Stál pri zrode relatívne mladej kategórie kompaktných viacúčelových automobilov (MPV). V súčasnosti sa uchádza o priazeň zákazníkov už v treťom generačnom vyhotovení, a to paralelne v základnej aj predĺženej (Grand) verzii. Kým v roku 1996 Scénic hral prvé husle v orchestri s jediným účinkujúcim, dnes musí o pozície na výslní triedy súťažiť s početnou konkurenciou. Aby získal vyššiu bonitu, vývojári mu aktuálne zasunuli jeden tromf do rukáva – nový 1,6-litrový turbodiesel. Práve tento motor skombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a zabudovaný v krátkej verzii sme preverili redakčným testom.
Kompaktná štíhla línia
Hoci autori Renaultu Scénic vypustili z jeho typového označenia slovo Mégane, ktoré v minulosti premosťovalo celú produkciu kompaktov s kosoštvorcom v znaku, aj Scénic III má spoločnú technickú základňu s Méganom a urputne sa k rodokmeňu hlási tiež fazónou svojho čela. Z profilu už vystavuje vyššiu stavbu s bohatým bočným presklením – takú typickú pre MPV vôbec. A keď objekt pozorujeme zozadu, vidíme takmer kolmú zadnú partiu s hlboko do nárazníka zarezanými piatymi dverami. Markantne ju individualizuje najmä pár osvetľovacích telies v tvare štylizovaných bumerangov. Scénic v porovnaní s niektorými konkurentmi pôsobí štíhlejšie, kompaktnejšie, ale aj trochu nenápadne.
V centre, a predsa mimo
Vyššia a vzpriamenejšia poloha za volantom k MPV pasuje. Aj vodič tohto Renaultu má nohy spustené nadol a skosená poloha volantu ho núti nastaviť si operadlo kolmejšie. Interiér ladený v tmavom odtieni a kontrastné detaily v dizajne matného hliníka sú osvedčenou kombináciou. Kvalitný mäkký plast pokrýva nielen povrch palubnej dosky, ale aj podokenné partie výplní dverí. Sedadlá s exponovanými časťami v koži majú k charakteru auta primerané bočné vedenie. K centrálne umiestnenému displeju zvyčajne mávame výhrady. Práve preto, že je mimo centra zorného poľa vodiča. Navyše v tomto prípade jeho ľavý okraj zacláňa ruka na volante. Pritom ideálne miesto – pozadie hornej polovice volantu – zíva prázdnotou.
Na navigácii Carminat TomTom kvitujeme jej výraznú grafiku aj za cenu, že sprostredkovaný obraz občas pripomína ilustráciu detskej knihy. Kritickému tónu sa neubránia minisymboly panelov audiosústavy a dvojzónovej klimatizácie. Zato stopercentná pochvala patrí posuvnému stredovému panelu, ktorý sa dá vždy nastaviť do optimálnej polohy voči predným sedadlám. Navyše nezávisle posuvná je aj lakťová opierka na jeho vrchu. Tá zároveň sprístupňuje plytší úložný priestor a obrovský box pod ním. Poloautomatická parkovačka sa nevedno prečo nazýva poloautomatickou, keď po vypnutí motora sa automaticky aktivuje a pri rozjazde zas uvoľní. Služobne už bradatý systém diaľkového ovládania audiosystému na páčke pod volantom považujeme stále za to najlepšie, čo bolo doposiaľ v tomto smere vymyslené.
S plnohodnotnou rezervou
Trojica zadných sedadiel v druhom rade (to stredné je trochu užšie) sa dá nezávisle pozdĺžne posúvať. Ak sú v krajnej zadnej polohe, cestujúci si užívajú závideniahodný životný priestor v oblasti kolien. A nech sú už v ktorejkoľvek polohe, aj dobrú oporu stehien. Pod krajnými sedákmi sú k dipozícii praktické výsuvné priečinky a ako je už v prípade Scénica peknou tradíciou, odkladacie priestory nachádzame aj pod nohami v podlahe. Batožinový priestor má na papieri základnú kapacitu 520 litrov, v skutočnosti však len 470 litrov, ale plnohodnotnú rezervu na dne k dobru. Nakladanie uľahčuje nízky prah. Ak kapacita nestačí, pomôže posun zadných sedadiel. Pamätá sa aj na prevoz dlhších predmetov. Stačí jedno, dve alebo všetky tri zadné sedadlá preklopiť dopredu. Do úvahy prichádza ešte demontáž zadných sedadiel, ale táto operácia je už komplikovanejšia.
Podviazaný apetít
Nová vznetová tisícšesťstovka vypĺňa medzeru medzi agregátmi 1,5 dCi a 2,0 dCi, ktorú doposiaľ preklenoval starší tiež štvorvalec 1,9 dCi. Ponúka rovnaký maximálny výkon, pritom jej autori sľubujú o 20 % nižšie emisie. V tomto duchu sa k nemu štandardne dodáva systém Start/Stop aj rekuperácie brzdnej energie... Začneme tým, čo nám na ňom trochu prekáža. Chvenie pri voľnobehu. Prenáša sa do interiéru a na volant aj pri zahriatom motore. Dá sa mu však odpomôcť. Stačí ponechať aktivovaný systém Štar/Stop. Inak všetka česť. Na tisícšesťstovku má nízko položený bod, na ktorom ešte dokáže zabrať a pod ním zhasne. Solídne ťahá už od 1 500 otáčok nahor. Ak treba dokončiť kritické predbiehanie, nechá sa nakrátko pretočiť až o tisíc otáčok nad hranicu maximálneho výkonu. V tomto smere tak trochu pripomína benzínový motor. Naozaj úsporným sa stáva, keď jeho otáčky radením nechávame pendlovať po hranicu 2 300. Palubný počítač pritom účinne pomáha radou nielen kedy radiť hore, ale aj smerom nadol. V takom prípade sa spotreba pohybuje pod hranicou 5 litrov. Jazda na diaľnici stotridsiatkou so zaradenou šestkou zvyšuje síce otáčky len na 2 500, ale aerodynamika predsa len vyššej siluety priemer kazí. Keďže je zakomponovaná aj do kombinovaného cyklu TRENDU, na našom testovacom okruhu sme zaznamenali priemerných 5,8 l/100 km. Na kompaktné MPV skvelý výsledok.
Prioritou pohodlie posádky
Príjemne komfortnú charakteristiku pruženia nekazí ani zľahka nadštandardný formát obutia 205/55 R17. Scénic s prehľadom filtruje povrch vozovky aj v problematickejších partiách. Pritom prienik nepríjemných zvukov je dobre utlmený. Keď sme interiér plne obsadili, perovanie ešte zmäklo. Nebudeme vás presviedčať, že na technickej trati vyššie položené ťažisko necítiť. Scénic sa dosť nakláňa, no správa sa vypočítateľne a ostával dobre ovládateľný. Pozitívnu rolu zrejme zohráva menší a relatívne ľahší motor nad prednou nápravou, ktorý tak „netlačí na pílu“ nedotáčavosti. Potom aj rezké tempo sa zaobíde bez kvílenia pneumatík. Jazda po diaľnici odhaľuje zvýšenú hladinu aerodynamického hluku, jazda členitým horským priesmykom zas potvrdzuje, že v kvalite radenia Renault robí pozoruhodné pokroky.
Záver
MPV Renault Scénic zohráva rolu rodinného kompaktu. Nemá to ľahké. Zhora mu trhové preferencie znižuje priestrannejší Grand Scénic, konkuruje mu aj kombi Renault Mégane Grandtour, ktorý sa však na rozdiel od Scénica presadzuje aj ako firemné vozidlo. V tohtoročných trhových preferenciách zaostáva za novšími konkurenčnými modelmi Opel Meriva, Ford C-Max aj za Citroënom C4 Picasso. Pritom cenu má vskutku konkurencieschopnú, vlastnosti vyvážené, bez výraznejších nedostatkov. Efektívnosťou využitia obstavaného priestoru, čo je pre MPV jedna z rozhodujúcich disciplín, patrí v triede k absolútnej špičke. Možno je krátky Scénic predsa len trochu nenápadný. Práve preto by nový vznetový motor mohol byť preň potrebným impulzom. Svojím pomerom výkonu a spotreby momentálne ťažko hľadá konkurenciu.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, BA, ASR, ESP, šesť airbagov, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, farebná multifunkčná obrazovka s možnosťou personalizácie, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, audiosystém s CD a MP3, poloautomatická parkovačka, zadný parkovací senzor, elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, bezkľúčový vstup a štartovanie, predné hmlovky, úložné schránky v podlahe, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, kontrola tlaku v pneumatikách, Hands Free karta Renault, Bi-xenónové samonatáčacie svetlomety s ostrekovačmi, stmavené bočné sklá, alarm, elektricky ovládané panoramatické strešné okno, zadná parkovacia kamera, navigácia Carminat TomTom, strešné hliníkové tyče, predĺžená garancia Renault...
Hodnotenie
+
Úhľadný exteriér
Efektívnosť využitia obstavaného priestoru
Dobrá ergonómia pracoviska vodiča
Veľký kufor a množstvo odkladacích priečinkov
Komfortné pruženie
Pružný a úsporný motor
–
Nakláňanie karosérie v zákrutách
Renault Scénic 1,6 dCi Dynamigue a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Renault Scénic 1,6 dCi Dynamique | Citroën C4 Picasso HDI 110 Seduction | Ford C-Max 1,6 TDCI Champion X | Opel Meriva 1,7 CDTi Enjoy | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 560 | 1 560 | 1 686 |
Usporiadanie motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 96 (130)/4 000 | 82 (112)/3 600 | 85(115)/3 600 | 96 (130)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 750 | 270/1 750 | 270/1 750 – 2 500 | 300/2 000 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,3 | 12,8 | 11,3 | 9,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 181 | 184 | 196 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,4 | 5,2 | 4,6 | 5,2 |
Rázvor (mm) | 2 703 | 2 728 | 2 648 | 2 645 |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 5 | 5 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnej konfigurácii (l) | 522 | 500 | 471 | 400 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 18 990 | 18 890 | 21 290 | 18 190 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Renault