Registračné poplatky, ktoré vláda zaviedla prvým októbrom tohto roku, už druhý mesiac po sebe oslabujú dopyt po nových osobných autách na Slovensku. Podľa policajných štatistík v novembri počet nových registrácií poklesol v porovnaní s jedenástym mesiacom minulého roku o 5,9 % percenta. Len pripomíname, že mesiac dozadu – v októbri sa deprimujúci vplyv registračných poplatkov na dopyt prejavil ešte naliehavejšie. Vtedy záujem o nové autá medziročne klesol až o 16,6 %.

Aj tak sa zdá, že dosah diskutabilného vládneho počinu nemá na automobilový trh taký zdrvujúci dosah, ako sa čakalo. Zrejme by aj mal, keby predajcovia aspoň tých najžiadanejších značiek neprikročili ku kompenzáciám, uhrádzaním registračných poplatkov a k zavádzaniu ďalších motivačných podnetov. Samozrejme na úkor vlastnej ekonomickej kondície.

Reexporty výsledky nadhodnocujú    

Ostáva verejným tajomstvom, že nie všetky nové autá zaregistrované na Slovensku tu aj ostávajú. Rozmáhajú sa reexporty. A tie počty registrácií a tým aj tunajší kúpyschopný dopyt umelo nadhodnocujú. Zväz automobilového priemyslu SR však počty reexportovaných vozidiel nezverejňuje.

odľa viceprezidenta združenia Pavla Prepiaka nemajú k dispozícii spoľahlivé údaje. Avšak neoficiálne informácie z prostredia automobilových importérov naznačujú, že reexporty tvoria minimálne 6-percentný podiel na nových registráciách. Pritom autá niektorých značiek sa nereexportujú, kým iné o to viac.

V rámci EÚ zatiaľ obstojne

A tak aj na konci novembra sa automobilový trh na Slovensku stále drží nad úrovňou minulého roka. Za jedenásť mesiacov totiž (aspoň na papieri) pribudlo 60 194 nových osobných automobilov, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška o 4,2 % viac. V celoeurópskom kontexte to nie je zlý výsledok. Automobilové trhy európskej dvadsaťsedmičky v rovnakom čase vykazujú prepad o 7,6 %, pritom z troch najväčších trhov rástol len britský (+ 5,4 %).

Zato dopyt v Nemecku oslabil (- 1,7 % ), kým vo Francúzsku sa prepadol (- 13,8 %).  A trhy susedných krajín, s ktorými Slovensko zdieľa spoločný stredoeurópsky priestor, dosiahli za jedenásť mesiacov nasledovné rezultáty: Česko + 1,9 %, Poľsko + 0,9 %, Maďarsko + 14,7 % (spamätáva sa z fatálneho prepadu v rokoch 2009 a 2010) a Rakúsko – 4,6 %.

Predaj nových osobných automobilov
Poradie Značka Počet Počet Počet Počet
11./2012 11./2011 1. – 11/2012 1. – 11/2011
1. Škoda 1 223 1 313 14 334 12 456
2. VW 580 611 5 945 5 501
3. Kia 421 374 5 069 4 282
4. Hyundai 426 274 4 296 3 302
5. Renault 319 382 3 665 3 866
6. Peugeot 320 295 3 630 3 661
7. Opel 320 243 2 574 2 720
8. Suzuki 189 185 2 272 2 152
9. Citroën 151 181 2 221 2 589
10. BMW 136 165 2 074 2 279
11. Ford 192 251 2 015 2 559
12. Toyota 111 207 1 845 1 996
13. Nissan 160 105 1 648 1 203
14. Audi 134 193 1 638 1 447
15. Mercedes–Benz 122 155 1 605 1 361
16. Chevrolet 88 148 1 466 1 366
17. Fiat 158 146 1 426 1 506
18. Dacia 153 127 1 393 1 571
19. Seat 98 187 1 261 2 117
20. Honda 71 67 1 016 713
21. Mazda 43 42 697 549
22. Mitsubishi 29 61 419 694
23. Volvo 40 59 404 544
24. Land Rover 18 26 234 170
25. Subaru 4 30 218 213
26. Mini 3 7 176 220
27. Jeep 18 13 148 38
28. Porsche 2 4 109 98
29. Lancia 6 11 97 57
30. Alfa Romeo 4 12 94 130
31. Lada-Vaz 9 6 75 79
32. Lexus 3 8 72 82
33. Jaguar 2 11 41 42
34. Smart 0 2 9 16
35. Ssang Yong 0 1 8 5
36. – 41. Cadillac 0 0 0 0
36. – 41. Dodge 0 0 0 6
36. – 41. Chrysler 0 0 0 2
36. – 41. Iveco 0 0 0 0
36. – 41. Knaus 0 0 0 1
36. – 41. Saab 0 1 0 15
Spolu 5 553 5 902 64 194 61 608
Prameň: Zväz automobilového priemyslu SR
Pozn.: Poradie podľa výsledkov za 1. – 11./2012

Ilustračné foto - Flickr