Po tom, čo automobilka Seat transformovala Audi A4 minulej generácie na svoj obraz (alebo naopak?), sa v strednej triede udomácňuje. Po sedane Exeo, ktorý mal svetovú premiéru pred viac ako rokom v Paríži, v relatívne krátkom čase vrhla na trh aj jeho kombi verziu Exeo ST. My sme podrobili testu derivát s dvojlitrovým turbodieselom (125 kW/170 k), teda s najvýkonnejším z ponuky vznetových štvorvalcov, ktorá Exeo ST sprevádza. Motoru a šesťstupňovej prevodovke sekunduje výbava Sport. Koho toto športové kombi asi osloví? Odpoveď naznačí záver testu.
Konzervatívna patina
Nemýlite sa, v skutočnosti máte v zornom poli staré známe Audi A4 Avant, čiastočne zamaskované identifikačnými znakmi značky Seat. Netreba pod nimi chápať len typické „S“ v znaku, ale aj usmievavú masku chladiča, originálne spätné zrkadlá a zadné telesá osvetlenia. Dôslednejšiemu pozorovateľovi neunikne ani pre španielske vozy typický tvar zadného okna so zalomeným spodným rámom. Nakoniec, nie je to hanba pre Seat ani pre vás, ak si ho náhodou pomýlite s Audi. Aspoň zatiaľ. Inak na tento obraz už prilipla konzervatívna patina, to však nemusí byť nevyhnutne hendikep. O viacerých aktuálnych modeloch koncernu Volkswagen sa dá tvrdiť niečo podobné – a aké majú trhové preferencie.
Kufor naruby
Pracovisko vodiča ulahodí športovo založeným šoférskym povahám. Tým nadbieha nízky posed za volantom v spoločnosti vysokých prahov a masívneho stredového panelu, ktorý dotvára žiadanú šoférsku intimitu. Dá sa mu odpustiť aj mierne, ale vytrvalé atakovanie pravačky, spočívajúcej na akcelerátore. K Exeu patria aj pevne čalúnené predné sedadlá, poskytujúce výraznú bočnú oporu aj zásluhou nekĺzavého textilného poťahu. Podobne krátka radiaca páka s jednoznačne vymedzenými dráhami radenia. Menší volant s hrubým, zľahka formovaným a kožou obšitým vencom dobre padne do ruky. Športovo vyznievajú hlboko zapustené a tým aj dobre tienené ciferníky prístrojového panela, purpurové strelky aj podsvietenie. Displej palubného počítača, ďalšie tri displeje od klimatizácie aj ten väčší, ktorý patrí k audiosústave, majú svoje osobitné miesto. Žiadna moderna, len športová klasika, ktorej sa dajú vyčítať napríklad zle dostupné nízko situované spínače regulácie teploty v interiéri. Jedným dychom chválime kvalitu použitých materiálov aj kontrastné ladenie sivočierneho základného odtieňa s prvkami v dizajne matného a lešteného hliníka.
Vzadu sa sedí vyššie a s dobrou oporou stehien a celkom stabilne. Ale v porovnaní s morálne najnovšími modelmi strednej triedy konkurenčných značiek, natesno. Priemerne stavaný pasažier môže rátať len s malou – asi 4 cm rezervou v oblasti kolien a rovnakou nad hlavou. Ako relikt pôsobí zbytočne robustný kryt kardanového hriadeľa v strede podlahy, zdedený po Audi A4, ktoré sa vyrábalo aj s pohonom quattro.
Kombi by malo mať väčší batožinový priestor ako sedan. To je axióma uznávaná od praveku motorizmu. No automobiloví estéti dnes učia, že pre športové kombi to už dávno neplatí. My oponujeme, že pre Exeo predsa len platí – ale naruby. Kufor verzie kombi má kapacitu ochudobnenú ešte o 20 litrov. Je však aspoň praktickejší, keď veľké výklopné veko doň uľahčuje prístup. Nakladacia hrana sa znižuje na úroveň hornej paluby dvojitého dna, v ktorom sa vezie plnohodnotná rezerva. Oká a sieť sa starajú, aby náklad počas jazdy nelietal. A po sklopení delených operadiel získate predĺženú, aj keď nie celkom vodorovnú plochu. Na prepravu dlhších predmetov poslúži lyžiarsky tunel aj s nepremokavým vakom.
Dynamicky a lacno
Dvojlitrový turbodiesel s priamym vstrekovaním common rail, vyladený na maximálny výkon 125 kW (170 k), je silným argumentom „estéčka“. Výkonný, mimoriadne pružný v širokom rozsahu otáčok a na vznetový štvorvalec svojím akustickým prejavom aj prekvapivo pokojný. Radosť jazdiť, zábava predbiehať. Na spokojnosť zvláda aj spoluprácu so šesťstupňovou ručne radenou prevodovkou a ťažším stálym prevodom. Tá pri zaužívanom režime drží motor v nízkych otáčkach a úspornom režime. Rovnakú ekologickú filozofiu zastáva aj indikátor okamihu radenia. Podradiť odporúča, len keď otáčky klesnú na hladinu možností motora. A tak ani rovnomerná jazda po diaľnici na hranici rýchlostného limitu (2 500 otáčok) nekazí výslednú spotrebu a pri ustálenej deväťdesiatke (1 800 otáčok) jazdíte extra lacno. Výsledná spotreba 6,5 l/100 km, ktorú zaznamenal palubný počítač na našom testovacom okruhu, robí autu s takým výkonovým potenciálom dobrú reklamu. A akčný rádius viac ako 1 000 km na plnú sedemdesiatlitrovú nádrž tiež.
Drsnejšie, teda športovo
Testovaný Seat Exeo má podľa vzoru Audi tvrdšie naladené pruženie a atraktívne osemnástky jeho prejav na nekvalitnom podklade ešte pritvrdzujú. Opäť niečo pre športovo založeného vodiča, ktorý je rád, keď sa pri rezkom prejazde oblúkov a ostrejších vyhýbacích manévroch môže o podvozok oprieť. Na druhej strane, zdolávanie hrbolcov a výmoľov sa v Exeu zaobíde bez drnčania a rezonancií, čo je výsledok dobej zvukovej izolácie interiéru aj zásluha robustnej konštrukcie skeletu. Zdedená nedotáčavosť provokuje k natáčaniu kolies do oblúka viac, ako je potrebné. Úspornejším zaobchádzaním s volantom sa dá úspešne korigovať. Pritom riadenie pri každej rýchlosti kladie dlaniam optimálny odpor. A ostrejší nábeh účinku bŕzd autu so športovejším prejavom celkom svedčí.
Záver
Športové kombi strednej triedy značky Seat veľkosťou svojho kufra nemôže súťažiť s najvychytenejšími konkurenčnými modelmi. Vzhľadom na to, že nesie prívlastok „športové“, neberme tento fakt ako výrazný hendikep. Za vážnu slabinu sa už dá považovať obmedzený priestor v interiéri v oblasti zadných sedadiel. Bola slabinou už vtedy, keď táto technika súťažila o priazeň zákazníkov strednej triedy v službách štyroch spriahnutých kruhov. Preto má Exeo ST menšie šance u zákazníkov hľadajúcich rodinné kombi. Skôr dokáže plniť nároky kladené na manažérsky voz. Z iného zorného uhla Exeo ST asi ťažko nájde ohlas u motoristu, ktorý si žiada za svoje peniaze čo najviac muziky. Tým sa myslí nielen už spomínaný priestor, ale aj vybavenosť najnovšími technickými výdobytkami (vrátane plejády asistenčných systémov) aspoň za príplatok. Naopak môže osloviť tých, čo si radi s autom kúpia aj prémiový imidž, ktorý by si inak v cene pod milión niekdajších slovenských korún nemohli dopriať. Ak im Seat mieni vyjsť v ústrety, čoskoro ponúkne aspoň k najvýkonnejšiemu zo vznetových motorov Exea automatickú prevodovku. Vo svojej podstate je Exeo ST s rokmi preverenou technickou základňou veľmi dobrý voz. Ak ho porovnávate s novým Audi A4, potom aj za dobrú cenu. Ale takéto porovnanie pokrivkáva. Zato v súboji s modernejšími konkurentmi s hoci aj menej urodzeným pôvodom už jeho cena nie je výhodou.
Hodnotenie
+ výkonný, pružný motor a úsporný motor
+ kvalita použitých materiálov v interiéri
+ presné radenie
+ smerová stabilita
– tvrdšie pruženie
– výraznejšia nedotáčavosť
– menší kufor
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, ASR, ESP, EBA, sedem airbagov, aktívne opierky hlavy, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, tempomat, audiosústava s CD a MP3, signalizácia zmeny tlaku v pneumatikách, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, predné hmlovky, imobilizér, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, volant a radiaca páka v koži, plnohodnotná rezerva, úchytky ISOFIX vzadu...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Elektricky ovládané predné sedadlá, interiér v koži, vyhrievané predné sedadlá, ťažné zariadenie, elektricky sklápateľné vonkajšie zrkadlá, zadný parkovací senzor, dažďový senzor, športové tlmiče (bez príplatku), navigácia s farebnou obrazovkou, chrómované lemovanie bočných okien, elektricky ovládané strešné okno, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkýc
Zdroj: 05
Foto - Seat