Range Rover Evoque DS4 – architektúra s vysokým stredovým panelom leteckého typu a volantom takmer kolmo k smeru jazdy brnká na strunu športovo ladeného šoféra.
Tretí a zároveň najmenší z model značky Range Rover, ktorá sa preslávila ako liaheň honosných offraderov, sa zaradil do kategórie kompaktných crossoverov. Samotný výrobca ho tituluje ako luxusné cross-coupé. Jeho výstavná premiéra sa odohrala ešte na jeseň 2010 v Paríži, no výroba odštartovala až v polovici minulého roka. V jeho závere sa Evoque začal predávať aj na Slovensku v plnom diapazóne možností – v trojdverovej aj päťdverovej karosárskej verzii, s pohonom predných kolies aj ako štvorkolka. Pod prednou kapotou alternujú tri prepĺňané štvorvalce, na výber sú tiež šesťstupňové prevodovky – manuálna aj automatická. My sme otestovali päťdverový derivát s 2,2-litrovým turbodieselom (140 kW/190 k), automatickou prevodovkou, pohonom 4 x 4 a strednou úrovňou výbavy Dynamic.
Explózia sebavedomia
S karosériou dlhou len 4 350 mm o 430 mm Evoque zaostáva za stredným súrodencom Range Roverom Sport. No jeho pohotovostná hmotnosť 1 625 kg prezrádza, že v disciplíne robustnosť konštrukcie ani najmenší z rodu Range Rover neťahá za kratší koniec. Naopak, masívne sebavedomie z neho doslova exploduje. Fazóna zovňajšku – to je už kapitola sama osebe. Tón udáva vysoký pontón karosérie v kontraste s nízkou kabínou a strechou, ktorá sa zvažuje smerom dozadu až po efektný šilt. K tomu odsadené svalnaté lemované blatníky nad veľkými kolesami, uhrančivé pohľady svetlometov, ochranné štíty nábehových hrán a famózna hra efektných bočných prelisov. Skvostný športový zjav. V aktuálnom automobilovom parku, ktorý sa zmestí pod široký pojem SUV, ťažko hľadá paralelu.
Športovisko vodiča
Prvý dojem po usadnutí za volant je rovnako skvelý ako z obhliadky exteriéru. Čierno-červená farebná kombinácia má šmrnc, kvalita použitých materiálov, kde prevláda koža, hliník a mäkký plast, zas nesie prémiový punc. Architektúra s vysokým stredovým panelom leteckého typu a volantom takmer kolmo k smeru jazdy brnká na strunu športovo ladeného šoféra. Len výsuvný otočný valec automatickej prevodovky z tohto rámca trochu vyčnieva. Výhľad dopredu a do strán je v poriadku, zato priestor vzadu sa dá monitorovať len cez úzky priezor zadného okna. Zvyšok clonia mohutné stĺpiky karosérie. Obrovské vonkajšie zrkadlá sú len čiastočnou kompenzáciou, no k dispozícii je aj cúvacia kamera (opcia), a tak máme po probléme. Kožou obšité predné sedadlá s plným elektrickým servisom (na objednávku) sú také, ako vyzerajú – pohodlné, efektné a dobre vedú telo. Hlboké tubusy prístrojového štítu účinne tienia stupnice. Palubný počítač monitoruje každú jazdu po vypnutie motora, no tá predchádzajúca sa dá vyvolať z pamäte a pokračovať. Dotyková farebná obrazovka vytvára rozhranie pre TV, navigáciu a hi-fi audioaparatúru. Vyšší vodiči by však privítali viac miesta nad hlavou.
Klame kufrom
Cestujúci vpredu aj vzadu môžu rátať v danej triede s nadpriemerným životným priestorom naprieč kabínou. Tí vzadu sedia vzpriamenejšie a nižšie, chodidlá sa však dajú zasunúť pod predné sedadlá, a tak stehná získajú dostatočnú oporu. Asi sedem centimetrov, ktoré delia kolená priemerne vysokého cestujúceho od operadla rovnako stavaného vodiča, vyhovie. Rezerva nad hlavou tiež. Prípadnému pasažierovi v strede prekáža robustný kryt kardanového hriadeľa. Batožinový priestor s interiérom spája lyžiarsky minitunel. Zozadu už kufor otvára lenivý elektromotor. Tých 575 litrov, ktoré udáva väčšina dostupných prameňov ako základnú kapacitu, platí až po strechu. Skutočných 420 litrov (po krycie plató) potvrdzuje prvý dojem. Trochu malý. Praktickosť má v popise práce systém pozdĺžnych koľajníc s posuvnou hliníkovou zábranou. Má za úlohu znehybniť prevážaný obsah. Manipulácia s ňou je však zbytočne komplikovaná. Keď na to príde, prepravná kapacita sa dá zväčšiť sklopením zadných operadiel. Takto vytvorená plocha je takmer vodorovná. Tých, čo sa neradi spoliehajú na lepiace súpravy, poteší neplnohodnotná rezerva.
Hra na šesťvalec
Miesto pohonnej jednotky pod prednou kapotou naprieč k smeru jazdy zaujal 2,2-litrový vznetový štvorvalec. Boduje už svojím kultivovaným prejavom. S výnimkou voľnobehu a rozbehov si ho v kabíne ľahko pomýlite so šesťvalcom. Svoje zrejme zohráva robustná konštrukcia karosérie aj akustická izolácia kabíny. Maximálnym výkonom 140 kW (190 k) budí rešpekt, no jeho dynamický prejav tlmí pomerne vysoká pohotovostná hmotnosť aj chladne reagujúca automatická prevodovka. Aj tak čas potrebný na prekonanie stovky pod hranicou deväť sekúnd má svoju hodnotu. S plným nasadením šesťstupňový automat radí pri 4 300 otáčkach, no keď využijeme sekvenčné radenie, motor potiahne až na 4 500. Pre tento typ auta väčšiu hodnotu ako samotný výkon má pružnosť, a tú môže rozdávať. Pri meraní spotreby priemer kazili akceleračné vložky. Aj jazda po diaľnici načrela do nádrže, hoci motor pri trvalej stotridsiatke dosahoval len 2 200 otáčok. Preto výsledných 8,3 l/100 km zhruba naplnilo očakávania. Na porovnanie – na rovnakom okruhu sme s BMW X1 xDrive 23d zaznamenali priemerných 7,3 l/100 km a s Volvom XC60 D3 AWD rovných 8 litrov.
Komfort na druhú
Podvozok vybavený adaptívnymi tlmičmi pruženia a osemnásťpalcovým zimným obutím rozmeru 235/60 si posádku získa schopnosťou dôsledne filtrovať drobné aj väčšie nerovnosti na vozovke. Pritom rovnako účinne je redukovaný prenos hluku od kolies ako zvuk motora. Športová jazda na technickej trati po kvalitnom asfalte má svoje čaro. Páčilo sa nám presné riadenie a len malé nakláňanie karosérie v oblúkoch. Pasia jazdiť. Na výletoch mimo spevnenej cesty Evoque ťaží z pomerne veľkej svetlej výšky (21,5 cm), nájazdových uhlov a pomáha mu aj značkový elektronický systém Terrain Response. Stačí stlačiť príslušný spínač na stredovom paneli a elektronika zaranžuje optimálnu súhru krútiaceho momentu oboch hnaných náprav, trakčného aj stabilizačného systému podľa naprogramovanej schémy. Záleží len na tom či nasleduje spevnená cesta, sneh, štrk alebo tráva či hlboké koľaje. Môžu byť aj pieskové duny. Len treba akcelerátorom správne voliť tempo – pozor, Evoque je ťažší na predok a volantom treba ordinovať taktiku zdolávania prekážok. K dobru mu rátame aj schopnosť otočiť sa na malom priestore.
Záver
Značka Range Rover má svoj historický cveng. Autá pod jej logom vždy dokázali majstrovsky skĺbiť odolnosť konštrukcie s fajnovou výbavou a konzervatívnou patinou. Cena pre jej zákazníkov nebola nikdy určujúca, zato vždy vyššia, než za akú sa predávali porovnateľné konkurenčné modely. Evoque síce pochádza z rovnakého rodu, ponúka porovnateľnú techniku a kvalitu so staršími súrodencami, no svojím zrodom spáchal malý palácový prevrat. Pozorovateľa bez ohľadu na to, či pochádza z radov notorických „obsmŕdačov“ alebo solventných potenciálnych zákazníkov, berie za srdce. Páči sa nie dostatočne, ako sa na britského konzervatívca doposiaľ vždy slušalo a patrilo, ale preukrutne. Všetko ostatné platí aj naďalej vrátane vyššej ceny.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BAS, DSC, RSC, sedem airbagov, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, automatická klimatizácia, šesťstupňová manuálna prevodovka s funkciou štart/stop, systém Terrain Respons, kontrola zjazdu zo svahu, pohon všetkých kolies 4WD, predné sedadlá čiastočne kožené s elektricky nastaviteľnou výškou, kožený multifunkčný volant, halogénové svetlomety, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, nemetalický lak, nezávislé kúrenie, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Elektricky ovládané predné sedadlá v koži, šesťstupňová adaptívna prevodovka, asistencia parkovania, audiosystém Meriadian s desiatimi reproduktormi a subwooferom, automatická klimatizácia so senzormi kvality, vyhrievaný volant, vyhrievané čelné sklo, vyhrievané predné sedadlá, HDD Premium navigačný systém – vrátane HDD audioservera, intuitívne hlasové ovládanie, ostrekovače svetlometov, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, tmavé zadné bočné sklá, osemnásťpalcové až dvadsaťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie
+
Atraktívna fazóna exteriéru a interiéru
Kvalita a spracovanie použitých materiálov
Komfortné pruženie
Robustná konštrukcia
Priechodnosť terénom
Pružný motor
Sofistikovaný systém Terrain Response
–
Horší výhľad dozadu
Pomalšia prevodovka
Menší kufor
Range Rover Evoque DS4 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Range Rover Evoque DS4 | Audi Q3 2,0 TDI Quattro | BMW X1 xDrive 23d | Volvo XC60 D3 AWDS-S | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 179 | 1 968 | 1 994 | 2 400 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 140 (190)/ 3 500 | 130 (177)/4 200 | 150 (204)/4 400 | 120 (163)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 420/1 750 | 380/1 750 – 2 500 | 400/2 000 – 2 500 | 420/1 500 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 7-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 8,2 | 7,3 | 10,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 212 | 223 | 200 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,5 | 5,9 | 6,3 | 6,8 |
Rázvor (mm) | 2 660 | 2 603 | 2 760 | 2 774 |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 5 | 5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 420 | 460 | 420 | 495 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 42 179 | 36 400 | 39 868 | 39 900 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov
Foto – Land Rover