Volvo na jar v Ženeve predstavilo svoj nový model strednej triedy. V porovnaní s predchádzajúcim okrem typového označenia nezostal takmer kameň na kameni. Nový skelet, nový podvozok, preoraná ponuka pohonných jednotiek a avantgardný bezpečnostný balík. Tomu sa povie čítanková generačná výmena. My sme prijali ponuku otestovať špičkový derivát s radovým šesťvalcom, automatickou prevodovkou, pohonom štyroch kolies a najvyššou úrovňou štandardnej výbavy.
Divadlo nápadov
Vyšlo to tak, že Volvo uzatvára aktuálne kolo generačných obmien v prémiovom segmente strednej triedy. Takmer zákonite jeho tvorcovia neodolali pokušeniu postaviť model, ktorý by aspoň niektorými základnými rozmerovými parametrami prekonal relevantnú konkurenciu uvedenú v porovnávacej tabuľke. Volvo S60 je z nich najvyššie a najširšie. K tomu relatívne malá dĺžka voči veľkosti rázvoru a vidíte základ, na ktorom dizajnér Peter Horbury rozohral divadlo plné interesantných nápadov v službách okúzľujúceho celku. Jeho sedan z profilu pripomína strechou kupé, zadnou partiou zasa liftback. Predný nárazník dokladá, že aj taký historicky jasne definovaný jednoduchý dielec sa dá pretaviť na umelecké dielo. Hlavné svetlomety akoby formovala gravitačná sila čiernej diery otvoru náporového chladenia. A konečne bočno-zadný zorný uhol navodzuje zdanie negatívneho sklonu zadného čela, ale zdanie klame. A Volvo S60 boduje.
Vkusná obývačka
V anatomickom – elektricky ovládanom kresle vodiča vás čaká závideniahodné pohodlie, no športovejšie založeným šoférom bude asi chýbať výraznejšia opora pri prejazde zákrut ostrejším tempom. Vinu pripisujeme práve pomerne klzkému koženému poťahu (nápadného odtieňa). To, čo obsiahnete pohľadom, pripomína luxusne a s vkusom zariadenú obývačku. Pritom rukopis Volva sa nezaprie. Hlási sa k nemu plochá stredová konzola, po novom športovo orientovaná smerom k vodičovi. Obsahuje pre značku štandardnú schému rozmiestnenia ovládacích prvkov audiosústavy aj klimatizácie, ktorú sme už v minulosti zľahka pranierovali za neprehľadnosť a vzájomnú zameniteľnosť štyroch otočných regulátorov. Centrálny displej navigácie sa už nevysúva z palubnej dosky, ale má v nej pevné miesto. Hoci mohol byť o niečo väčší. Budíkom prístrojového štítu s chronometrickým dizajnom sa dá vytknúť absencia teplomeru chladiacej kvapaliny. Zato športovo formovaný veniec trojramenného volantu nemá chybu – akurátne padne do dlaní. Obsahuje spínače tempomatu, audiosústavy a navigácie, kým rolovací ovládač palubného počítača s displejom v centre otáčkomera má tradičné miesto na ľavej páčke pod volantom. K štandardu patrí bezkľúčové štartovanie a elektrická parkovačka, kým aktívny podvozok Four C s možnosťou regulovať charakteristiku tlmičov sa dodáva za príplatok. Výhľad dozadu cez ostro sklonené zadné okno za veľa nestojí. Zacláňajú aj masívne opierky. No pri neobsadených zadných sedadlách sa dajú z miesta vodiča sklopiť.
Obeť na oltár dizajnu
Na zadnej lavici vyformovanej do dvoch kresiel sa sedí pomerne nízko, no chodidlá si môžete zasunúť pod predné sedadlá, a tak stehná získajú potrebnú oporu. Priestoru na úrovni kolien priemerne vysokých pasažierov niet čo vyčítať. Tých osem centimetrov po operadlá by malo bohato stačiť. Skrátka, štandard prémiovej strednej triedy. Menšia rezerva sa črtá aj nad hlavou, no dlháni si už budú musieť podsadnúť, aby nekolidovali s pomerne nízkou strechou. Vyvýšené miesto v strede sa núdzovo tiež dá využiť, len treba obkročiť robustný tunel v strede podlahy.
Kufor musíme označiť za slabšie miesto tohto vikinga. Svojou skromnou kapacitou 340 litrov totiž za konkurenciou zjavne nemá. V jeho neprospech hovorí aj malý nakladací otvor spôsobený ďaleko dozadu splývajúcou kabínou a na pohľad takým frajerským krátkym vekom. Naopak, k dobru mu počítame dvojité dno a výklopný predel, schopný znehybniť prepravovaný obsah. Dĺžka úložnej plochy sa dá aj v tomto sedane zväčšiť na úkor zadných sedadiel. Operadlá sa po sklopení dostanú do roviny s hornou „palubou“ kufra.
Silná dvojkombinácia
Trojlitrový šesťvalec T6, ktorý zohráva v S-šesťdesiatke úlohu absolútneho vrcholu, motorári zmodernizovali a pri tej príležitosti zvýšili jeho maximálny výkon z pôvodných 210 kW (286 k) na aktuálnych 224 kW (305 k). V jeho tandeme pracuje tiež modernizovaná šesťstupňová automatická prevodovka Geartronic. Šesťvalec si vás získa zamatovým chodom, pružnosťou a predovšetkým dravou reakciou na pokyn akcelerátora. Stovka v čase hlboko pod sedem sekúnd nepotrebuje osobitný komentár. Prevodovke môžeme vytknúť len drobnosť – v automatickom režime neinformuje o zaradenom stupni. Po preklopení voliacej páky do sekvenčného módu automaticky nabehne športový režim, čo potvrdzujú zvýšené otáčky. Ak však nezačnete akcelerovať, vrátia sa na pôvodnú úroveň, aby zbytočne nezvyšovali spotrebu. A keď sme už pri ekonomike prevádzky, T6 (ako to už pri benzínových šesťvalcoch býva) citlivejšie reaguje na „ťažkú nohu“ na akcelerátore. S takouto technikou jazdy sa pod 13 litrov asi nedostanete. Naopak, s citlivým dávkovaním plynu sa dá napredovať aj za 9 litrov. Bežná prax sa pohybuje kdesi uprostred, čo potvrdzuje aj náš výsledok 10,2 l/100 km zaznamenaný palubným počítačom na testovacom okruhu. Pozoruhodne malý rozdiel oproti normovanej spotrebe v kombinovanom cykle, však?
Ochromená nedotáčavosť
Charakter jazdných vlastností podvozku pozitívne ovplyvňuje pohon AWD s elektrickou distribúciou krútiaceho momentu na obe nápravy, v našom prípade aj príplatkové obutie formátu 235/40 R18 a v neposlednom rade aktívny podvozok, ktorý umožňuje nastaviť jednu z troch charakteristík priamo z miesta vodiča. Čo si budeme nahovárať, povahe S-šesťdesiatky vybavenej výkonným agregátom najviac pristane športový režim. Len zľahka pritvrdí podvozok, ale redukuje nakláňanie karosérie v zákrutách. Napriek pomerne ťažkému šesťvalcu pod prednou kapotou koncepciou vrodená nedotáčavosť nie je nevýrazná. Môžeme len špekulovať, aký veľký podiel na tom má nová funkcia Corner Traction Control (súčasť DSTC), ktorá pri prejazde oblúka pribrzďuje vnútorné koleso v prospech otáčok vonkajšieho kolesa. Hluk od podvozka do kabíny preniká minimálne aj pri športovom nastavení tlmičov. Riadenie zasa chválime za nečakanú citlivosť a strmosť. Nízky aerodynamický hluk k prémiovému modelu už akosi samozrejme patrí.
Záver
Nové Volvo S60 len potvrdzuje, čo je už zrejmé. Čínsky investor sa nepomýlil, keď prevzal túto renomovanú a perspektívnu značku aj s celou jej výskumno-vývojovou základňou. Konkrétne tento model má na to, aby v segmente prémiovej strednej triedy, kde dominujú najmä Audi, BMW a Mercedes-Benz, prehovoril do trhových preferencií oveľa hlasnejšie, ako sa to darilo predchádzajúcemu modelu. Jedným z podporných argumentov je aj nový systém detekcie chodcov (Pedestrian Detection with Full Auto Brake system) prítomný na palube ako súčasť balíka City Safety. Chodca v jazdnej dráhe dokáže nielen identifikovať, vodiča naň upozorniť, vozidlo pribrzdiť a do rýchlosti 30 km/h aj úplne zastaviť. Aj keď sme ho netestovali (nie sme na to vybavení), zasluhuje si osobitnú zmienku za prelomový čin v oblasti aktívnej bezpečnosti. Len história posúdi, či jeho význam sa bude dať porovnať s prvou aplikáciou trojbodového bezpečnostného pásu v roku 1959 nie náhodou práve v automobile značky Volvo.
Hodnotenie
+ podmanivý dizajn exteriéru
+ luxusne a vkusne vybavený interiér
+ výkonný a kultivovaný motor
+ citlivé riadenie
+ komfortný podvozok
– menší kufor
– horší výhľad dozadu
Foto – Volvo
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBA, EBD, DSTC, šesť airbagov, City Safety, šesťstupňová automatická prevodovka, pohon AWD, tempomat, dvojzónová klimatizácia, informačný displej, palubný počítač, elektrická parkovačka, audiosystém s CD a MP3, multifunkčný volant, halogénové predné svetlomety, nastavenie citlivosti riadenia, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Kožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, adaptívny radarový tempomat, varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, varovanie pred vozidlom v mŕtvom uhle, elektricky ovládané strešné okno, prídavné vyhrievanie motora, alarm, bezkľúčový štart, dynamický podvozok, vyhrievané sedadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo spolujazdca, aktívne Dual-xenónové svetlomety, elektricky sklápateľné zadné hlavové opierky, ostrekovače svetlometov s vyhrievanými dýzami, multimediálny systém, digitálna TV, navigácia, kontrola tlaku v pneumatikách, sedemnásťpalcové alebo osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Zdroj: 07
Foto - Volvo