Otvorená karosárska verzia typového radu Renault Mégane poslednej generácie sa ocitla na tunajšom trhu príznačne na prahu tohtoročnej letnej motoristickej sezóny. Najnovší kabriolet má elektricky ovládanú sklenenú skladaciu strechu a v zálohe repertoár štyroch pohonných jednotiek, symetricky rozdelených na zážihové a vznetové. TREND otestoval derivát s moderným prepĺňaným štvorvalcom nízkej kubatúry a so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Z hendikepu prednosť

Otvorená verzia odvodená od Mégane Coupé sa naň spredu podobá ako vajce vajcu, no počínajúc stĺpikom A už napreduje vlastnou cestou. Dopredu posunutý rám čelného okna spevňuje oceľová výstuha a naň nadväzuje presklená dvojdielna skladacia strecha od špecializovanej firmy Karmann s lesklým čiernym povrchom. V plynulom oblúku splýva smerom dozadu a dodáva celku – pri pohľade z profilu – žiadaný švih. Pri kabrioletoch, ktoré si pevnú skladaciu strechu vozia v kufri, dochádza posunom kabíny vpred k vyoseniu proporcií v prospech dominujúcej robustnejšej zadnej partie. Ani najnovší Mégane sa tomuto disharmonizujúcemu efektu nevyhol. No v danom prípade hra hrán a oblúkov vytvára ucelený dojem, že to, čo inak vyznieva ako obeť na oltár koncepcie, sa tentoraz tvári ako úspešne dotiahnutý zámer. Podmanivá filozofia.

V centre strecha

Na materiáloch spevňujúcich karosériu sa na tomto kabriolete nešetrilo. Jej tuhosť sa zvýšila v porovnaní s predchádzajúcim modelom až o 80 %. Napriek tomu pri nastupovaní nenadobudnete dojem, že veľké dvere s bezrámovými oknami sú príliš masívne. Celkom ľahko sa zatvárajú. Po usadnutí za volant vás asi ovládne pocit – ak ste ho nezískali už pri pozorovaní exteriéru –, že toto auto má športový akcent. Navodzujú ho vysoké prahy, trojramenný volant s formovaným vencom zaodetým v koži, výplne dverí a predovšetkým anatomicky tvarované predné sedadlá s vysokými operadlami, dlhými sedákmi a výraznými bočnicami. Inak je toto pracovisko vodiča už dôverne známe. Kopíruje zjednocujúce vlastnosti typového radu Mégane poslednej generácie. Patrí k nim typický prístrojový štít s digitálnym rýchlomerom aj kaplnka výsuvnej farebnej obrazovky navigácie na strede palubnej dosky a ovládací joystick na stredovom tuneli. Na druhej strane k Méganu (Coupé Cabriolet nevynímajúc) patrí aj rozvoľnené radenie.

Dve zadné samostatne pekne formované  sedadlá sa hodia skôr pre deti. Priemere vysoký dospelý  cestujúci (180 cm) má kolená zakliesnené v operadle predného sedadla, pričom je nútený sedieť takmer celkom vzpriamene. Komplikácie spojené s nastupovaním na zadné sedadlá a ešte väčšie s vystupovaním mierni systém easy entry, ktorý nedovolí predným sedadlám zabudnúť ich pôvodnú polohu.

Originálne sú svetelné pomery v interiéri. Vytvára ich práve tmavá presklená strecha, ktorá sa dá znútra čiastočne zatieniť sieťovanou roletou. Chce to však trochu cviku, ak ju mienite za jazdy zatiahnuť jednou rukou (druhá nech ostane na volante) a na prvýkrát trafiť do kotviacich miest. Napriek determálnym vlastnostiam skla strechy interiér sa na slnku dosť prehrieva, čo núti klimatizáciu do vysokého nasadenia. Na pokyn elektrospínača sa veko kufra otvorí a strecha aj so zadným oknom zmizne v ňom. Trvá to presne 21 sekúnd tam a rovnaký čas naspäť. Žiaden rekord, čo si môžete uvedomiť, keď vás v otvorenom voze zaskočí lejak. Treba zastaviť, až potom sa dá uviesť strechu do chodu, pričom každá sekunda je drahá.

Inak v kufri zložená strecha redukuje jeho 417-litrovú kapacitu na 211 litrov.

Nepresvedčivá spotreba

Pod prednou kapotou testovaného Mégana pracuje moderný malolitrážny turbodúchadlom prepĺňaný  štvorvalec 1,4 Tce. Sprevádza ho komentár výrobcu, že dosahuje výkon kubatúry 1,8 l, krútiaci moment dvojlitra a spotrebu tisícšesťstovky. Presvedčili sme sa, že pri voľnobehu pracuje takmer nehlučne a nevšedne kultivovane sa správa aj v priebehu bežného užívateľského zaťaženia. V kombinácii s rovnomerne odstupňovanou šesťstupňovou prevodovkou osvedčuje tiež nevšednú pružnosť. Solídne akceleruje už z rýchlosti 50 km/h a pri zaradenej päťke. Športovejšie echo ho sprevádza až s vyššími otáčkami, ale na akcelerácii sa už podpisuje pomerne vysoká pohotovostná hmotnosť (+160 kg oproti hatchbacku). A čo ekonomika? Nenaplnila naše očakávania. Počas bežných jázd v zmiešaných podmienkach si motor podľa palubného počítača pýtal 9,1 litra benzínu na 100 km v priemere. A to je veľa, aj keď uznávame, že nebol ešte celkom zabehnutý. Skôr dopláca na vysokú hmotnosť auta a pomerne krátku šestku, ktorá ho pri diaľničnej stotridsiatke núti predsa len do vyšších otáčok (3 600).

Skvelý štít

Coupé Cabriolet má totožný podvozok s hatchbackom, avšak zadná náprava je dimenzovaná na vyššiu hmotnosť karosérie. Toto športovo sa tváriace vozidlo má príjemné komfortné pruženie a dobre drží stopu aj na nekvalitnom podklade. Zákonite mu na technickej trati viac sedí pokojný ako dynamický štýl jazdy, aj keď karoséria sa pod náporom torzných síl nevlní. Jazdu s otvorenou strechou cestujúcim spríjemňuje malý sklenený deflektor, pevne zabudovaný medzi opierkami zadných sedadiel. Ale len do rýchlosti 100 km/h, potom sú už veterné poryvy výrazné. K promenáde vo dvojici vyššími rýchlosťami už odporúčame namontovať za predné sedadlá veľký veterný štít, ktorý sa dodáva za príplatok. Oplatí sa, funguje perfektne. Dovoľuje s odloženou strechou preháňať sa po diaľnici bez pocitu účasti na čertovej svadbe. Samozrejme, za predpokladu, že predné bočné okná ostanú zdvihnuté (na polohe zadných prakticky nezáleží). A tak si dovolíme konštatovať, že Renault Mégane Coupé Cabriolet je skvostne zvládnuté aerodynamické dielko. V tejto disciplíne patrí k najlepším nielen vo svojej kategórii.

Záver

Dobré auto s chybičkami krásy. Predovšetkým motor 1,4 Tce vzbudzuje podozrenie, že jedna z jeho deklarovaných predností – ekonomika prevádzky – môže byť diskutabilná. Stiesnené priestorové pomery v oblasti zadných sedadiel – to už je typický problém áut koncepcie CC. Prehrievanie interiéru zas trápi posádky vozidiel s bohatým presklením do tej miery, že jazda za slnečného počasia bez klimatizácie je nemysliteľná po väčšinu roka. A keď už, tak potom bez strechy. V tejto disciplíne je Renault Mégane Coupé Cabriolet zásluhou aerodynamiky jednoducho skvelý. Má aj solídnu úroveň štandardnej výbavy. Tá obsahuje ESP, šesť airbagov aj dvojzónovú klimatizáciu. Nevýhodou je, že je jediná a nedovoľuje cenový posun smerom nadol v prípade, keď zákazník dokáže oželieť niektorú z nie nevyhnutných položiek. 

Hodnotenie

+ atraktívny dizajn exteriéru

+ kvalitné predné sedadlá

+ komfortné pruženie

+ kultivovaný motor

+ výborná aerodynamika

– vyššia spotreba

– málo miesta na zadných sedadlách

– prehrievanie interiéru

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, ASR, ESP, šesť airbagov, panoramatická sklenená sklopná strecha, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, tempomat, audiosústava, dažďový senzor, kontrola tlaku v pneumatikách, ochranný štít, predné hmlovky, zadný parkovací senzor, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bi-xenónové samonatáčacie svetlomety, ostrekovače svetlometov, veterný štít za predné sedadlá, poloautomatická parkovačka, kožené čalúnenie, sedemnásťpalcové  disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza, alarm, balík GT-Line – disky kolies Celsium, difúzor, hliníkové pedále, kľučky dverí a držiaky zrkadiel v oceľovej farbe, stmavené predné svetlomety...

Zdroj: 07

Foto – Renault