Automobilka Seat vstúpila do trhového segmentu sedanov strednej triedy. Najprv jej však nevyšiel experiment s veľkopriestorovým Toledom. No čas stratený vývojom bezperspektívneho modelu nevrátiš. A tak prišiel nápad – Audi A4 minulej generácie. Nasledoval transfer technickej základne spolu s výrobnou technológiou z Ingolstadtu do závodu v Martorelle. Nový Seat dostal typové označenie Exeo a predstavil sa vlani na jeseň v Paríži. TREND otestoval jeho najvýkonnejší derivát.
Španielske Audi
Najmä pri pohľade z profilu Exeo nielen svojou siluetou verne pripomína rodokmeň štyroch spriahnutých kruhov. Prakticky všetky identifikačné znaky vrátane výšky pontónu tvaru okien, línie strechy prednej kapoty a veka kufra sú napohľad zhodné. Kto predsa len hľadá rozdiely, nájde ich v inak ukotvených vonkajších zrkadlách, aj kľučky dverí sú nové. Spredu sa Audi stráca pod typickou maskou chladiča značky Seat, ktorej sekundujú svetlomety rovnakej proveniencie. Pozorovaný objekt prisúdite španielskej značke aj pri pohľade zozadu – hlavne vďaka štylizovanému „S“, ktoré slúži aj ako kľučka kufra. Zadné svetlá majú originálny tvar a nad nimi sa klenie zvýraznená odtrhová hrana. Skrátka, komu sa Audi A4 B7 páčilo, nemôže nad Exeom ohŕňať nos.
Športu zdar
V interiéri – až na pár skôr kozmetických zásahov – sa oproti A4 prakticky nič nezmenilo. Základný pocit za volantom vytvára nízky posed v adekvátne tvarovanom a pevne čalúnenom kresle v spoločnosti vysokých prahov. Tak ako celé auto konvenuje skôr športovo založeným vodičom. Tí ocenia aj menší mierne formovaný veniec volantu obšitý kožou a krátku radiacu páku s tvrdým jednoznačným chodom. Vysoko v zornom poli má miesto hlboko zapustený prístrojový štít s kompletnými budíkmi a displejom palubného počítača. Ale hlbšie štruktúrovaný informačný systém v Exeu nečakajte. Pre tých, čo uprednostňujú pohodlie aj za volantom, možno bude dôležitá informácia, že kokpit vodiča obopína pomerne tesne a široký stredový panel trochu odtláča pravú nohu spočívajúcu na akcelerátore. Zle dostupné sú nízko situované spínače regulácie teploty v interiéri. Naopak chválime kvalitu použitých materiálov aj kontrastné ladenie sivočierneho základného odtieňa s prvkami v dizajne matného a lešteného hliníka. Vzadu sa sedí vyššie s dobrou oporou stehien. Tu však už budete zjavne pociťovať priestorový hendikep oproti najnovším modelom strednej triedy konkurenčných značiek. Priemerne stavaný pasažier môže rátať len s malou rezervou v oblasti kolien a ešte menšou nad hlavou. Prekážať môže aj robustný kryt kardanového hriadeľa v strede podlahy. Exeo ho zdedilo ako nechcenú pridanú hodnotu po Audi A4, ktoré sa na rozdiel od neho vyrábalo aj s pohonom štyroch kolies. Kufor svojím základným objemom tiež za väčšinou konkurenčných zaostáva. Navyše malý nakladací otvor sťažuje manipuláciu s rozmernejšími bremenami. V dvojitom dne si Exeo vozí neplnohodnotnú rezervu. Úložná plocha sa dá sklopením zadných operadiel rozšíriť, nie je však celkom v rovine s dnom kufra.
Pružne aj temperamentne
Osvedčený prepĺňaný dvojliter s priamym vstrekovaním benzínu je zabudovaný pod prednou kapotou pozdĺžne. Spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou nemôže byť zlou voľbou pre toho, kto vyžaduje temperament a pružnosť zároveň. Ak z neho mienite vyťažiť maximum – napríklad pri kritickom predbiehaní –, oplatí sa jednotlivé prevodové stupne rozbiehať po hranicu 6 500 otáčok. Čas na stovku hlboko pod osem sekúnd je dobrou vizitkou. Ak o nič nejde, je takmer jedno, čo tam máte zaradené. Šestka potiahne aj z päťdesiatky (1 050 otáčok) a v úspornom režime motor pracuje ešte aj pri diaľničnej stotridsiatke na 2 600 otáčkach. Pritom počas akcelerácie od spodku až po hranicu červeného pola otáčkomera nezaregistrujete v ťahu vážnejší výkyv. Len prechod z voľnobehu je občas roztrasený, čo má asi na svedomí elektronický akcelerátor. Nameraná priemerná spotreba 8,6 l/100 km.
Tvrdšie a nedotáčavo
Testovaný exemplár vybavený športovými tlmičmi pruženia, dodávanými na prianie bez príplatku, a pneumatikami formátu 225/45 R17 má drsnejšie pruženie duplikujúce športový charakter tohto sedanu. Motivuje síce vodiča k obchádzaniu väčších nerovností, no ani zďaleka nie je nepríjemné. Dobrému dojmu pomáha aj utlmený prenos hluku od kolies do interiéru. Do zákrut sa Exeo nechá volantom nútiť. Jeho nedotáčavosť sa však dá správnym natočením predných kolies a znížením tlaku na akcelerátor čiastočne korigovať. Brzdy sa prejavujú ostrejším nábehom a riadenie imponuje účinkom posilňovača v každom režime. Pri jazde na diaľnici vysokou rýchlosťou sa môžete spoľahnúť na príkladnú smerovú stabilitu.
Záver
Exeo je dobrá správa pre tých, čo hľadajú Audi za cenu Seatu. Pravda je, že A4 sa v tejto podobe už dnes nevyrába, ale na vyplnenie vákua, ktoré vzniklo po neúspešnom Tolede, poslúži oveľa lepšie ako dostatočne. Jeho robustná konštrukcia, úroveň výbavy a jazdné vlastnosti napríklad takého derivátu ako testovaný 2,0 TSI určite nájdu adekvátnu reakciu. Dá sa namietať proti menšiemu priestorovému komfortu v interiéri, ide najmä o menej miesta na zadných sedadlách. V prípade športového sedanu to však nie je až taký veľký hendikep. Naopak, v prospech novinky hovorí zdedený prémiový imidž Audi, ktorý síce generačnou obmenou čiastočne vyvetral, no stále Seat silno motivuje, aby pôvod Exea ani len náhodou netajil.
Hodnotenie
+ výkonný a pružný motor
+ kvalita použitých materiálov v interiéri
+ presné radenie
+ smerová stabilita
– tvrdšie pruženie
– výraznejšia nedotáčavosť
– menší nakladací otvor kufra
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, ASR, ESP, EBA, sedem airbagov, aktívne opierky hlavy, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, tempomat, audiosústava s CD a MP3, signalizácia zmeny tlaku v pneumatikách, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, predné hmlovky, imobilizér, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, volant a radiaca páka v koži, plnohodnotná rezerva, úchytky ISOFIX vzadu...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Elektricky ovládané predné sedadlá, interiér v koži, vyhrievané predné sedadlá, ťažné zariadenie, elektricky sklápateľné vonkajšie zrkadlá, zadný parkovací senzor, dažďový senzor, športové tlmiče (bez príplatku), navigácia s farebnou obrazovkou, chrómované lemovanie bočných okien, elektricky ovládané strešné okno, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Zdroj: 07tabula
Foto – Seat