť aj prepočtom. Ak bol pôvodne na aute namontovaný set s pneumatikou rozmeru 195/65 R15, jeho obvod bol 15 palcov x 25,4 plus dvakrát 65 percent zo 195 a to všetko vynásobené konštantou pí. Obvod kolesa je tak približne 1993 milimetrov. Jeho zachovanie je dôležité z hľadiska správneho ukazovania rýchlosti, pretože tachometer je kalibrovaný s prihliadnutím na konkrétny obvod kolesa. Aj keď sú mierne odchýlky v tolerancii, tak pri zmene na 17-palcové disky je dôležité čo najviac sa priblížiť pôvodnej hodnote. Tým pádom sa ako ideálna javí možnosť inštalácie kolies s pneumatikami rozmeru 225/45 R17, ktorý má obvod kratší iba o pol milimetra.

V praxi však platí, že ak má auto kombináciu diskov a pneumatík v ponuke príplatkovej výbavy, bude ju mať aj v papieroch. A škála siaha napríklad pri novej Škode Octavia od rozmeru 205/55 R16, cez 225/45 R17 až po 225/40 R18. Na porovnanie, Volkswagen CC začína sedemnásťpalcovými diskami s obutím 235/45 R17 a cez osemnásťpalcové sa dostane až k devätnástkam s 235/35 R19.

Rozmer a tvar jednotlivých komponentov kolies nemá len vplyv na vzhľad auta. Kombinácie rozmerov sú skúšané na konkrétny typ vozidla, čo zaručuje bezpečnú prevádzku. Použitie sady s neschválenými rozmermi môže byť až nebezpečné. Aj napriek výsledkom testov stále výraznú úlohu v rozhodovaní o obutí zohráva cena. Je už na voľbe konkrétneho zákazníka, ktorú cestu si vyberie a koľko je ochotný do úpravy, či výmeny investovať.

Nakoľko sa legislatíva mení občas až nečakane rýchlo, odporúčame pozrieť si pri takomto úkone hlavný zdroj, z ktorého sme čerpali, a to Zákon o premávke na pozemných komunikáciách a s ním spojené dokumenty.

Foto – autor