Z celkovej investície viac ako 300 miliónov eur do nového modelu nasmeruje francúzska automobilka podľa informácií Aktuality.sk okolo 80 miliónov eur do Trnavy. Pôjde o investície do moderných technológií predovšetkým v zvarovni. Automobilka pritom podľa informácií TRENDU nebude čerpať štátnu pomoc.

Či nový model prinesie aj nové pracovné miesta, zatiaľ nie je jasné. Jedným z dôvodov je, že trnavská fabrika vlani využívala svoje kapacity len na 85 percent. Prácu by mohli vytvoriť subdodávatelia. S novým modelom chce PSA rozšíriť aj počet lokálnych dodávateľov a pritiahnuť ich bližšie k fabrike.

Tajnosti s modelom

Nový model bude malý automobil segmentu B s prvkami SUV. Vo výrobnom programe trnavskej fabriky nahradí Citroën C3 Picasso, ktorého výroba sa od roku 2016 presúva do závodu PSA v španielskej Zaragoze.

Vzhľadom na tieto indície, životný cyklus aktuálnych modelov značky a zameranie trnavskej fabriky sa ako najpravdepodobnejší nájomník črtá jedna z verzií z rodiny populárneho Citroënu C3. Jeho nová generácia by mala na trh prísť už v budúcom roku.

Vzhľadom na celkový trend v autobrandži by mohlo ísť o mestský crossover podobný modelu C3-XR, ktorý Citroën vyrába pre čínsky trh. Koncern PSA chce zrejme s novým modelom Citroënu nadviazať na úspech Peugeotu 2008. Ten sa vlani stal globálne tretím najpredávanejším modelom tejto značky.

Citroën C3-XR Zdroj: Citroën

Francúzske sľuby

Citroënu C3 sa po zavretí fabriky PSA v Aulnay vyrábal v hlavnej fabrike v Poissy. Tá však nedávno dostala nový model, keď bude pre prémiový rad DS od Citroënu vyrábať nové vozidlo v „céčkovom“ segmente.

Koncern PSA sa po vlaňajšej kapitálovej injekcii v objeme troch miliárd eur, v rámci ktorej francúzska vláda a čínska automobilka Dongfeng získali rovnaký 14-percentný podiel v PSA, zaviazal, že do roku 2016 bude vo Francúzsku vyrábať milión vozidiel ročne. Zároveň dala firma záväzok ohlásiť v každom domácom závode výrobu aspoň jedného nového modelu.

Automobilka sa chce vo francúzskych závodoch zamerať na vyššie modelové rady, keďže vyrábať vo Francúzsku malé autá s typicky nízkymi maržami nie je rentabilné. Ak chce zároveň udržať objem výroby nad milión vozidiel ročne, bude potrebovať aj objemový model, ktorým by mala byť klasická verzia C trojky.

Rokovania a dobré správy

Správa o novom modeli prichádza v čase, kedy trnavský závod rokuje s odbormi o podmienkach novej kolektívnej zmluvy. Keď fabriku naplno zasiahla dlhová kríza spojená s prepadom dopytu na jej kľúčových trhoch v Európe, vedenie závodu sa s odborármi dohodlo na zmrazení tarifných platov. Po dvoch rokoch sú predstavy odborárov a vedenia fabriky o navyšovaní platov značne odlišné.

Napriek tomu príchod nového modelu uvíta každá zo strán. Trnava totiž žila od roku 2013, kedy na verejnosť prenikli správy o presune výroby modelu Citroën C3 Picasso do závodu PSA v španielskej Zaragoze, v neistote.

O príchode nového modelu sa síce neoficiálne špekulovalo už dlhšie, no vzhľadom na záväzky koncernu voči francúzskej vláde a neradostné finančné výsledky nebolo nič isté. Nový model tak dáva trnavskej fabrike istotu, že s ňou matka počíta aj naďalej.