Trh s novými osobnými automobilmi na Slovensku vykazuje za prvých sedem mesiacov známky mierneho oživenia. Za toto obdobie si zákazníci odviezli 34 334 vozidiel, a to je o 3,6 percenta viac ako v rovnakom období minulého roku.
Po krátkom exkurze do nedávnej histórie zistíme, že lepší výsledok zaznamenali policajné štatistiky naposledy v roku 2002. Vtedy bolo zaregistrovaných 38 632 nových vozidiel.
Tohtoročné oživenie sa naštartovalo vo februári, v marci pokračovalo, no v apríli dopyt ochladol. Predaj prechodne stúpol v máji, zato v júni a júli už záujem o nové autá nedosahoval parametre vlaňajška.
Aj preto stále ešte optimistický kumulatívny prírastok predaja za prvých sedem mesiacov netreba preceňovať. Zďaleka neveští prekonanie rekordu z roku 1996, keď sa na Slovensku celkovo predalo 74 705 nových osobných automobilov.
V ohrození nie je ani druhý najlepší výsledok z roku 2001 s počtom 69 655 zaregistrovaných vozidiel. Experti usudzujú, že vzhľadom na stratu tempa predaja v posledných dvoch mesiacoch bude úspech, ak tohtoročný záverečný súčet prekoná ten vlaňajší.
Rozhodujú malé bestsellery
Vedúcu pozíciu na trhu si s drvivou prevahou aj naďalej udržiava značka Škoda, hoci jej podiel každoročne klesá, tentoraz z vlaňajších 31,7 na 27,3 percenta. Zákonitý proces môže v krátkom čase aspoň prechodne pribrzdiť nový silný tandem malých automobilov Škoda Roomster a Škoda Fabia druhej generácie.
V porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška si polepšil Volkswagen, keď poskočil zo štvrtej na druhú pozíciu. Ťaží zo silného a vyrovnaného trojzáprahu Polo, Golf, Passat.
O priečku klesol na tretie miesto Peugeot, hoci trhový podiel si udržal. Ten má v rukách eso v podobe síce výbehového, a predsa po Škodách najpredávanejšieho modelu P206. Predajný potenciál sofistikovanejšej, ale drahšej novinky P207 (vyrábanej v Trnave) sa ešte vo výsledkoch nemohol naplno prejaviť.
O jednu pozíciu – na štvrté miesto skĺzol Renault. Jeho rad Mégane sa akosi zunoval a vypadol z prvej dvadsiatky hitparády slovenského trhu, kým nové Clio svojou cenou nedokáže držať krok s najpredávanejšími malými autami. A stále dobre predajná Thalia výpadok nevie nahradiť.
Dravá značka Suzuki svoj vynikajúci vlaňajší výsledok ešte prizdobila, keď poskočila o priečku vyššie na piate miesto. Bestsellery Swift a Ignis v tomto roku totiž podporil aj ďalší atraktívny model SX4.
Vývoj predaja nových osobných automobilov na Slovensku
(ks)
PRAMEŇ: Združenie automobilového priemyslu SR
V prvej desiatke najpredávanejších značiek zaznamenali prírastok trhového podielu aj šiesty Ford a duo Toyota/Lexus, ktoré postúpilo na aktuálne deviate miesto z vlaňajšieho jedenásteho.
Naopak, menší krajec z trhového koláča oproti roku 2005 zaevidovali siedmy Citroën, ôsmy Opel i desiaty Seat. Z pohybov na ďalších miestach púta pád Chevroletu z deviateho na osemnáste miesto. Žeby americké logo na kórejských autách tak rýchlo strácalo lesk?
V boji prémiových značiek o miesto na slnku zatiaľ víťazí Audi. Polepšilo si nielen postupom zo sedemnásteho na šestnáste miesto, ale zvýšilo aj svoj trhový podiel z 1,4 na takmer dve percentá. Najmä kompaktné A3 sa výborne predáva, a aj nový off-road Q7 sa rozbehol podľa očakávania.
Mercedes-Benz si 1,3-percentný podiel síce zachoval, ale na udržanie devätnásteho miesta to nestačilo. Čaká sa, že modernizovaná trieda E bude pre Audi A6 tvrdší súper.
Tak ako vlani Mercedesu na krk dýcha BMW. Stratilo však tri desatiny percenta trhu. Strata marketingového nasadenia ako pochopiteľný dôsledok procesu výmeny na poste autorizovaného importéra môže byť prechodná.
Na takom malom trhu, ako je slovenský, zarezonovalo osemnásť predaných športiakov značky Porsche, z toho sedem v júli. Vlani ich za sedem mesiacov pribudlo na slovenských cestách len päť.
Plejádu značiek oficiálne zastúpených na slovenskom trhu v tomto roku obohatil Ssang Yong, ktorý sa naň po rokoch vrátil s trojicou off-roadov Rexton, Rodus a Kyron. Totálnou novinkou je Dodge – americký reprezentant koncernu DaimlerChrysler a jeho akvizícia v nižšej strednej triedy s typovým označením Caliber.
Predaj nových osobných automobilov na Slovensku
(ks)
PRAMEŇ: Združenie automobilového priemyslu SR
Passat piaty
V Top Twenty najžiadanejších typov si dominantné postavenie udržala Škoda Fabia (6 793), ktorá vedie aj poradie segmentu B. Škoda Octavia druhej generácie (1 830) je najúspešnejší artikel nižšej strednej triedy a druhá v absolútnom poradí.
Rovnako ako vlani celkovo tretie miesto patrí Peugeotu 206 (1 351). Spomedzi najmenších automobilov – trieda mini – bol najžiadanejší Fiat Panda (238). Pochopiteľne – ako jeden z mála automobilov v segmente má päťdverovú karosériu.
V strednej triede sa najväčšej obľube tešil VW Passat (873), zároveň poskočil v absolútnom poradí z osemnásteho na piate miesto. Na automobil strednej triedy je to takmer neuveriteľný výsledok.
Čelo rebríčka vyššej strednej triedy už tradične obsadzuje Škoda Superb (231). Zato v luxusnej triede nastala zmena. Kým vlani patrila pozícia lídra BMW r. 7, v tomto roku ju zaujal modernizovaný Mercedes S (40).
Na čelo predaja športových automobilov prenikla tohtoročná novinka – kupé/kabriolet VW Eos (12) ako nôž maslom. A to bol v ponuke len dva mesiace.
Vlaňajšie prvenstvo v kategórii off-roadov si neudržal matuzalem Lada Niva, prepustil ho modernej Toyote RAV4 (165). Konečne v bohato členenej kategórii MPV žezlo bestsellera odovzdal vlaňajší líder Renault Kangoo Fordu Focus C-Max (90).
Malé úžitkové akcelerujú
Výsledky predaja nových osobných automobilov za prvých sedem mesiacov umocňuje rast dopytu po malých úžitkových automobiloch s hmotnosťou do 3,5 tony.
Autorizovaní díleri umiestnili na trhu 10 434 týchto vozidiel, a to je až o 41 percent viac ako za 1. – 7. mesiac minulého roku. Ich podiel na predaji osobných a malých úžitkových automobilov spolu zároveň vzrástol z 18,2 v roku 2004 na 23,3 percenta v tomto roku.
Foto – Volkswagen