Najväčší model v portfóliu osobných automobilov značky Renault debutoval v roku 1984, a tým položil základ kategórie MPV v Európe. V roku 1997 sa po prvý raz predstavil v predĺženej verzii Grand. Aktuálna generácia zápasí o trhové preferencie už od roku 2002. A aj naďalej bude. Pritom decentné modernizácie absolvovala v rokoch 2004 a 2006 a tú poslednú práve v aktuálnom modelovom ročníku 2011. My sme otestovali verziu Grand Espace ani nie tak kvôli poslednej modernizácii. Zaujala nás hlavne svojou pohonnou jednotku 2,0 dCi (127 kW/173 k), čo je najvýkonnejší motor v ponuke k radu Espace na Slovensku. Navyše kombinovaný so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Impozantne a nadčasovo

Veľká jednopriestorová limuzína od Renaulta v predĺženej verzii pôsobí na ceste stále impozantne a do určitej miery aj originálne. Z profilu zaujme pomerne nízkym pontónom a bohato dimenzovaným presklením kabíny, aerodynamicky skloneným čelným sklom aj negatívne orientovaným zadným stĺpikom karosérie. Kvôli vysokej siluete pozorovateľovi uniká pohľad na príplatkovú sklenú posuvnú strechu s obrovskou plochou 2,16 m2. Znalci odhalia, že modernizácia priniesla sedemnásťpalcové kolesá s diskami zaodetými do atraktívnejšieho dizajnu. Predné svetlomety aktualizujú denné LED-ky a bi-xenónová technika, ktorá vidí do zákrut. Len predná maska popri nich vyznieva už trochu staromilsky.

Zdroj: 01

Pohoda v priestore

Mohutná palubná doska ako monolit prechádza konzistentne v oblúkoch do masívnych výplní dverí. Pod čelným oknom centrálne umiestnený digitálny prístrojový panel má aj po rokoch svoje čaro. Vyčítame mu len nahrubo ciachovaný otáčkomer. Naopak pochvalu zasluhuje grafika modernizovanej navigácie Carminat Tom Tom Live. Nie jej vinou však vodič na Slovensku nemôže využívať jej funkciu Live, ktorá vo vyspelom zahraničí informuje o aktuálnej situácii na zvolenej trase v doprave, alebo sprostredkuje predpoveď počasia pre daný úsek. Pozor – neregistruje ani aktuálne zmeny rýchlostných limitov.

Prevažnú časť palubnej dosky obsadzujú uzatváracie a mäkko vystlané odkladacie priečinky. V nich skončili aj telesá modernizovaného audiosystému, CD meniča aj DVD/DVIX prehrávača, ku ktorému patria dve sedempalcové širokouhlé obrazovky zakomponované v opierkach predných sedadiel. Ovládanie trojzónovej klimatizácie zas skončilo na dverových výplniach a spínač varovných blikačov až na strope, kde ho vodič hľadá naozaj až po vyčerpaní všetkých ostatných možností. Tým však takmer „prázdna“ palubná doska vyznieva dosť ponuro.

Kožou obšité a elektricky vyhrievané a ovládané predné sedadlá sú pohodlné a svojím bočným vedením adekvátne zodpovedajú charakteru auta. Interiér má veľkorysé dimenzie a jeho dielenské spracovanie úroveň. Dojem ešte umocňuje intenzívne presvetlenie. Ako perličku dávame do pozornosti systém diaľkového ovládania audiosústavy pod volantom. Nezmenil sa možno celé desaťročie, no stále je najlepší.

Zdroj: 02

Sedem s objemným kufrom

K zadným radom nevedú posuvné dvere, ako je to dnes v móde, ale klasické, čo nepovažujeme za konkurenčnú nevýhodu. Tri sedadlá v druhom rade sú podstatne užšie ako tie predné. Dajú sa pozdĺžne posúvať v širokom rozsahu aj celkom ľahko vymontovať. Pasažierom vnútia vyšší posed, ale tí si sklon operadla môžu plynulo regulovať. Ak zvolíte krajnú zadnú polohu, môžete si nohy pohodlne natiahnuť a nad hlavou ostáva dostatočná sedemcentimetrová rezerva. A práve preto, že sedadlá v strede sa dajú dopredu odsunúť a ich operadlá sklopiť, k dvojici zadných sa nastupuje relatívne pohodlne.

Netreba ich považovať za núdzové, aj keď nad hlavou priemerne vysokého cestujúceho ostáva len minimálne medzera. Kufor patrí k silným stránkam tohto auta. Už v sedemmiestnom usporiadaní disponuje 456-litrovou kapacitou. Nevýhodou je, že v prípade, ak zadné sedadlá nevyužívate, nedajú sa upratať do kufra. Ostanú v garáži. Naopak zadné výklopné okno sa hodí, keď kufor vyťažujete na maximum. Vtedy ho oceníte hneď dvakrát. 1. Keď cezeň naložíte kufor až po strop. 2. Pri vykladaní nemusíte vyklápať celé zadné dvere a riskovať, že sa vám obsah batožinového priestoru vysype k nohám.

Zdroj: 03

Rozhýbaný minivan

Tak a teraz zasunúť kartu Renault do štrbiny, zatlačiť spínač start a vznetový dvojliter sa s krátkym meškaním potrebným na žeravenie rozbehne. Na svoju koncepciu prekvapivo kultivovane a ticho, čo je zásluha nielen motora, ale aj kvalitnej akustickej izolácie kabíny. Kolos s prevádzkovou hmotnosťou takmer dve tony je poriadne ťažký, ale výkon a pružnosť motora dovoľuje na tonáž občas zabudnúť. Režírovaný šesťstupňovou automatickou prevodovkou plynulo ťahá kopec-nekopec. Pod plným plynom mu automat povoľuje uzdu až do 4 500 otáčok, potom preraďuje. A keď treba, s použitím vhodnej taktiky vodiča aj rezko predbieha.

Akceleráciu na stovku výrobca neudáva, my sme rozhýbanému „autobusu“ namerali rovných 12 sekúnd. Potrebu preklopiť radiacu páku do sekvenčného módu vodič v takomto type auta zvyčajne nepociťuje. Jeho prednosti sme zužitkovali len v dlhých klesaniach. Vtedy prevodovka odraďuje len pozvoľne, no k stabilizácii kolosu a šetreniu bŕzd sa brzdenie motorom hodí. Pri ustálenej stotridsiatke na diaľnici motor dosahuje 2 500 otáčok, pri deväťdesiatke 1 700. Merali sme aj priemernú spotrebu. Rovných osem litrov hanbu motoru, prevodovke ani aerodynamike rozhodne nerobí.

Zdroj: 04

Komfortne a nedotáčavo

Renault Grand Espace patrí k tým komfortnejšie odpruženým. Nič na tom nemení ani obutie formátu 225/55 R17. Táto charakteristika kombinovaná s vysokým ťažiskom prináša na jednej strane dobrú trakciu aj na nie celkom rovnom povrchu, ale zároveň aj väčší náklon karosérie pri temperamentnejšom rezaní zákrut. No aj pri ostrejšom manévrovaní sa veľký Renault správa celkom vypočítateľne. Len s čiastočným zaťažením (pri obsadených dvoch predných sedadlách) v oblúkoch nezaprie výraznú nedotáčavosť, s rastúcim počtom pasažierov a vyťaženým batožinovým priestorom speje k neutrálnemu správaniu. Na svoje rozmery Grand Espace dobre zatáča, čo oceníte najmä pri manévrovaní s kolosom v stiesnených priestorových pomeroch.

Zdroj: 05

Záver

Renault Espace súčasnej generácie obhajuje pozíciu zakladateľa rodu veľkopriestorových limuzín v Európe už takmer desať rokov. A to je napriek priebežným modernizáciám dlho. Kto chce, zub času odhalí na fazóne masky chladiča, trochu sa už zunovala aj palubná doska diskutovaná už pri premiére. Z praktického hľadiska prekáža dvojica zadných sedadiel, ktorá sa nedá sklopiť do podlahy, ako je to dnes bežné aj v menších MPV. Na druhej strane Espace potvrdzuje to, čo sa pri jeho uvedení na trh dalo len tušiť. Má vskutku nadčasový dizajn exteriéru a poskytovaným priestorom je aj po rokoch konkurencieschopný. Najvyššia výbava Initiale boduje komfortom a tandem najvýkonnejšieho turbodieselu so šesťstupňovou automatickou prevodovkou solídnou výkonovou rezervou a zaujímavou ekonomikou prevádzky.

Zdroj: 06

Hodnotenie

+ priestranný a variabilný interiér
+ veľký batožinový priestor
+ vysoká úroveň výbavy
+ výkonný pružný a úsporný motor
– nakláňanie v zákrutách
– výrazná nedotáčavosť pri nezaťaženom vozidle

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, ASR, ESP, šesť airbagov, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá, audiosystém s CD a MP3 čítačkou, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, poloautomatická parkovačka, bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi, predné hmlovky, variabilný posilňovač riadenia, navigačný a komunikačný systém Carminat, inteligentná karta Renault, zadný parkovací senzor, dažďový senzor, atermické čelné okno, kontrola tlaku v pneumatikách, slnečné žalúzie, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy k druhému radu sedadiel, elektricky ovládané panoramatické strešné okno, DVD prehrávač s obrazovkami v opierkach predných sedadiel, presklená panoramatická pevná strecha, predný parkovací senzor, jedno alebo dve prídavné sedadlá, sedadlá v druhom rade s lakťovými opierkami, sieť na uchytenie batožiny, predĺžená garancia na 48 mesiacov alebo 150 000 km...

Zdroj: tabulka

Foto – Renault