Sedan nižšej strednej triedy, ktorý automobilka Renault začiatkom roka uviedla na slovenský trh, vychádza z technickej základne radu Mégane tretej, ale aj druhej generácie. Líši sa aj individuálnym typovým označením Fluence. Má 4 619 mm dlhú karosériu a osi kolies od seba vzdialené 2 702 mm. Možno preto, aby príliš nekanibalizoval na väčšej Lagune, repertoár jeho pohonných jednotiek obsahuje len tri objemovo skromné položky – turbodiesely 1,5 dCi (63 kW/85 k, resp. 78 kW/105 k) a benzínovú tisícšesťstovku (81 kW/110 k). Exemplár práve s týmto motorom a so základnou úrovňou výbavy Confort sme podrobili redakčnému testu.
Fazóny robí na dojem
Karoséria typu sedan je doma vo vyšších triedach. Zato medzi kompaktmi v obľúbenosti za hatchbackom zaostáva. Táto axióma však platí skôr v motoristicky vyspelých krajinách Európy, nie na rozvíjajúcich sa trhoch. Tam malé auto s veľkým kufrom za rozumnú cenu rovná sa víťazstvu v lotérii. Fluence chce osloviť aj túto klientelu, no na rozdiel od malej Thalie nemá veľký len kufor. Vyzerá síce menej expresívne ako Mégane III, napriek tomu (či práve preto) elegantne, tiež moderne a až prekvapivo hodnotne. Že to nie je formát Laguny, spoznáte asi len podľa neurodzených plechových pätnástok (na testovanej verzii), aj keď zakamuflovaných puklicami. V každom prípade, väčšina okoloidúcich venuje novému Renaultu obdivný pohľad a aj tí, čo autám rozumejú, mu hádajú vyššiu cenu.
Neznesiteľná ľahkosť bytia
Po nahliadnutí do interiéru prichádza menšie sklamanie. Ako keď čakáte ďalšie nové podnety a namiesto nich vidíte už skôr videné. Architektúru pracoviska vodiča si Fluence v zásade osvojil z najnovšieho Mégana. Keď sa však racionálne zamyslíte, položíte si otázku, prečo nie. A keď myšlienku dotiahnete do konca, uvedomíte si, že pre „low cost“ nižšej strednej triedy je vyznamenaním. Napríklad ten vláčny materiál pokrývajúci povrch palubnej dosky. Aj niektoré dvakrát také drahé autá ho môžu tomuto sedanu závidieť. Pritom kým v Mégane sme trochu rýpali do štylistickej disharmónie medzi digitálnym rýchlomerom a analógovým otáčkomerom, Fluence dostal budíky v jednotnej fazóne, navyše vrúbené lesklými rámčekmi. Pýtate sa, kde sa šetrilo? Napríklad na sedadlách. Majú lacnejšie poťahy a tie predné aj ploché kontúry. Telo zo strán veru nepodopierajú, ale sú aspoň celkom pohodlné. A ešte tu máme volant. Vo výbave Confort sa dá regulovať len výškovo. Skrátka, prinúti vás do vzpriamenejšej pozície. Ani kožu na jeho venci, ba ani na hlavici radiacej páky nečakajte. To všetko však vo vyššej úrovni štandardnej výbavy môžete mať. A teraz otočme kartu. Od základnej výbavy auta nižšej strednej triedy sa dnes žiada kompletná paleta šiestich airbagov, stabilizačný program aj palubný počítač. Fluence Confort ich má. Chcelo by to ešte výškovú reguláciu aspoň na sedadle vodiča. Tento Renault ju dopraje aj spolujazdcovi. Mohol by sa tam zmestiť ešte audiosystém s prehrávačmi CD a MP3. Na palube ho evidujeme aj s diaľkovým ovládaním pod volantom. Že sa Renaultu podarilo do úzkeho cenového rámca prepašovať ešte klimatizáciu, už je slovo do bitky. Tempomat s obmedzovačom rýchlosti – to by už hraničilo s márnotratnosťou. A, predstavte si, Fluence aj v tomto smere vyhovie. Aké neznesiteľne ľahké, povzdychne si konkurencia.
Cestujúci na delenej zadnej lavici môžu počítať s podobným priestorovým komfortom ako v Mégane Grandtour (kombi). Zhruba sedem centimetrov delí kolená a operadlá predných sedadiel. Nad hlavou je to tiež podobné – teda len tak, tak. Kým v kombi sme odporúčali radšej neobjednávať elektricky ovládané panoramatické strešné okno, vo Fluence je strecha pre dlháňov prinízko aj bez neho. Kufor s kapacitou 496 litrov patrí (podľa očakávania) k silným zbraniam tohto sedanu. Väčšinu potenciálnych zákazníkov poteší plnohodnotná rezerva na jeho dne. Nakladací otvor je väčší, ako býva pri sedanoch zvykom. Škoda, že na vnútornej strane veka rukoväť ani žiadnu jej podobnú náhradu nenahmatáte. Manipuláciu s batožinou zas trochu komplikuje vyššia nakladacia hrana. Ložnú plochu kufra vo Fluence môžete rozšíriť na úkor sklopených operadiel zadných sedadiel. Ak však potrebujete úplnú rovinu, musíte vykonať úkon navyše – najprv odklopiť sedáky.
Motor na svojom mieste
Vekovo už zrelá šestnásťventilová tisícšesťstovka spolupracuje s rovnomerne odstupňovanou päťstupňovou manuálnou prevodovkou. V čase, keď sa čoraz viac presadzujú prepĺňané motory a priame vstrekovanie benzínu v kombinácii so šesťstupňovými prevodovkami, tento tandem obdarúva kompaktný sedan len priemernou dynamikou. Ale jeho relatívna technická jednoduchosť a cena ho priamo predurčujú na pozíciu v základnom deriváte. Štvorvalec ide celkom dobre za plynom, po prekročení 4 000 otáčok je však už dosť hlučný. Prevodovka má päťku sprevodovanú tak, že motor spoľahlivo ťahá počas promenády obcou predpisovou päťdesiatkou (1 400 otáčok) a pri jazde stotridsiatkou po diaľnici sa otáčky držia ešte v pomerne úspornom režime (3 750). Test spotreby na našom testovacom okruhu prebehol pod kontrolou palubného počítača. Ten na záver svoje dojmy podčiarkol, zosumarizoval a vyhodnotil údajom 8,2 l/100 km.
Vyžaduje dôstojné zaobchádzanie
Jazdné vlastnosti podvozka predurčujú predné vzpery McPherson a zadné polo nezávislé zavesenie so skrutnou priečkou. K tomu komfortne naladené pruženie, ktoré v minulosti nieslo prívlastok francúzska škola, a mäkké poddajné obutie do pneumatík formátu 205/65 R15. V nájazdoch do oblúkov sa Fluence správa nedotáčavo, pri výjazde z nich zas občas prejaví tendenciu pretáčavosti. Ostrú jazdu na technickej trati sprevádza neodbytné jačanie pneumatík, pritom menej presné riadenie vyžaduje častejšie korekcie. Ani gumové radenie sa k športovému nasadeniu veľmi nehodí. To nie je náradie pre vodiča zaťaženého športovými ambíciami. Rýchlo pochopíte, že charakter tohto sedanu nabáda k dôstojnejšiemu štýlu jazdy. Zvlnený povrch kopíruje vlnením v mäkkých sínusoidách, ostrejšie nerovnosti pruženie a pneumatiky pozoruhodne účinne filtrujú. Poteší aj akustický komfort, ktorý hluk od podvozkových skupín tlmí a zvyšok posúva do uchu prijateľnejšieho pásma nižších frekvencií.
Záver
Už v minulosti Renault neraz dokázal, že vie postaviť špičkový automobil. Na strane druhej pozná recept, ako dávkovať ingrediencie, ktoré v krajine, kde pomer ceny a úžitkovej hodnoty býva rozhodujúci, spravia z auta bestseller. Vie presne, kde sa dá ušetriť a kde sa skúposť nevypláca. Nový objav Fluence je iný ako všetko, čo v tomto smere dosiaľ vytvoril. Boduje okázalým zjavom a kypiacou ponukou štandardnej výbavy. Nechýba v nej žiadna z položiek, ktorú bežný motorista môže od auta kompaktnej triedy očakávať. A túto ponuku sprevádza cena, ktorej ťažko odolať. No nekúpte to!
Hodnotenie
+ atraktívny dizajn
+ pozoruhodný pomer hodnoty a ceny
+ priestranný interiér
+ veľký batožinový priestor
+ komfortné pruženie
– nepresné riadenie
– menej miesta nad zadnými sedadlami
– chýba hĺbková regulácia volantu
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BA, EBV, ESP, šesť airbagov, palubný počítač klimatizácia, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, audiosústava s CD a MP3 prehrávačom s ovládaním pod volantom, elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, elektrické ovládanie okien a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, predné hmlovky, pätnásťpalcové disky kolies, príprava pre detské sedačky ISOFIX na zadných sedadlách...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Metalíza, príprava na alarm, alarm...
Zdroj: 05
Foto – Renault