Po rozpačitom experimente s modelom Vel Satis, ktorý nielen výbavou, ale aj siluetou pripomínal luxusnú obývačku na kolesách, Renault nezanevrel na vyššiu strednú triedu. Len sa vrátil k osvedčenému konceptu klasickej trojpriestorovej limuzíny, ktorý naposledy aplikoval na oveľa úspešnejšom Safrane.
Svoj globálny model Latitude predstavil v európskej premiére v Paríži a začiatkom tohto roku ho uviedol aj na slovenský trh v sprievode jedného zážihového a troch vznetových motorov. Viete si predstaviť našu zvedavosť. Svoj priestor dostala počas testu najvýkonnejšieho a najluxusnejšieho derivátu s motorom 3,0 V6 dCi a výbavou Iniciale.
Harmonizácia zdolala fantáziu
Karoséria dlhá 4 887 mm fazónou svojho profilu tak trochu pripomína menší Fluence v robustnejšom vydaní. Inak nevýraznú zadnú partiu osviežujú telesá osvetlenia poskladané z diód, ktoré v súlade s aktuálnym trendom siahajú hlboko za rohy karosérie a navzájom ich spája chromovaný most. Predok najviac vybočuje zo súčasného dizajnérskeho rukopisu automobilov značky Renault.
Vlajková loď na rozdiel od svojich súkmeňovcov sústreďuje pozornosť okolia na veľkú lamelovú masku chladiča pre istotu vyzdobenú chrómom. Aj keď sedan už svojou konzervatívnou podstatou nedáva veľa zámienok k rozletu fantázie, Latitude sa tvári podľa nášho názoru primálo ambiciózne. Nenadchne. Ale uznávame, že harmonizovať predstavy Ázijčana, Rusa aj Európana do jedného celku za „rozumnú cenu“, môže byť tvrdý oriešok.
Zdroj: 1
Viac než dojem
Ak si potrpíte na určitú fajnovosť, ktorá k autu vyššej strednej triedy s najvyššou úrovňou výbavy patrí, potom Latitude určite zaboduje. Pri nastupovaní hands free karta Renault môže ostať vo vrecku saka, nemusí bezprostredne asistovať ani pri štartovaní. Kombinácia čiernej s béžovou (včítane kobercov) vytvára žiadanú atmosféru, kvalitná koža na veľkých pohodlných sedadlách dojem len umocňuje. Volant má síce trochu tenší, ale formovaný veniec tiež obšitý kožou a v hornej tretine dokonca skombinovaný s drevom.
Kontrastne vyznievajú detaily v dizajne matného a lešteného hliníka aj stredová konzola opatrená klavírovým lakom. Až pri podrobnejšom skúmaní zistíte, že výplne dverí (s výnimkou opierok) sú z farebne zamaskovaného plastu a palubná doska má tvrdší povrch, ako býva zvykom v Európe aj pri autách situovaných o jednu aj dve triedy nižšie. Možno čakáte ďalšie výhrady, ale nenachádzame nič podstatné. Naopak, za povšimnutie stoja bonusy, ktoré si v autách tejto cenovej kategórie musíte priplácať, alebo sú nedostatkovým tovarom. Napríklad takú trojzónovú elektronickú klimatizáciu s osviežovačom vzduchu a ionizátorom.
Absolutórium patrí Latitude aj za elektrický servis predných sedadiel s pamäťou, ktorému sekunduje bohato dimenzovaná masážna funkcia. Páči sa tiež kvalitné ozvučenie audiosystémom Bose a systém navigácie Carminat s farebnou obrazovkou. Športovejšie založení vodiči sa v tomto type auta väčšinou nevyskytujú. A keby predsa, potom im asi bude prekážať nanútený vyšší posed za volantom a nevýrazné bočné vedenie. Nielen športovcom pravačku na akcelerátore trochu odtláča široká stredová konzola. Svojím obsadením a konfiguráciou pripomína tú z Laguny. A v stredovom paneli spoločnosť voliacej páke automatickej prevodovky robí elektrická parkovačka, spínač obmedzovača rýchlosti a joystick Carminatu.
Zdroj: 2
Presvedčivý priestrannosťou
To, čo sediac vpredu len tušíte, si na zadných sedadlách užijete. Priestorový komfort. Výnimkou je medzera nad hlavou – pre bežne stavaného cestujúceho len tak akurát. Inak sa v Latitude vedľa seba celkom pohodlne usadia traja a nohy si môžu pokojne natiahnuť. A ak predné sedadlá nekotvia práve v krajnej spodnej polohe, chodidlá sa dajú zasunúť pod ne. Trochu prekvapujú malé dverové priečinky nielen vzadu, ale aj vpredu. Zadné operadlá sa dajú sklopiť, ale chýbajúci lyžiarsky tunel za lakťovou opierkou celkom nenahradia. Ten nefiguruje ani v príplatkovej výbave, ktorá je, medzi nami, mimoriadne chudobná. Ale ako inak, keď (skoro) všetko je zakalkulované v štandarde. S kufrom je to (zdá sa) podobne ako s exteriérom – svojou 477-litrovou kapacitou nesklame ani nenadchne. Ale pozor, na dne si vozí plnohodnotnú rezervu, ktorá dnes už nie je samozrejmosťou. Skúsený motorista ju určite ocení.
Zdroj: 3
Výkonová prevaha
Energia testovaného exemplára väzí v trojlitrovom prepĺňanom vznetovom šesťvalci. Hneď na úvod dovoľte názor, že jeho najväčšou prednosťou je pozoruhodne tichý a pokojný chod. Na voľnobeh aj v takmer celom rozsahu využiteľných otáčok. Plne uspokojí aj v disciplíne pružnosť. Maximálny krútiaci moment dosahuje už pri 1 500 otáčkach a drží ho až po hranicu 3 500. V kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou je ako stvorený k honosnému Latitude. Prečo práve s ňou? Prevodovka dobre číta techniku jazdy, neuvážene neradí pri každom pohladení akcelerátora, dokáže motor zaťažiť a podržať ho v optimálnom režime. Športové ambície Latitude nemá, a tak ani prevodovka nedisponuje športovým režimom. Preto ani po preklopení voliacej páky do sekvenčného zvýšenie otáčok nečakajte.
Pritom Latitude nad veľkou väčšinou áut zaangažovaných v premávke manifestuje výkonovú prevahu. Pod plným plynom prevodovka radí pri 4 500 otáčkach a veľký Renault prekoná stovku v čase pod osem sekúnd. V pokojných vodách diaľničnej premávky na úrovni rýchlostného limitu zas motor drží na úspornej hladine 2 100 otáčok. Na konci testovacieho okruhu si Latitude zaknihoval výsledných 7,9 l/100 km.
Zdroj: 4
Mäkko a plavne
S komfortným sedanom korešponduje naladenie podvozka. Pruženie má mäkšiu charakteristiku, nerovnosti zdoláva plavne, tie ostrejšie už s buchnutím, čo je zásluha pneumatík s nižším profilom 235/45 R18. V oblúkoch si kľakne a v tých ostrejších sa aj pod vplyvom ťažkého motora správa výrazne nedotáčavo. Pod náporom odstredivých síl sa skelet občas zavlní, no Latitude sa správa inak celkom vypočítateľne. Prienik hluku od náprav (vpredu McPherson, vzadu viacprvková) izolácia solídne filtruje zhruba na úrovni priamej konkurencie, no prémiové modely vyššej strednej triedy ostávajú aj v tejto disciplíne pre najväčší Renault veľkým vzorom. Osobitnú pozornosť si zasluhuje hydraulické riadenie s premenlivým účinkom. V celom diapazóne rýchlostí kladie rukám malý odpor, pritom citlivo reaguje na najmenší pohyb volantom. Treba si zvyknúť. O dianí pod kolesami síce veľa informácií nesprostredkuje, ale taký je už trend, ktorý pri tomto type auta väčšine užívateľov nebude prekážať.
Zdroj: 5
Záver
Renault pripravil zaujímavé spestrenie parku osobných áut. V čase, keď iné mainstreemové značky vyššiu strednú triedu opúšťajú, veľký Latitude sa vydal proti prúdu a okázalo sa k nej hlási. Zo svojej pozície nemá ambície strpčovať život nemeckým prémiovým esám, ktoré stanovujú kritériá pre vyššiu strednú triedu a sú cenovo aj charakterovo trochu inde. Skôr bude tvrdo konkurovať konfekčnejším modelom strednej triedy. Čím asi? Veľmi obsažnou zostavou prvkov štandardnej výbavy, všestranným komfortom, priestranným interiérom a, samozrejme, aj pomerom ceny a hodnoty. Osloví predovšetkým motoristov, ktorí si potrpia na sprievodné javy luxusu.
V Latitude s najvyššou úrovňou štandardnej výbavy Initiale sú dostupné už v základnej cene. Vyhovie aj vodičom pokojnejšieho razenia, ktorí športový štýl jazdy nepestujú, naopak potrpia si na mäkšie pruženie a dôstojne plavné napredovanie trebárs aj s vysokým jazdným priemerom. Kvalitný vznetový šesťvalec veľký Renault na túto rolu predurčuje.
Hodnotenie
+ priestranný a komfortne vybavený interiér
+ úroveň štandardnej výbavy
+ výkonný, pružný a relatívne úsporný motor
+ komfortné pruženie
+ citlivé riadenie
– silná nedotáčavosť
– minimálna doplnková výbava
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, BA, ASR, ESP, šesť airbagov, palubný počítač, trojzónová klimatizácia, audiosystém Bose, navigácia Carminat, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, bi-xenónové samonatáčacie svetlomety s ostrekovačmi, zadné diódové svetlá, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, parkovacie senzory, kontrola tlaku v pneumatikách, dažďový a svetelný senzor, poloautomatická parkovačka, hands-free karta Renault, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza, garancia 36 mesiacov alebo 150-tisíc km...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Elektricky ovládateľné strešné okno, garancia 48 mesiacov alebo 150-tisíc km, garancia 60 mesiacov alebo 150-tisíc km...
Renault Latitude 3,0 V6 dCi Initiale a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Renault Latitude 3,0 V6 dCi Initiale | Citroën C5 V6 HDI 240 Exclusive | Peugeot 508 2,2 HDI GT | Škoda Superb 2,0 TDI CR 4 x 4 Elegance | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 2998 | 2993 | 2179 | 1968 |
Usporiadanie motora | V6 | V6 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 177 (240)/3 750 | 177 (240)/3 800 | 150 (204)/3 500 | 125 (170)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 450/1 500 | 450/1 600 | 450/2 000 – 2 750 | 350/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická dvojspojková |
Pohon | predný | predný | predný | 4x4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,6 | 7,9 | 8,2 | 9,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 | 243 | 234 | 219 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7,2 | 7,4 | 5,7 | 6,4 |
Rázvor (mm) | 2762 | 2815 | 2817 | 2761 |
Počet dverí | 4 | 5 | 4 | 5 |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 5 | 5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 477 | 439 | 473 | 565 |
Elektronický stabilizačný program | ABS, EBV, BA ASR, ESP | ABS, EBD, BA, ASR, ESP | ABS, REF, AFU, ASR, ESP | ESP – ABS, MSR, ASR, EDS |
Airbag vodiča a spolujazdca | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vpredu | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vzadu | nemontujú sa | štandardne | nemontujú sa | štandardne |
Hlavové airbagy | štandardne | štandardne | nemontujú sa | štandardne |
Kolenný airbag vodiča | nemontujú sa | štandardne | nemontujú sa | štandardne |
Manuálna klimatizácia | nemontujú sa | nemontujú sa | nemontujú sa | nemontujú sa |
Automatická klimatizácia | štandardne (trojzónová) | štandardne (dvojzónová) | štandardne (dvojzónová) | štandardne (dvojzónová) |
Cena základného modelu s DPH (€) | 36990 | 37470 | 36300 | 36497 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Renault