Veľké MPV značky Seat je zrkadlovým obrazom svojho koncernového súrodenca Volkswagenu Sharan aj v najnovšom generačnom vyhotovení. Takmer ako vajce vajcu sa podobajú ich karosérie, spoločnú majú aj podlahovú platformu s bezkonkurenčne veľkým rázvorom (2 919 mm). Pritom Alhambra rovnako ako Sharan získala pri poslednej generačnej výmene pár bočných zadných posuvných dverí. Vlani ponuku oboch modelov obohatili verzie s pohonom štyroch kolies. Do tejto sorty patrí tiež Alhambra 4WD s motorom 2,0 TDI (103 kW/140 k) a maximálnou úrovňou štandardnej výbavy, ktorú sme podrobili redakčnému testu.
Diskrétna štvorka
Seat Alhambra aktuálnej generácie sa prvýkrát predstavil na jar v roku 2010. Svojho predchodcu prekonáva dĺžkou karosérie (+ 22 cm) aj jej šírkou (+ 9,2 cm), zato je o 1,2 cm nižší. Ako pridanú hodnotu kvalifikujeme pár zadných bočných posuvných dverí, ktoré majú v prípade testovanej verzie elektrický pohon. Od Sharana sa navonok líši pre Seat typickou maskou chladiča a predným nárazníkom s originálnou fazónou otvorov náporového chladenia. To, že využíva trakciu všetkých štyroch kolies, „manifestuje“ celkom diskrétnou štvorkou za typovým označením. Celkovo chladný, ale uhladený dizajn exteriéru sa rodil zjavne pod taktovkou aerodynamiky. Jej súčiniteľ cx 0,299 je o 5 % priaznivejší ako v prípade predchádzajúcej generácie.
Na kapitánskom mostíku
Vďaka za pohodlné nastupovanie. Mierne zvýšené ukotvenie sedadiel si nevyžaduje podrep ani výpon na špičkách. Šoférsku pozíciu charakterizujú nohy spustené nadol a dobrý výhľad... s výnimkou dvoch priestorových výsekov za predsunutými stĺpikmi karosérie. Skrátka občas sa treba predkloniť. K výbave Style štandardne patria mäkko čalúnené, vzdušné, optimálne tvarované a čiastočne elektricky ovládané predné sedadlá. Vrelo odporúčame. Za príplatok môžu byť aj kožené s plným elektrickým servisom. Robustná palubná doska – v strednej časti vyklenutá – kopíruje tú v Sharane. Kompletnú, aj keď trochu strohú zostavu kruhových ukazovateľov rozdeľuje displej palubného počítača. V jeho bohatom menu figuruje dokonca položka teplota olejovej náplne motora. Škoda, že centrálnej dotykovej obrazovke chýba čo i len minimálne tienenie. Slnečné lúče ju robia nečitateľnou. Inak slúži ako rozhranie k solídnej audiosústave, navigácii aj príplatkovej trojzónovej klimatizácii. Tej sa dá vyčítať strohá regulácia teploty – po celých stupňoch. Pracovisko vodiča ako celok boduje priestrannosťou aj početnými a objemnými úložnými priestormi. Hojné zastúpenie mäkkých plastov je už dnes v danej triede samozrejmosť, zato výškovo nastaviteľná a pozdĺžne posuvná lakťová opierka si zasluhuje osobitnú zmienku.
Žiadne prístelky
Príplatkové elektrické ovládanie bočných posuvných dverí má svoje čaro. Podľahnú mu najmä tí, čo si už vyskúšali pretláčanie s ťažkými dverami bez servomotora, ak Alhambra zastala v kopci. Miesta v druhom rade tvoria tri nezávislé sedadlá s polohovateľnými operadlami (keď treba, dajú sa vodorovne sklopiť). Sú však o poznanie užšie ako tie predné a len minimálne podopierajú telo zboku. Priemerne vysoký cestujúci (180 cm) môže využívať celý diapazón polôh pozdĺžneho posunu. Kým krajná predná len vyhovuje, zadná už poskytuje nohám kráľovský priestor. Až prekvapivo komfortný prístup k tretiemu radu sedadiel sprostredkováva systém Easy Entry. V jeho rámci sa dá krajné sedadlo v strednom rade odsunúť maximálne dopredu a zároveň vyklopiť nahor. Vyslobodenie oboch sedadiel z podlahy, kde parkujú, ak nie sú práve potrebné, nevyžaduje nadmernú námahu. A nie sú to žiadne prístelky. S tými v strednom rade majú rovnaké rozmery aj zvýšenú polohu. Aby cestujúci mali aj dostatočný životný priestor, tí v druhom rade by mali svoje sedačky posunúť z krajnej zadnej polohy na úroveň kompromisného stredu.
Ekonomická zostava
Dvojlitrový štvorvalec TDI (103 kW/140 k) je najfrekventovanejšou pohonnou jednotkou v testovaných modeloch koncernu Volkswagen. V Alhambre zohráva rolu výkonového základu. Spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, medzinápravovou spojkou Hakldex IV, ktorá distribuuje krútiaci moment na všetky štyri kolesá a systémom štart/stop. Ten vypína motor počas zastávok. Ak však prekáža (napríklad počas pomalého napredovania v kolóne), dá sa vypnúť. Je to dobrá kombinácia pre motoristu, ktorý si viac ako na dynamiku potrpí na pružnosť motora a záleží mu aj na ekonomike prevádzky. Keď však vyžaduje pohon 4WD, ani inú možnosť voľby pohonnej jednotky vlastne nemá. Tento na diesel celkom kultivovaný štvorvalec dobre ťahá. Len treba dávať pozor, aby otáčky neklesli až príliš. V takom prípade zhasne takmer bez varovania. Pohon 4WD, ktorý si vynútil aj iné odstupňovanie prevodovky, len bezvýznamne zhoršuje akceleráciu na stovku (+ 0,3 s) a znižuje maximálnu rýchlosť zo 194 na 191 km/h. Pritom otáčky pri zaradenej šestke a rýchlosti 130 km/h stúpli z 2 200 na 2 400. Tým sa zvýšila aj priemerná spotreba. Výrobca udáva nárast z 5,6 na 6,2 l/100 km v kombinovanom cykle. My sme na našom testovacom okruhu zaznamenali priemerných 6,6 l. Pre porovnanie pripomíname, že so Sharanom vybaveným rovnakým motorom a predným pohonom sme dosiahli výsledných 5,8 l/100 km. Ďalší z otestovaných modelov – Ford Galaxy 2,0 TDCI (120 kW/163 k) s dvojspojkovou automatickou prevodovkou si zaknihoval 7,1 l /100 km.
Zadná náprava v permanencii
Interiér Alhambry má dobrú akustickú izoláciu, posádku nadmerne neobťažuje hluk pneumatík, vznetového motora ani šum obtekajúceho vzduchu pri jazde vyššou rýchlosťou. To je tiež zásluha zvládnutej aerodynamiky. Rozumné obutie formátu 215/60 R16 spolu s pružením vytvárajú príjemnú komfortnú charakteristiku, aj keď nie do tej miery, ako poskytujú niektoré konkurenčné modely francúzskej proveniencie. O to sa Alhambra ľahšie ovláda. Systém pohonu štyroch kolies krútiacim momentom primárne zásobuje prednú nápravu. Pri optimálnych adhéznych podmienkach len 10 percent ostáva zadným kolesám. To je zároveň východisko pre prípad, že podklad pod prednými začne kĺzať. Presun záberu na zadnú nápravu tým nabieha plynule – bez náhleho trhnutia. Zadné kolesá sa výraznejšie zapájajú aj počas akcelerácie. Zlepšená trakcia pohonu 4WD je však väčšinou latentná – postrehnuteľná len pri bezprostrednom presadnutí z prednokolky. No hlavne je to systém do nepohody. Vtedy ukazuje svoje prednosti tým viac, čím viac je Alhambra hmotnostne vyťažená.
Záver
Podľa očakávania sa Seat Alhambra na trhu stretáva ako súper predovšetkým so svojím koncernovým súrodencom VW Sharan. Práve preto, že sú to technicky takmer identické automobily, ktoré sa navzájom navonok líšia len detailmi. Diferenciácia nastáva v úrovniach štandardnej výbavy aj v navzájom odlišnej cenovej politike. V minulosti to mala Alhambra ľahšie, keď sa Sharan na slovenskom trhu prakticky nepredával. Jednoducho preto, že v úžitkovej verzii (s mrežou a možným odpočtom DPH) nebol k dispozícii. Situácia sa však zmenila a Alhambre vyrástol plnohodnotný súper. Ako sa to prejavilo v trhových preferenciách? Za prvé tri mesiace tohto roka si Alhambra zapísala na konto 41 nových registrácií, čo ju pasuje za druhé najpredávanejšie MPV triedy H3 hneď po Fiate Freemont. Sharan má za rovnaké obdobie v policajných štatistikách evidovaných 27 registrácií.
Hodnotenie
+
Priestranný interiér
Variabilnosť interiéru
Plnohodnotný tretí rad sedadiel
Pružný a úsporný motor
Komfortné pruženie
Trakčné vlastnosti
–
Výhľad z miesta vodiča šikmo vpred
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBA, ASR, ESP, sedem airbagov, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, tempomat, poloautomatická klimatizácia, palubný počítač, rádio Seat Sound system s CD a MP3 prehrávačom, systém štart/stop, dažďový senzor, svetelný senzor, tri nezávisle posuvné sedadlá v druhom rade, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, elektricky nastaviteľná bedrová opora a sklon operadla vodiča, multifunkčný volant, radiaca páka v koži, stolíky na operadlách predných sedadiel, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, alarm, hifi audiosytém, bi-xenónové svetlomety, sedemmiestne vyhotovenie, elektrické otváranie zadných a posuvných dverí, programovateľné nezávislé kúrenie, kožené sedadlá, vyhrievané predné sedadlá, jedna alebo dve integrované detské sedačky, elektricky ovládané predné sedadlá, automaticky regulovateľná výška zadnej nápravy, chrómované strešné lyžiny a bočné rámy okien, automatický parkovací systém, navigácia, zadná kamera, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Seat Alhambra 2,0 TDI 4WD Style a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Seat Alhambra 2,0 TDI 4WD Style | Fiat Freemont 2,0 Mjt 4 x 4 Lounge | Ford Galaxy 2,0 TDCi Titanium X | Peugeot 807 2,0 Hdi Active | VW Sharan 2,0 TDI BMT 4Motion Comfortline | |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 968 | 1 956 | 1 997 | 1 997 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 103 (140)/4 200 | 125 (170)/4 000 | 103 (140)/3 750 | 120 (163)/3 750 | 103 (140)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 750 – 2 500 | 350/1 750 – 2 500 | 320/1 750 – 2 750 | 340/2 000 | 320/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. automatická | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | predný | predný | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,4 | 11,1 | 10,2 | 9,8 | 11,4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 | 184 | 195 | 203 | 191 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,2 | 7,3 | 6,0 | 5,9 | 6,0 |
Rázvor (mm) | 2 919 | 2 890 | 2 850 | 2 823 | 2 919 |
Počet miest na sedenie | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Objem batožinového priestoru (sedem miest) | 267 | 165 | 308 | 324 | 300 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 31 396 | 29 990 | 31 180 | 30 860 | 33 690 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto - Seat