Špecialista na pohon štyroch kolies – automobilka Subaru – výstavnou premiérou modelu XV na jesennom frankfurtskom autosalóne vnikla do triedy kompaktných crossowerov ako nôž do masla. Akvizícia tradičného výrobcu s netradičným typovým označením sa vyrába na rozdiel od konkurencie, medzi ktorou figurujú také bestsellery ako napríklad Kia Sportage, VW Tiguan, ale aj Mitsubishi ASX, výhradne so stálym pohonom štyroch kolies. Sprevádza ju trojčlenná zostava alternujúcich štvorvalcov typu boxer – benzínový 1,6 l (84 kW/114 k) a dva naftové 2,0D Low Power (80 kW/109 k), resp. 2,0D (108 kW/147 k). V testovanom exemplári sa predviedol ten výkonnejší z turbodieselov spolu s druhou najvyššou úrovňou štandardnej výbavy Comfort.

Svojský originál

Svojbytný model sa vyznačuje štíhlou siluetou, ostro rezanými líniami, až extrémne skloneným čelným sklom a dlhočiznou strechou zakončenou efektným šiltom. Žiadanú dávku drsnosti, ktorá sa v tejto triede nosí, umocňujú kontrastné lemy blatníkov, prahové nadstavce aj špecifický dizajn zliatinových diskov kolies. Spredu sa predvádza vrstvenými telesami hlavných svetlometov, pre značku Subaru aktuálnou maskou chladiča a veľkým otvorom náporového chladenia s usmerňovacou lištou v popredí. Proporčne XV vyznieva takmer zo všetkých zorných uhlov celkom vyvážene. Len pri pohľade zozadu je auto na náš vkus až príliš úzke a vysoké. Dojem by korigovalo aspoň pár horizontálnych štylistických prvkov. Faktom však ostáva, že tento model má vskutku nadštandardnú svetlú výšku (220 mm). A to sa v terénnych vložkách určite hodí.

Klasika podľa Subaru

Interiér sa celý kúpe v čiernom, len vybrané prvky kontrastujú odtieňmi matného aj lešteného hliníka. Trochu ponuré. Architektúra – žiadna moderna. Napríklad páčky pod volantom by aktuálne vyzerali tak pred dvadsiatimi rokmi. Subaru je už raz také, v istých smeroch dosť konzervatívne. Palubnú dosku pokrýva mäkčený plast, sedadlá zas priedušný textilný materiál, ktorý svojimi protisklzovými vlastnosťami pomáha zvýšeným bočniciam sedadiel podržať telo voči odstredivým silám. Dobre tienenému prístrojovému štítu vyčítame chýbajúci teplomer. Kontrolka, ktorá signalizuje chladný motor, ho plnohodnotne nenahradí. Pritom sa nedá povedať, že by pracovisko vodiča bolo na informácie skúpe. Skôr naopak. K dispozícii sú tri displeje. Jeden v prístrojovom štíte, dva na vrchu palubnej dosky. V centre ich bohato štruktúrovaného menu dominuje hlavne spotreba. Nielen okamžitá a priemerná, ale aj jej časový vývoj. Dá sa porovnávať tiež aktuálny priemer s dlhodobým. K tomu indikátor radenia, škoda len, že celkom nenápadný. Centrálna farebná obrazovka už sprostredkuje mapu navigácie aj obraz štandardne dodávanej spätnej kamery. Sekundujú jej príplatkové parkovacie senzory. Jazdec ani kopilot sa na nedostatok miesta sťažovať nemôžu. Aj preto, že stredový panel je pomerne štíhly. K plnej pohode za volantom chýba z ergonomického hľadiska len rozumnejšie umiestnený box medzi sedadlami. Kotví až príliš vzadu, preto sa jeho kryt dá používať ako lakťová opierka len podmienečne dlháňmi alebo tými, čo radi sedia čo najďalej od volantu.

Plytký kufor

Vzadu sa sedí vyššie, chodidlá sa dajú zasunúť pod predné sedadlá, opora stehnám teda nechýba. Ďalej registrujeme prekvapivo veľkú 12-centimetrovú rezervu v oblasti kolien, zato nad hlavou klesajúca strecha ponecháva priemerne vysokému cestujúcemu k dobru len štyri centimetre. V strede podlahy trochu prekáža masívny kryt kardanového hriadeľa. Kufor je už na prvý pohľad plytký. Podozrenie potvrdzuje jeho skromná papierová kapacita 380 litrov. A to sa do jej rámca ráta tiež priestor pod podlahou. Rezerva chýba, preto sa dá jej priestor využiť na uloženie drobností. Keď sklopíme zadné operadlá, síce získame kapacitu 1 270 litrov, ale nie celkom rovnú ložnú plochu. Krycia roleta funguje bezchybne.

Motor ležatý a tichý

S ležatým vznetovým štvorvalcom Subaru sme mali tú česť už v testovanej Impreze. Pred jeho aplikáciou v XV mu motorári posunuli vrchol krútiaceho momentu ešte do nižších otáčok na úkor troch koní maximálneho výkonu. V praxi je to opäť ten pozoruhodne kultivovaný turbodiesel s pokojným voľnobehom a pod velením akcelerátora s utlmeným prejavom. Pri zaradenej päťke a šestke typický tikot naftového motora celkom zaniká. A opäť – ako v prípade Imprezy – si treba zvykať na dlhý stály prevod. Klasická schéma radenia tým pádom neplatí. Ak ju totiž použijeme, jazdíme s hlboko podtočeným motorom, ktorý síce nezdochne ani za nič, ale ani neťahá. A tak je dobré v uzavretej osade radiť maximálne štvorku. Keď na šestke upaľujeme po diaľnici stotridsiatkou, otáčkomer ukazuje 2 300. Rýchlo sme sa zohrali. No kritike sa neubránia kostrbaté prechody z núteného voľnobehu do otáčok. Túto špecialitu sme si „vychutnali“ najmä pri posúvaní sa v kolóne. Dúfajme, že je výsadou len konkrétneho exemplára. Silná stránka – ekonomika prevádzky. O tom sme sa presvedčili už pri testovaní Imprezy. Tá v službách TRENDU zaznamenala priemerných 6,3 l/100 km a Subaru XV preukázalo len o desatinku litra vyšší apetít. Z konkurentov sme vyskúšali napríklad VW Tiguan 2,0 TDI BMT 4Motion. S prevodovkou DSG  dosiahol 6,7 l/100 km. Lepšie dopadol Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 4WD, ktorý sa dostal až na neuveriteľných 5,7 l/100 km.

Optimálny kompromis

Pevné naladenie podvozka a zvolený formát pneumatík 225/55 R17 bude asi pre podmienky na Slovensku tou ideálnou kombináciou. Takto vybavená XV sa v zákrutách nadmerne nenakláňa, hoci pneumatiky sa pri vyššom nasadení ozývajú pískaním. Na rozbitých cestách je to celkom komfortný voz, ktorého podvozok pozoruhodne filtruje nerovnosti. Hlavne pre tých, čo si potrpia na výlety mimo asfaltky, uspokojí stálym pohonom štyroch kolies Symetrical AWD (All Wheel Drive). To zároveň znamená, že krútiaci moment sa prenáša na obe nápravy v pomere 50 : 50 prostredníctvom viskóznej spojky. Žiadne pripájanie zadnej nápravy, žiadne testovanie reakcií na zmenenú adhéziu. Všetky štyri zaberajú neustále.

Áno, keby sa zadné kolesá za priaznivých okolností odpájali, priemerná spotreba by ešte klesla a Subaru by bolo možno ešte obratnejšie. V ľahkom teréne však vo svojej kategórii ťažko nájde konkurenciu aj zásluhou už spomenutej svetlej výšky.

Záver

Auto ako stvorené na slovenský vidiek a vzhľadom na aktuálny stav tunajších vozoviek sa rovnako dobre uplatní aj v Bratislave. Na túto širokospektrálnu funkciu ho kvalifikuje pomerne robustná konštrukcia, stály pohon štyroch kolies, svetlá výška aj optimálne odpružený podvozok. K tomu ležatý turbodiesel s kultivovaným chodom a nízkou spotrebou. Možno si poviete, že túto jeho prednosť devalvuje obstarávacia cena. Fakticky testovaná verzia vychádza na 29 990 €, čo je informácia, ktorá dokáže slabším povahám podlomiť kolená. Len si radno uvedomiť úroveň výbavy Comfort. Figurujú v nej také fajnovosti ako dvojzónová klimatizácia, spätná kamera, bezkľúčový systém, vyhrievané predné sedadlá, rozmrazovač stieračov čelného skla.... V tomto kontexte sa javí už prijateľnejšie. A do úvahy treba brať, že verzia s 1,6-litrovým benzínovým motorom (cenový základ) sa dá zaobstarať už za necelých 22-tisíc eur. Tiež obsahuje napríklad stabilizačný program, automatickú klimatizáciu, pohon 4 x 4 či nadštandardných osem airbagov.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABC, BAS, EBD, VDC, osem airbagov, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, spätná kamera, dvojzónová klimatizácia, rozmrazovač stieračov čelného skla, dažďový senzor, volant v koži, vyhrievané predné sedadlá, indikátor radenia, multifunkčný displej, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, bezkľúčový systém, strešný spojler, denné svetlá, predné hmlovky, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Kožené sedadlá, navigácia, športová maska chladiča, denné svetlá LED, nástupné prahy, ochrana spodku motora, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, deliaca mreža batožinového priestoru, základný strešný nosič, súprava bočných ochranných líšt, šestnásťpalcové alebo osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
nápadný vzhľad dlhá prevodovka
priestranný interiér kostrbaté prechody do otáčok
úroveň štandardnej výbavy plytký kufor
relatívne kultivovaný motor
nízka spotreba
skvelá trakcia
Subaru XV 2,0D Comfort a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Subaru XV 2,0D Comfort Ford Kuga 2,0 TDCi 4WD Trend Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD EX VW Tiguan 2,0 TDI CR BM 4 Motion Sport & Style Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 4WD Intense
Zdvihový objem motora (ccm) 1998 1 997 1 995 1 998 1 798
Usporiadanie a počet valcov B4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 108 (147)/3 600 103 (140)/3 750 100 (136)/4 000 103 (140)/4 200 110 (150)/4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 350/1 600 – 2 400 320/1 750 – 2 750 319/1 800 – 2 500 320/1 750 – 2 500 300/2 000 – 3 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9.3 10.4 11,30 10.2 10
Maximálna rýchlosť (km/h) 198 184 181 190 198
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.6 6 5,70 5,80 5,60
Rázvor (mm) 2635 2 690 2 578 2 604 2 670
Objem batožinového priestoru (l) 380 410 405 470 442
Cena základného modelu s DPH (€) 29 990 28 870 26 050 31 160 25 900
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov

Foto – Subaru