Volvo S60 druhej generácie uviedli na trh po svetovej výstavnej premiére v tohtoročnej jarnej Ženeve, aby prinieslo čerstvú krv do portfólia značky v prémiovom segmente strednej triedy. Len nedávno sme otestovali jeho najvýkonnejšiu šesťvalcovú verziu T6 s automatickou prevodovkou a pohonom štyroch kolies. Teraz prišiel rad na „ľudovejší“ derivát – prednokolku s dvojlitrovým turbodieselom D3 a prevodovkou s ručným radením.
Nápadom umocnená nevšednosť
Novú S60 už zopár mesiacov stretávame aj na slovenských cestách. A tak nadišiel čas zobjektivizovať prvé dojmy. Našťastie na pôvodnom postoji nemusíme nič meniť. Volvo S60 na ceste stále vyniká. To však nie je nič nové. Volvá vyčnievali z radu aj v časoch, keď sa dizajnéri tejto pôvodom severskej značky nechávali inšpirovať rovnými plochami a ostrými hranami. No oslovovali skôr usadlejšie typy zákazníkov, ktorí umelecký dojem práve nefavorizovali. Inakosť im zotrvala do súčasnosti. Ale nové S60 slúži príkladom, že aj v časoch, keď nás ovláda pocit, že všetko už bolo vymyslené a štylistom neostáva iné ako improvizovať na už známe témy, ostáva priestor pre originálny nápad, ktorý chytí za srdce... a nepochádza z Apeninského polostrova.
Zdroj: 01
Hold elegancii
Športovo formovaný veniec trojramenného volantu sadne do dlaní. Filozoficky s ním ladí nízky posed. Pritom pracovisko vodiča vyznieva skôr elegantne a komfortne. To platí aj o charaktere predných sedadiel – sú pohodlné, ale v zákrutách nepodržia. A ešte k tomu ich autori asi nepredpokladali, že by si niekto S60 zakúpil bez elektrickej regulácie. Pri manipulácii s ružicami ovládania sklonu operadla a bedrovej opory ste preto na najlepšej ceste vykĺbiť si ruku. Na svojsky plochú stredovú konzolu má Volvo patent. V S60 sa trochu obracia smerom k vodičovi. Obsahuje už známu schému rozmiestnenia ovládacích prvkov audiosústavy aj klimatizácie v tvare sediacej postavy, ďalej množstvo spínačov a otočné regulátory. Kým si zvyknete, neraz si ich pomýlite.
Hlboko zapustený centrálny informačný displej nehádže reflexy ako iné, ale prečo je taký malý. Neslúži len navigácii a audiosústave, cez toto rozhranie sa dá napríklad deaktivovať aj stabilizačný program (DSTC). Ale až v dvoch krokoch. Prihovárame sa za osobitný spínač. Chronometrický dizajn prístrojovému štítu svedčí. Pri troške snahy by sa v ňom určite našlo miesto aj pre teplomer chladiaceho média v motore alebo olejovej náplne. K štandardu patrí bezkľúčové štartovanie a elektrická parkovačka. Výhľad dozadu cez ostro sklonené zadné okno sme už kritizovali. Zacláňajú aj masívne zadné hlavové opierky. No pri neobsadených zadných sedadlách sa dajú z miesta vodiča sklopiť.
Malý kufor
Vzadu na lavici vyformovanej do dvoch kresiel sa sedí tiež pomerne nízko. Ak si chodidlá zasuniete pod predné sedadlá, budete sa cítiť stabilnejšie. Priestoru na úrovni kolien priemerne vysokých pasažierov niet čo vyčítať. Tých osem centimetrov po operadlá by malo bohato stačiť. Menšia – štvorcentimetrová rezerva delí hlavu od čalúnenia strechy. To znamená, že dlháni si musia podsadnúť. Miesto v strede sa v čase núdze tiež dá okupovať, ale obkročmo nad robustným tunelom v strede podlahy. Kufor so skromnou kapacitou 340 litrov zjavne padol na oltár dizajnu. Jeho využiteľnosť komplikuje menší nakladací otvor. Naopak k dobru mu počítame dvojité dno a výklopný predel schopný znehybniť prepravovaný obsah.
Stávka na päťvalec
Dvojlitrový vznetový päťvalec D3 – nevšedné slovné spojenie. Túto kubatúru totiž už dávno takmer bezvýhradne ovládli štvorvalce. Čisto teoreticky by D3 mal byť kultivovanejší ako konkurencia. Spod prednej kapoty S60 ho vskutku menej počuť. Pritom jeho prejav na voľnobeh sa nám aj v interiéri subjektívne javí ako pokojnejší. Prvé kilometre odhaľujú ďalšiu špecialitu. Mohutný záťah v rozsahu 1 300 až 3 000 otáčok a následne takmer rovnako náhly úbytok sily. Zbytočne ho budete hnať nad 3 500 otáčok – strata času. A tých päťtisíc, kde na otáčkomeri začína červené pole, neberte vážne.
Volvo asi z úsporných dôvodov použilo univerzálny otáčkomer. Ale pozor – otáčky by ste nemali nechať ani príliš klesnúť. Proti sa stavia ťažká prevodovka. Preťažený motor síce len tak nezhasne, ale ani nepotiahne. Takto naladená prevodovka nie je samoúčelná. Aj pri vyšších rýchlostiach drží motor v ekonomickom režime. Ten napríklad pri stotridsiatke a zaradenej šestke dosahuje sotva 2 100 otáčok a pri deväťdesiatke len 1 400. Aj preto je D3 taký nenáročný jedák. Na našom testovacom okruhu sme zaznamenali spotrebu priemerných 6,2 l/100 km. Pritom práve ekonomika prevádzky by mala päťvalec voči štvorvalcom hendikepovať. Verdikt? D3 vyhovie pokojnejším povahám, športové gény v ňom nehľadajte. Ale medzi nami – stovka v čase pod 10 sekúnd nie je zlý výsledok.
Rýchly podvozok
Testovaný exemplár obutý formátom 235/40 R17 a vybavený predným pohonom sme vyskúšali na suchých aj snehom pokrytých cestách. Dobrý pocit vyvoláva jeho smerová stabilita vo vysokých rýchlostiach – zrejme podmienená veľkým rázvorom v pomere k celkovej dĺžke karosérie. K tomu nízka hladina aerodynamického hluku a motor pri stotridsiatke sotva počuť. So závejmi aj snehovou brečkou si predné kolesá starosti nerobia, pokým sú obsadené len predné sedadlá. S ďalšou dvojicou vzadu už častejšie preklzujú. Hodil by sa pohon AWD, ale ten sa dodáva len k verziám T6 a D5. Inak je podvozok S60 solídne zvukovo odizolovaný a pruženie dostatočne komfortné. Pritom zákazník si môže priplatiť športový, alebo aj aktívny podvozok – Four C chassis. Umožňuje nastaviť jednu z troch charakteristík priamo z miesta vodiča. Dynamická jazda na technickej trati menej šmakuje motoru a prevodovke ako podvozku. Ten nemá problém s nadmernou nedotáčavosťou, aj nakláňanie karosérie ostáva v norme a pri výjazde z oblúkov pod plynom sa dá o zaberajúce kolesá vskutku oprieť.
Záver
Volvo S60 vo svojej ekonomickej verzii má pod prednou kapotou zabudovaný nový vznetový päťvalec D3 a ten v rozhodujúcej miere určuje jeho charakter. Vo svojej dvojlitrovej kubatúre má šancu osloviť motoristu, ktorý túži po úspornom variante, ale na drsnejší zvukový prejav štvorvalcových turbodieselov si nemieni zvykať. Tak má päťvalec, ktorý je o poznanie tichší, kultivovanejší, pritom rovnako úsporný. Samozrejme za cenu kompromisu. Celá tá jeho askéza ide do značnej miery na úkor dynamiky. Slabšie akceleruje ako konkurencia. Nie pre svojich pätoro valcov, ale práve preto, že motorári účinne podviazali ich apetít a silu im odčerpávajú aj ťažké prevody. A tak nemáte v rukách športové náradie, zato veľmi pružný agregát, ktorý len vyžaduje špecifický prístup, ktorý potlačí jeho slabiny a vyzdvihne prednosti.
Hodnotenie
+ podmanivý dizajn exteriéru
+ vkusne vybavený interiér
+ kultúra a úspornosť päťvalcového turbodiesela
+ citlivé riadenie
+ komfortný podvozok
– úzke spektrum využiteľných otáčok
– menší kufor
– horší výhľad dozadu
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBA, EBD, DSTC, šesť airbagov, City Safety, ochrana proti zadnému nárazu, šesťstupňová manuálna prevodovka, tempomat, jednozónová automatická klimatizácia, informačný displej, palubný počítač, elektrická parkovačka, audiosystém s CD a MP3, multifunkčný volant, dynamický podvozok, mechanicky nastaviteľné predné sedadlá, halogénové predné svetlomety, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, šestnásťpalcové oceľové disky kolies...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Kožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, adaptívny radarový tempomat, varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, varovanie pred vozidlom v mŕtvom uhle, elektricky ovládané strešné okno, prídavné vyhrievanie motora, alarm, bezkľúčový štart, športový podvozok, vyhrievané sedadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo spolujazdca, aktívne dual-xenónové svetlomety, elektricky sklápateľné zadné hlavové opierky, ostrekovače svetlometov s vyhrievanými dýzami, multimediálny systém, digitálna TV, navigácia, kontrola tlaku v pneumatikách, sedemnásťpalcové alebo osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Zdroj: 07
Foto – Volvo