Najvýkonnejšia verzia RS završuje program typového radu Fabia. Na trh ju uviedli na jar 2003, aby oslovila športovo naladených šoférov.
Pritom tak trochu proti dovtedy zaužívaným zvyklostiam ju vybavili 1,9-litrovým prepĺňaným turbodieselom (96 kW/130 k), hoci sa v tejto kategórii nosia skôr benziniaky, a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou v jeho tandeme.
Fabia RS sa od svojich súkmeňovcov líši aj detailmi exteriéru – predný nárazník v štýle automobilov WRC, šilt nad zadným oknom, nárazník so spojlerom a športová koncovka výfuku. Fazónu auta dotvárajú šestnásťpalcové kolesá.
Škodu Fabia RS zapožičal TRENDU na krátkodobý test autorizovaný importér Škoda Auto Slovensko, s.r.o., Bratislava. Do porovnávacej tabuľky sme vybrali výkonné konkurenčné exempláre segmentu B.
Bezpečnostná výbava
Fabia RS disponuje dvojicou frontálnych airbagov v štandardnej výbave a ďalšie dva bočné vpredu si môže potenciálny zákazník priplatiť.
Do Ibizy sa dajú doplatiť navyše aj hlavové, kým Mini má bočné airbagy vpredu montované štandardne a hlavové za príplatok.
Colt je na tom so šiestimi airbagmi najlepšie. Elektronické systémy na podporu jazdných vlastností podvozkových skupín sú vo Fabii dobre zastúpené.
Popri ABS spolupracuje elektronický uzáver diferenciálu (EDS) aj protipreklzový systém (ASR), kým ESP sa dá objednať. S Fabiou sú v tomto smere porovnateľné Ibiza aj Mini, kým Colt má ESP už v cene.
Pracovisko vodiča
Kokpit nesie zopár znakov, ktoré zmysly športovca dokážu potešiť. V prvom rade sú to farebne kombinované, no hlavne veľmi dobre anatomicky tvarované predné športové sedadlá s vysokými a pevnými bočnicami. Vodič si môže upraviť výšku posedu, ale sklon sedáka je nemenný.
- Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EDS, ASR/MSR, 2-krát airbag, v oboch rovinách nastaviteľný volant, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, hliníkové disky kolies, xenónové reflektory, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, predné hmlovky, príprava na audiosústavu, automatická klimatizácia...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
ESP, bočné airbagy vpredu, alarm, elektricky ovládané strešné okno, audiosústava, tempomat, vyhrievané predné sedadlá, odkladací priestor pod sedadlom vodiča...
Potom prichádza na rad trojramenný kožou obšitý volant výškovo aj hĺbkovo regulovateľný v širokom rozsahu. Prístrojový panel s bielymi podhľadmi a červenými strelkami vyznieva efektne, rovnako aj hliníkové pedále.
Krátka radiaca páka má presný chod. Škoda maličkého vonkajšie zrkadielka na pravej strane – to veru neprispieva k dobrej orientácii vodiča.
Priestor a pohodlie
Oproti bežnému vyhotoveniu nenastala žiadna zásadná zmena. V oblasti zadných sedadiel majú cestujúci v rámci triedy mierne nadpriemerný priestor na nohy aj solídnu rezervu nad hlavami.
To isté možno povedať o dobre prístupnom batožinovom priestore.
Po sklopení delených zadných sedadiel sa jeho prepravná kapacita zväčší na 1 016 litrov. Poteší klimatizovaná schránka pred spolujazdcom aj praktická zásuvka na drobnosti pod sedadlom vodiča.
Pohon
Motor – 1,9-litrový turbodiesel razantne zaberá už pod hranicou 2 000 otáčok a udržiava si dobrý ťah až po hranicu otáčok maximálneho výkonu.
Radosť odpichnúť sa z križovatky, ešte väčšia zo suverénneho predbiehania. K dobrej dynamike „eresky“, samozrejme, prispieva rovnomerne odstupňovaná šesťstupňová manuálna prevodovka.
Fabia RS najlepšie akceleruje, ak budete jej motor vytáčať na jednotlivých prevodových stupňoch po 4 000 otáčok. My sme dosiahli stovku s pevným štartom za 10 sekúnd a maximálnu rýchlosť 210 km/h.
Kto chce radšej šetriť, vďaka pružnému motoru môže v podstate stále jazdiť na šestke a dosiahnuť priemernú spotrebu hlboko pod 6 litrov. My sme bez šetrenia zaznamenali 6,8 litra.
Podvozok
Charakteru auta zodpovedá športovo ladený podvozok – v porovnaní s bežným vyhotovením je o 15 mm znížený a vybavený štyrmi kotúčovými brzdami.
V kombinácii so štandardne montovanými šestnásťpalcovými diskmi kolies obutými do pneumatík rozmeru 205/45 je to výborná výbava na razantnú jazdu po kvalitných cestách. Na tých, čo sú posiate výmoľmi, už nápravy zreteľne odskakujú. Pritom posádka musí znášať zhoršený komfort pruženia.
Hodnotenie
+ výkonný a úsporný motor
+ presné radenie
+ stabilný podvozok
+ dobrá priestorová ponuka
– hlučnejší motor
– zhoršený komfort pruženia
Škoda Fabia RS a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Škoda Fabia RS |
Mini Cooper |
Mitsubishi Colt 1,5i Turbo CZT |
Seat Ibiza FR 1,8 20V T | |
Usporiadanie motora |
R4 |
R4 |
R4 |
R4 |
Zdvihový objem motora (ccm) |
1 896 |
1 598 |
1 468 |
1 781 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] |
96(130)/4 000 |
85 (115)/6 000 |
110 (150)/6 000 |
110 (150)/5 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) |
310/1 900 |
149/4 500 |
210/3 500 |
220/2 000 |
Prevodovka |
6-st. manuálna |
5-st. manuálna |
5-st. manuálna |
6-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) |
9,6 |
9,1 |
8,0 |
8,4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) |
204 |
200 |
210 |
216 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) |
5,1 |
6,9 |
6,8 |
7,9 |
Rázvor (mm) |
2 462 |
2 467 |
2 500 |
2 460 |
Počet dverí |
5 |
3 |
3 |
3 |
Objem batožinového priestoru (l) |
260 |
150 |
220 |
265 |
Užitočná hmotnosť (kg) |
400 |
355 |
450 |
472 |
Elektronický stabilizačný program (*za príplatok) |
ABS, EDS, ASR/MSR |
ABS, CBC |
ABS, EBD, TCS, ESP |
ABS, ASR, ESP* |
Airbag vodiča |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
Airbag spolujazdca |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
Bočné airbagy vpredu (Sk) |
10 600 |
štandardne |
štandardne |
9 800 |
Bočné airbagy vzadu |
nemontujú sa |
nemontujú sa |
nemontujú sa |
nemontujú sa |
Hlavové airbagy vpredu aj vzadu (Sk) |
nemontujú sa |
12 206 |
štandardne |
19 400 |
Manuálna klimatizácia (Sk) |
nemontuje sa |
štandardne |
štandardne |
39 100 |
Automatická klimatizácia (Sk) |
štandardne |
12 999 |
nemontuje sa |
48 900 |
Cena základného modelu s DPH (Sk) |
599 990 |
715 740 |
684 900 |
579 900 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla. | ||||
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |
Foto - Škoda