Vlajková loď severskej automobilky patrí do vyššej strednej triedy. Len nedávno absolvovala ľahkú modernizáciu a paralelne aj generačnú výmenu na najvyššom poste repertoáru svojich vznetových pohonných jednotiek. Pod staronovým označením D5 sa síce aj naďalej skrýva 2,4-litrový päťvalec, ale prakticky je to celkom nový agregát. V rodnom liste má zapísané napríklad jedno turbodúchadlo navyše (spolu ich má teda dve), pribudli kilowatty (+26) aj newtonmetre (+20). Modernizované Volvo S80 práve v tejto zostave a so športovým podvozkom sme podrobili redakčnému testu.
Sebavedomá spokojnosť
Ak hľadáte identifikačné znaky, podľa ktorých na ceste rozpoznáte faceliftovaný model od pôvodného, potom by sme vám mohli zaželať veľa šťastia a trpezlivosti. Radšej však pomôžeme. Na prvý pohľad nič nové. Detailista objaví zmeny na maske chladiča a potom prstom víťazoslávne ukáže na zväčšené logo. Má údajne byť zakomponované aj v expresívnejšie stvárnených budúcich modeloch Volva.
No najnápadnejšia je tenká lesklá línia horizontálne pretínajúca spodné otvory náporového chladenia. Ďalšia podčiarkuje zadné osvetľovacie telesá. A keď zaostríte pohľad na profil, odhalíte tentoraz už masívnejšie lištovanie na prahoch dverí. Možno vám po tejto krátkej inventúre napadne, že autori exteriéru musia byť nadmieru spokojní so svojím dielom, keď si ho pri generačnej výmene v roku 2006 aj pri aktuálnej modernizácii dovolili len nenápadne retušovať. Príliš sa nemýlia. S osemdesiatka vyzerá stále dobre, len už dávno nie ako nová.
Zdroj: 01
Zásahy cielené na efekt
Zbežná inšpekcia pracoviska vodiča odhalí predsa len viac noviniek ako exteriér. Prvú zaregistrujete ešte skôr, ako sa usadíte v pohodlnom kresle. Jeho zamatovo jemný kožený poťah, harmonizujúci s výplňami dverí, je v exponovaných miestach perforovaný a zhodnotený atraktívnym štepovaním. K tomu plný elektrický servis, vyhrievanie, ba aj masážna funkcia. A to všetko ako súčasť výbavy Executive. Sedíte nižšie, s nohami natiahnutými dopredu, len škoda, že aj pričinením hladkej kože v ostrých zákrutách vám sedadlo v zápase s odstredivými silami príliš nepomôže.
Nový štvorramenný volant má veniec tiež v koži, ale aj dekoračné prvky s kovovým dizajnom. Keď ho uchopíte na odvrátenej strane, pravačkou nahmatáte mikrojoystick. Slúži na surfovanie v menu navigácie. Originálne, ale nezvyklé riešenie. Kým sa však s ním skoordinujete, odvádza pozornosť od diania pred autom na farebnú obrazovku – mimochodom vysúvateľnú z povrchu palubnej dosky. Pozmenený prístrojový panel je fotogenickejší, no aj naďalej tu chýba teplomer chladiacej kvapaliny. Palubný počítač sa dá ovládať aj v češtine, ale fanúšikovia Volva S80 stále čakajú na bohatšie štruktúrovaný informačný systém. Na plávajúcu stredovú konzolu s intuitívne a priestorovo veľkoryso riešenými spínačmi dvojzónovej klimatizácie (aj na úkor panelu audiosústavy) má Volvo „copyright“. Tá v modernizovanom S80 dostala rám s hodvábne matnou povrchovou úpravou. Inak je to už známe prostredie, pripomínajúce luxusne a vkusne zariadenú obývačku, v ktorej kvalitné ozvučenie beriete ako samozrejmosť.
Zadná lavica vytvarovaná do dvoch nižšie ukotvených kresiel poskytuje komfortné sedenie dvojici priemerne vysokých cestujúcich (180 cm), aj keď so slabšou oporou stehien. Tých sedem centimetrov rezervy v oblasti kolien vo vyššej strednej triede nie je veľa, ale stačí. Dôležité je, že sa opakujú aj nad hlavami cestujúcich. Menší priestor vo výške ramien v porovnaní s konkurenciou máte šancu zaregistrovať len v trojici, čo sa v autách tejto cenovej kategórie často nestáva. Ani objemom kufra sa S80 nepokúša preraziť dieru do sveta. Jeho využiteľnosť navyše komplikuje dosť malý nakladací otvor. Ešteže zadné operadlá sa dajú po uvoľnení laniek zo strany kufra sklopiť. Predĺžená úložná plocha nie je síce celkom rovná, ale aj tak sa občas hodí.
Znovuzrodený päťvalec
Radový vznetový päťvalec druhej generácie má s tým pôvodným spoločný vari len zdvihový objem, počet valcov a typové označenie. Výsledok – v prvom rade sa na minimum skrátilo žeravenie sviečok pred studeným štartom. Motor na pokyn akcelerátora reaguje promptnejšie a zásluhou za sebou radených dvoch turbodúchadiel ťahá od spodku až po maximum plynulejšie. Pritom vrchol krútiaceho momentu motora relatívne nízkej kubatúry sa posunul na hladinu dosiaľ vyárendovanú objemnejším šesťvalcom. To bol pravdepodobne jeden z motívov zotrvať pri päťvalcovej koncepcii. Nový D5 má aj kultivovanejší prejav s viac potlačeným dunením pri akcelerácii, no v tomto smere sa šesťvalcom stále nevyrovná. Pri maximálnej akcelerácii pod plným plynom skôr komótna ako športová šesťstupňová automatická prevodovka dovoľuje motor krátkodobo pretáčať na 4 500 otáčok. Pri plynulej rovnomernej jazde zas čo najrýchlejšie radí najvyšší možný stupeň (90 km/h – 1 700 otáčok, 130 km/h – 2 400 otáčok). Aj preto sme čakali zaujímavú ekonomiku prevádzky. Priemerná spotreba 7,7 l/100 km, zaznamenaná palubným počítačom po absolvovaní testovacieho okruhu s ohľadom na fakt, že je výsledkom štvorkolky, nesklamala.
Športový akcent
Testovaný exemplár so športovým podvozkom má zníženú svetlú výšku a je súčasťou voliteľnej výbavy. Aj zásluhou obutia do pneumatík formátu 245/40 R18 stratil pôvodný komfortný charakter pruženia. Nerovnosti na vozovke už nedokáže tak nonšalantne prehliadať, zato v zákrutách sa karoséria nakláňa menej. Svojím charakterom je teraz bližšie ku konkurenčným Audi a BMW. Skrátka – je to suverénny voz aj na technickej trati a keď zasneží, dokáže ponúknuť prednosti štvorkolky, využívajúcej koncepciu AWD s medzinápravovou spojkou Haldex. V jej rámci zakomponovaný systém Instant Traction navyše ešte dynamizuje odpichy na snehu zrýchleným prenosom krútiaceho momentu na zadné kolesá. Manévrovanie v stiesnených priestorových pomeroch nie je parketa S-osemdesiatky, zato rýchla jazda na diaľnici, podporená suverénnou smerovou stabilitou, áno.
Záver
O tom, že Volvo vie víťaziť v zákazníckych preferenciách aj v konkurencii značiek, ako sú Audi, BMW a Mercedes-Benz, už presvedčilo svojím stredným SUV XC60. Na tradičnom kolbišti – vo vyššej strednej triede je však situácia iná. Tam si európsky trh tradične parcelujú nemecké esá. Navyše Mercedes-Benz prišiel s novou generáciou triedy E a trafil do čierneho. Niet dôvodu pochybovať, že horšie dopadne nové BMW 5, už pripravené na štarte. Reakcia Audi s novou generáciou A6 (aktuálna sa ešte stále dobre predáva) je otázkou času. Volvo S80 je výborné auto. Dobre vyzerá, ale už pridlho rovnako. Má uznávaný bezpečnostný koncept a v jeho prospech hovorí aj štandardne montovaný pohon 4WD. Výčitky za menší priestor na zadných sedadlách či za chýbajúcu litráž batožinového priestoru majú svoju váhu v čase, keď konkurencia v týchto parametroch napreduje. Úžitkové vlastnosti však vo vyššej strednej triede zvyčajne nerozhodujú. Ale ponúkaná hodnota v pomere k cene áno. Nový sofistikovaný vznetový päťvalec pod prednou kapotou S80 tento pomer určite zlepšil. To však pri aktuálne rozdaných kartách na udržanie trhového podielu či na jeho upevnenie nemusí stačiť. Možno by to chcelo pružnejšiu cenu. Znamená to vydať sa cestou nadol alebo pri zachovanej úrovni presunúť zopár významnejších položiek z doplnkovej do štandardnej výbavy.
Hodnotenie
+ elegantný interiér
+ kvalita použitých materiálov
+ pohodlné sedadlá
+ pružný a úsporný motor
+ agilný podvozok
– pomalšia prevodovka
– menší kufor
– menšia obratnosť
Foto – Volvo
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBA, DSTC, WHIPS, EBL, šesť airbagov, bi-xenónové svetlomety, inteligentný informačný systém, hi-fi audiosystém s CD meničom a MP3, dvojzónová klimatizácia, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, navigácia, masážne a ventilované predné sedadlá, kožené čalúnenie, vyhrievané sedadlá, drevený obklad interiéru, vysokotlakové ostrekovače svetlometov, dažďový senzor, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, predné hmlovky, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Multimediálna súprava na zadných sedadlách, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, varovanie pred vozidlom v mŕtvom uhle, digitálna TV, znížený podvozok, laminované vodu odpudzujúce bočné okná, bezkľúčový systém, adaptívny radarový tempomat, predný a zadný parkovací systém, alarm, Bluetooth...
Zdroj: 05
Foto - Volvo