Renault Mégane aktuálnej tretej generácie už nepatrí k novinkám. Na trhu figuruje od roku 2008, pričom jeho kombi verziu s predĺženým rázvorom a identifikačným prívlastkom Grandtour uviedli do predaja o rok neskôr. Mali sme príležitosť zoznámiť sa s ňou v redakčnom teste dobre vybaveného derivátu 1,9 dCi Dynamique. Tentoraz sme však vyskúšali predsa len niečo extra. Športovú verziu, ktorej typové označenie ako výkričník uzatvára sľubná kombinácia písmen GT. V navštívenke čítame, že o pohon sa stará vznetový štvorvalec 2,0 dCi (118 kW/160 k) spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a tomuto tandemu sekunduje športovo naladený podvozok. Cena 22 280 €.
To stačí
GT sa dodáva štandardne s metalickým lakom, ale ten sa dá za príplatok získať aj ku krotkejším verziám. Preto ho pozorovateľ môže spoľahlivo identifikovať predovšetkým podľa originálnych diskov kolies z ľahkej zliatiny 18" JETOW. Pri pohľade zozadu sa do pozornosti núka zadný difúzor v oceľovosivej farbe. Rovnaký odtieň majú aj kľučky dverí, kryty vonkajších zrkadiel a strešné lyžiny. Len znalci si asi všimnú, že spodné časti predného a zadného nárazníka sú na rozdiel od konfekčnejších vyhotovení lakované vo farbe karosérie. Ešte zaevidujeme zatmavené predné svetlomety a štylizovaný emblém GT na zadnom vaku a inventúra zmien na exteriéri dospela do svojho záveru. Nie sú príliš nápadné, ale stačia na to, aby upozornili, že toto kombi je iné ako jeho súrodenci. A to by mohlo stačiť.
V štýle RS
Nastupovanie ponad prahy s lištami Renault Sport trochu komplikujú vysoké bočnice predných sedadiel. Vystupovanie je ešte náročnejšie. Ale práve sedadlá v kombinácii koža – textil a s logom GT na hlavových opierkach stoja za trochu námahy. Skvele držia telo, čo je základ dobrého pocitu za volantom. Apropo volant. Podobá sa tomu v Mégane RS s hrubým kožou obšitým vencom. Do dlaní padne takmer dokonale. K absolutóriu mu chýba len kolmejší sklon k smeru jazdy. Rovnako ako v Mégane RS aj GT má hliníkové pedále s gumenými štupľami a v prístrojovom štíte sa otáčkomer vyčleňuje svetlým podkladom. Aj ručičkový rýchlomer sa k športovej verzii viac hodí ako digitálny, ktorý využívajú výkonovo menej zdatní súrodenci. To ostatné už poznáme. Farebná obrazovka na strede palubnej dosky má len tú chybu, že sa tvári ako sklápateľná, ale nie je. Panel dvojzónovej klimatizácie má intuitívnu štruktúru, ale za dňa ťažšie čitateľný displej. Ďalší pod ním, ktorý patrí audiosústave, je už príliš nízko a jeho malé symboly sú ťažšie identifikovateľné. Kvalitou použitých materiálov v interiéri drží Mégane krok s aktuálnym európskym trendom. A potom už len drobnosť. Prístupu k audiokonektoru v stredovej poličke prekáža vynímateľný, pritom trochu zbytočný popolník.
Motor odolný voči náladám
Dvojlitrové turbodiesely v triede kompaktov postupne ustupujú nižším kubatúram, a tak sa stávajú vzácnejšími. Tento štvorvalec 2,0 dCi navyše ponúka nadpriemerný maximálny výkon 118 kW (160 k). Pri jeho hodnotení začneme tým, čo nám na ňom prekáža – drsnejší voľnobeh najmä po studenom štarte. Jeho chvenie sa prenáša dosť nástojčivo na veniec volantu. Inak ťahá už takmer od samotného spodku a veľmi dobre v rozmedzí od 2 000 až po 3 500 otáčok. Ba krátkodobo sa dá ťažiť z jeho ochoty príliš neochabovať ani tesne pred hranicou 4 500 otáčok. Za ňou už nastupuje obmedzovač. Možno ešte vzácnejšia je pružnosť pri zaradených vyšších rýchlostných stupňoch, čo ocenia aj motoristi, ktorí radia, až keď nemajú na výber. Prvé tri sú skôr kratšie. Starajú sa o dobrú akceleráciu. Stovka pod 9 sekúnd má svoju váhu. Ďalšie už berú na zreteľ viac ekonomiku prevádzky. Napríklad pri rýchlosti 130 km/h a zaradenej šestke motor dosahuje 2 700 otáčok. Ak sa pridá ľahká noha na akcelerátore, okamžitá spotreba ostáva pod úrovňou 8 litrov. Na rozdiel od turbodieselov nižších kubatúr je tento dvojliter menej háklivý na techniku jazdy. To však znamená aj to, že ani úspornú jazdu neodmeňuje rekordne nízkym apetítom. V tomto kontexte je nameraných 6,1 l nafty v priemere celkom pekný výsledok.
Mnohé je inak
Štandardný Renault Mégane Grandtour má vláčne pruženie. Preto ostrejšie tempo v zákrutách sprevádza nakláňanie karosérie a kvílenie pneumatík. Keď chlapci z oddelenia Renault Sport pre GT pritvrdili charakteristiku pruženia a pre istotu zmenili aj formát obutia – zo štandardného 205/55 R16 na symptomatický 225/40 R18, niečo sa zmenilo. Kombík s visačkou GT zákruty vyšíva celkom suverénne, nadmerné pohyby karosérie ustali, pneumatiky sa ozvú až v poslednej chvíli. Ale na rozbitých mestských komunikáciách to už taká pohoda nie je. Podvozok a s ním aj posádka nerovnosti registruje oveľa dôslednejšie, po každom väčšom výmoli stojíme a kontrolujeme, či krásne disky kolies neprišli k úhone. Na slovenské pomery by boli vhodnejšie sedemnástky. Pôvodná ostala dobrá smerová stabilita a akustická izolácia interiéru aj mäkšie vymedzené dráhy radenia prevodovky, ale aj predsa len horšia obratnosť determinovaná veľkým rázvorom.
Záver
Renault Mégane Grand Tour 2,0 dCi nie je nijaký hot hatch. Aj naďalej ostáva predovšetkým praktickým, dobre vybaveným kombi, s priestranným interiérom a objemným kufrom. S úrovňou GT je jeho kabát ešte fotogenickejší a výbava bohatšia. Ostrejší motor a športovejší podvozok ho robia atraktívnym pre športovejšie založených vodičov, ktorí hľadajú kompromis medzi vlastnými preferenciami a praktickými nárokmi. Nie je to, samozrejme, auto, ktoré sa má predávať ako teplé rožky. Pre veľkú časť potenciálnych zákazníkov je možno až príliš športové a pre tú menšiu zas príliš kombi. Ale za rolu lesklého sklíčka v mozaike trhu ho môžeme bez výčitiek svedomia považovať. Pritom cena v konkurenčnom poli jeho šance osloviť zákazníka určite neznižuje.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, BA, ASR, ESP, šesť airbagov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, športový podvozok, športové sedadlá, športový volant, palubný počítač, dvojzónová automatická klimatizácia, audiosystém s CD a MP3, elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, karta Renault „Keyless Drive“, predné hmlovky, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, parkovací senzor vzadu, zadný difúzor, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, schránka pod podlahou pre vodiča a spolujazdca, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bi-xenónové samonatáčacie svetlomety s ostrekovačmi, vyhrievané predné sedadlá, poloautomatická parkovačka, hands-free karta Renault, RadioSat Classic 3D Sound by Arkamys, navigácia Carminat TomTom, alarm, elektricky ovládané panoramatické strešné okno, systém kontroly tlaku v pneumatikách, metalíza, predĺžená garancia...
- Hodnotenie - plusy:
- Priestranný interiér
- Nadpriemerná smerová stabilita
- Praktické priečinky v podlahe
- Výkonný, pružný a úsporný motor
- Vysoká úroveň štandardnej výbavy
- Hodnotenie - mínusy:
- Tvrdšie pruženie
- Drsnejší voľnobeh
- Horší výhľad dozadu
Renault Mégane Grandtour 2,0 dCi GT | Ford Focus Combi 2,0 TDCi Titanium | Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Elegance | VW Golf Variant 2,0 TDI Highline | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 995 | 1 997 | 1 968 | 1 968 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 118 (160)/3 750 | 120 (163)/3 750 | 103 (140)/4 000 | 103 (140)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 380/2 000 | 340/2 000 – 3 250 | 320/1 750 – 2 500 | 320/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,8 | 8,8 | 9,7 | 9,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 215 | 218 | 206 | 210 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,9 | 5,0 | 5,4 | 4,9 |
Rázvor (mm) | 2 703 | 2 648 | 2 578 | 2 578 |
Objem batožinového priestoru (l) | 491 | 490 | 585 | 505 |
Cena základného modelu s DPH (€ – Sk) | 22 280 | 26 640 | 23 449 | 23 080 |
Viac technických parametrov, informácií o výbave a porovnanie s konkurentmi: renault-megane.autozor.sk. | ||||
Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla. PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |
Foto - Renault