Kompaktné SUV Suzuki SX4 patrí na slovenskom automobilovom trhu dlhodobo medzi bestsellery. V druhej polovici minulého roka absolvovalo ľahkú modernizáciu a jeho úspešný príbeh pokračuje napriek zostrujúcej sa konkurencii. Zákazník si môže vybrať verziu s predným pohonom (Urban Line) alebo štvorkolku (Outdoor Line). Z motorov sa núkajú do pozornosti modernizované zážihové (1,5 l, 1,6 l) aj vznetové (1,6 l a 2,0 l) štvorvalce. My sme otestovali derivát Urban Line s benzínovou tisícšesťstovkou pod prednou kapotou, spriahnutou s päťstupňovou manuálnou prevodovkou (dodáva sa aj automatická) a najvyššou úrovňou štandardnej výbavy.
Prizdobená nadčasovosť
Modernizácia dala SX-štvorke predovšetkým spevnenú karosériu a na nej zopár retuší na umocnenie dojmu. Tak možno nazvať napríklad zmenenú štruktúru grilu prednej masky aj akčnejšiu fazónu otvorov náporového chladenia v prednom nárazníku. Bočné ochranné lišty sú po novom masívnejšie a ušli sa spolu s lyžinami strešného nosiča a hliníkovými ochrannými plátmi pod nábehovými hranami oboch nárazníkov nielen štvorkolke, ale aj verzii 2WD. Inak exteriér SX4 ostáva v zásade pôvodným, úspešným a dnes už možno konštatovať, že aj nadčasovým dielom talianskych štylistov. Na komerčnom úspechu auta má výrazný podiel.
Krátka inventúra
Sympatie nadobudnuté z pozorovania exteriéru pravdepodobne nestratíte ani pri nastupovaní na miesto vodiča. Pohodlný úkon. Nemusíte sa pri ňom nútiť do telocviku.
Zvýšená poloha za volantom poskytuje dobrý rozhľad takmer všetkými smermi s výnimkou priestorov tienených stĺpikmi. Ale to je už známy hendikep viacerých vozov s karosériou podobnej koncepcie. Dlháni ocenia veľkú rezervu nad hlavou. Facelift za sebou zanechal nový prístrojový štít s modernejšou grafikou a v danej triede málo vídaným prietokomerom. Obsahuje aj displej palubného počítača s trochu bohatším a rozumnejšie štruktúrovaným menu. V strede zaujalo miesto kvalitnejšie autorádio aj nový panel automatickej klimatizácie, štandardne montovanej do verzie GS. K tomu spomenieme ešte také detaily ako chrómované vnútorné kľučky dverí, mäkký povrch lakťových opierok vo dverách a koža na volante aj na hlavici radiacej páky. Prakticky založený vodič sa poteší objemným priečinkom v predných dverách. Povrch palubnej dosky síce pokrýva len tvrdý plast, ale v aute, ktorého cena sa začína na úrovni 11-tisíc eur, viac nečakáme. Škoda, že volant sa stále nedá regulovať aj osovo a že symboly na jeho priečkach nie sú osvetlené.
Vzadu si posádka užíva rovnako vyšší posed s dobrou oporou stehien. Kolená priemerne vysokého cestujúceho delí od operadiel asi päťcentimetrová medzera a rovnakú rezervu má aj nad hlavou. Na podlahe v strede trochu prekáža stredový tunel. Batožinový priestor so základnou kapacitou len 270 litrov nepatrí k prednostiam SX4. Pod úrovňou podlahy si vozí neplnohodnotnú rezervu. Po sklopení operadiel zadných sedadiel sa na rozhraní kufra vytvorí veľký schod. Chcelo by to vykonať ďalšie úkony – odklopiť celé sedadlo vpred a zafixovať ho popruhom o predné sedadlo. Výsledok zato stojí. Získate takmer rovnú úložnú plochu a využiteľný objem 1 045 litrov.
Živý a nenáročný
Modernizovaná tisícšesťstovka vybavená premenlivým časovaním ventilov patrí k motorom, ktoré idú dobre za plynom. Vrchol krútiaceho momentu má položený pomerne vysoko, a tak vodiča ovládne pocit, že čím vyššie otáčky, tým lepší ťah. Motor sa nebráni ani krátkodobým výletom na hranicu 6 500 otáčok. V takom prípade SX4 dosahuje na trojke až 145 km/h, čo sprevádza už ostrejšie echo. Stovka v čase pod 11 sekúnd je pekný obraz akceleračných schopností. Ťažšia prevodovka na druhej strane pomáha motoru k zaujímavej ekonomike prevádzky. So zaradenou päťkou motor pri deväťdesiatke dosahuje len 2 200 otáčok a pri stotridsiatke 3 300. Aj keď Suzuki SX4 má pomerne vysokú siluetu, ktorá výslednej aerodynamike príliš nenahráva, na našom testovacom okruhu sme s ním zaznamenali priemerných 6,8 l/100 km. Dobrý výsledok.
Mešťan turista
Zvýšený podvozok s relatívne malým rázvorom je dobrou kombináciou do mesta stredoeurópskeho formátu – na komunikácie s vytrhaným asfaltovým kobercom a obrubníkmi rôznej výšky. Teda tam, kde ho aj typové označenie (Urban Line) prvoplánovo posiela. Pruženie s tvrdšou charakteristikou čiastočne kompenzuje obutie rozmeru 205/60 R16, ktoré dokáže odfiltrovať drobnejšie nerovnosti. Aj tak má vodič prehľad, po čom jazdí, a posádka, hoci nechtiac, tiež. Tvrdšie naladenie spôsobuje v zákrutách s hrboľatým povrchom zvýšený sklon k odskakovaniu zadnej nápravy a vyvoláva nutnosť častejších korekcií volantom. Na kvalitnej ceste sa naopak prejavia jeho výhody. Pri ostrejšej jazde na technickej trati sa môže vodič o podvozok oprieť, čo je obzvlášť cenné najmä pri náhlych vyhýbacích manévroch. Pritom karoséria sa nenakláňa tak, akoby nasvedčovalo vyššie ťažisko. Také vlastnosti SX4 ako obratnosť a priechodnosť sa hodia tiež na poľných a lesných cestách. No skôr ako si trúfnete na úseky, kde sa vyžadujú nadpriemerné trakčné schopnosti (bahno, sneh, piesok), treba si uvedomiť, že tento derivát má poháňanú len prednú nápravu. Pritom za rovnako vybavenú štvorkolku (SX4 Outdoor Line) stačí doplatiť 2 300 €.
Záver
Suzuki SX4 je kompakt sympatického zjavu a to je základ, na ktorom sa dá budovať. Zvýšený podvozok mu poskytuje nadpriemernú priechodnosť a vyvoláva aj žiadaný pocit vyššej bezpečnosti. Priestranný interiér zas dokáže vyhovieť aj motoristom robustnejších postáv. Pritom jeho konkurenčnou výhodou je úroveň výbavy v pomere k cene. Nenápadnú modernizáciu exteriéru nemusíte bez možnosti porovnania zaregistrovať, trochu viac pomohla interiéru. Slabinou však ostáva len výškovo nastaviteľný volant a pomerne málo objemný kufor. Na druhej strane, modernizovaná tisícšesťstovka robí z SX4 ešte dynamickejšie autíčko, ktoré nesklame ani ekonomikou svojej prevádzky.
Hodnotenie
+ sympatický zjav
+ živý motor
+ zvýšená priechodnosť a obratnosť
+ priestranný interiér
+ pomer ceny a úžitkovej hodnoty
– menší kufor
– tvrdšie pruženie
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBD, ESP, šesť airbagov, automatická klimatizácia, palubný počítač, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, audiosústava s CD prehrávačom kompatibilná s MP3, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, bezkľúčové štartovanie, imobilizér, výškovo nastaviteľný volant, volant a radiaca páka v koži, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, elektrické vyhrievanie predných sedadiel, predné hmlovky, tónované sklá, disky kolies z ľahkých zliatin, pozdĺžny strešný nosič...
Zdroj: 07
Foto - Suzuki