Peugeot 308 GTi 1,6 THP – za diskrétnou fasádou päťdverového hatchbacka pradie benzínový turbo motor so skvelým športovým potenciálom, pružnosťou a kontrolovaným apetítom.
Najvýkonnejšia tristoosmička, aká sa momentálne vyrába, sa vlani predstavila v modernizovanej podobe. Srdce GTi bije v rytme prepĺňanej tisícšesťstovky vyladenej na maximálny výkon 147 kW (200 k) pod taktovkou šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Niektorí motoristickí fundamentalisti ostrému Peugeotu zazlievajú, že je príliš civilný, preto jeho zaradenie do kategórie hot hatch odmietajú. My, aj na základe výsledkov tohto testu, patríme k tým ostatným. Myslíme si, že do tohto pojmu sa bezpečne zmestí.
Dobre utajená nátura
Pri prvom kontakte si poviete, no a čo, bežná tristoosmička. Tí, čo predsa len zaregistrujú tmavé osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, šilt nad zadným oknom a dvojitú pochrómovanú koncovku výfuku, ešte stále môžu tipovať na nenákladný tuning. Zasvätenejší už vedia, že tieto zásahy do exteriéru „spáchala“ samotná domovská automobilka. Ba na svedomí má aj tých, na pohľad nezreteľných 10 mm, o ktoré kľakol podvozok k zemi. K tomu drobné logo GTi na predných dverách. Skrátka diskrétnosť. Principiálne ju neodsudzujeme. No jednu pripomienku si neodpustíme. Chcelo by to aspoň rozšírené nápravy. Ak pre iné nie, tak preto, aby tie pekné kolesá netrčali tak hlboko zapadnuté v blatníkoch.
Za hrsť cielených zásahov
Vstup na pracovisko vodiča zvýrazňuje špecifická prahová lišta. Telo sa zaborí do sedačky, ktorá je asi ideálnym kompromisom pohodlia a nadpriemerného bočného vedenia. Kombinácia vzdušného textilného poťahu s kožou na exponovaných miestach je praktická aj efektná. Najmä s gravírovaným GTi na operadle. K tomu príplatkové vyhrievanie. Chýba len regulácia sklonu sedáka. Športový volant so svojím hrubým na spodku zrezaným vencom v koži sadne do dlaní. Ale tiež mohol mať červený steh, keď už zdobí sedadlá. Hliníkové pedále ku GTi patria, aj Peugeot ich má. A biele podhľady prístrojového štítu so štíhlymi purpurovými strelkami tiež. Kovovej hlavici radiacej páky sa športové čaro uprieť nedá. V zime však chladí a v lete bude páliť. Inak je to už známa – dobre vybavená tristoosmička. V štandarde disponuje dvojzónovou klimatizáciou, tempomatom, ba aj presklenou panoramatickou strechou. Z príplatkových možností si osvojila napríklad výbornú navigáciu s farebnou sklopnou obrazovkou a 30 GB pevným diskom. Výhrady však máme k ovládaciemu panelu audiosystému s nezmyselne drobnými spínačmi.
Pätoro dverí sa ráta
Peugeot 308 si aj v najostrejšej verzii zachoval päť dverí, a tým aj punc rodinného auta. Vyšší a vzpriamenejší posed s oporou stehien nebude asi väčšine pasažierov prekážať. Ak si priemerne vysokí (180 cm) sadnú za seba, potom ten vzadu môže rátať s asi 5 cm rezervou od kolien po operadlá. Nad hlavou mu ostávajú 4 centimetre aj pod panoramatickou strechou. Kufor s 348-litrovou základnou kapacitou v kategórii kompaktných hatchbackov hodnotíme ako priemerný. Má otvor s vyššou nakladacou hranou, čo komplikuje manipuláciu s ťažšími bremenami. K dobru mu rátame pravidelný tvar a plnohodnotnú rezervu. Ak dĺžka ložnej plochy nestačí, k dispozícii je lyžiarsky tunel. Stačí sklopiť stredovú opierku. Aj zadné operadlá sa dajú sklopiť do vodorovnej polohy. Len predtým treba vyklopiť dopredu sedáky a ešte skôr odsunúť predné sedadlá viac dopredu. Potom už na nich nájdu dostatok životného priestoru len drobnejšie postavy.
Statočné srdce
Po naštartovaní sa táto benzínová tisícšesťstovka prepĺňaná dvojkomorovým turbodúchadlom Twin-scroll správa celkom civilne – ticho a kultivovane. Ani jazda spoločensky korektným tempom, zameraná skôr na šetrenie pohonných hmôt, neprezrádza čertovo kopýtko v jeho génoch. Odhaľuje nevšednú pružnosť, ktorá dovoľuje jazdiť so zaradenou šestkou v osade predpisovou päťdesiatkou (1 200 otáčok), ale aj diaľničným tempom (3 400 otáčok) a ak sa dá aj „maximálkou“ cca 240 km/h. Netreba byť znalcom, aby motorista pocítil spontánnu reakciu na pokyn akcelerátora. Tento motor skutočne ide za plynom. Už od spodku a čím je vo vyšších otáčkach, tým lepšie. Po prekročení 3 500 pod plným plynom je to už pravé orechové, čo tlačí telo do sedačiek. Dojem umocňuje športovo sýte echo špeciálne naladeného výfukového systému. Autíčko ako stavané na rezké predbiehanie a znepokojovanie vodičov prémiových značiek vyšších kubatúr. S týmto motorom vyvinutým v spolupráci s BMW sme mali tú česť v rôznych výkonových variantoch. Všetky sú veľmi dobré, tento patrí ku skvelým. Nielen pre svoj statočný výkon, ale aj za ekonomiku prevádzky. Namerali sme mu priemerných 7,9 l/100 km. A v závere – hodila by sa k nemu trochu odolnejšia spojka a prevodovka s presnejším radením.
Žiaden kostitras
Podvozok GTi sa od konfekcie nelíši len obrími sériovo montovanými osemnástkami a o 10 mm redukovanou svetlou výškou. Má spevnenú prednú nápravu, tvrdšie tlmiče pruženia a bohatšie dimenzovanú brzdovú sústavu. Zato jednoduchšia zadná náprava mu ostala. Výsledok? Pruženie je v porovnaní s konfekciou tvrdšie, nie však príliš. Určite to nie je uskákaný kostitras. Aj tak by obutie mohlo byť o palec menšie. Osemnástky sú na kompakt veľa – zbytočne zhoršujú pomer odpruženej a neodpruženej hmotnosti. Tam treba hľadať príčiny sklonu k odskakovaniu zadnej nápravy. V každom prípade P308 GTI sa hodí aj na každodenné jazdy do práce aj po slovenských komunikáciách. Tým skôr, že podvozok je solídne utlmený. Len pozor na disky kolies, sú naozaj zraniteľné. Pri ostrejšom nasadení na technickej trati registrujeme vrodenú nedotáčavosť, no nie nadmerné pohyby karosérie. Aj pokľaknutie v oblúku je primerané. S takto koncipovaným prebytkom výkonu sa dá celkom radostne zajazdiť. Najmä na suchu, keď nechýba odvaha deaktivovať ESP. Najviac mu však svedčí diaľnica. Tam naplno prejaví svoj charakter nenápadnej dobre vyzbrojenej prepadovej stíhačky.
Záver
Autá podobného druhu, ako je testovaný Peugeot 308 GTi, nepatria k bestsellerom. Sú skôr výkladnou skriňou typového radu. Kupujú si ich nadšenci, ktorí preferujú zážitok z jazdy aj za cenu povedzme dvojnásobku nadobúdacej ceny základného modelu. Logicky výrobca sa väčšinou snaží takýto derivát aj navonok odlíšiť napríklad prahovými nadstavcami, rozšírenými blatníkmi, dimenzovanejšími otvormi náporového chladenia, spojlermi „rýchlymi pásmi“, nápadnou farebnosťou... Šanca predať tým určite stúpa. Peugeot 308 GTi sa navonok tvári celkom nenápadne. Akoby chcel nechať voľné pole pôsobnosti pre individuálny tuning. Zato núti zákazníkovi panoramatickú sklenú strechu, bez ktorej sa ostrý hatchback v očiach jeho fanúšika zaobíde už v prvom rade. No nech sa páči. Za nenápadnou fasádou sa v každom prípade skrýva interesantný voz. Tón jeho vlastnostiam udáva motor, ktorý je skvelý svojím športovým potenciálom aj prejavom a zároveň dobre kontrolovaným apetítom. Motivačný je už ten pocit, že keď chcem, predbehnem (skoro) všetko, čo sa na ceste hýbe. A 200 koní pod kapotou za necelých 22-tisíc € má tiež svoju váhu.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, REF, AFU, ESP, šesť airbagov, tempomat, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, presklená panoramatická strecha, variabilný posilňovač riadenia, alarm a superzamykanie, WIP Bluetooth, USB Box, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, zadný spojler, zadný parkovací systém, dvojitá koncovka výfuku, kožený volant Sport GTi, polokožený poťah sedadiel, hliníkové pedále, denné svetlá s LED efektom, zadné extra-tónované sklo, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, predný parkovací systém, vyhrievané predné sedadlá, navigačný systém s farebnou obrazovkou a integrovaným pevným diskom 30 GB, Jukebox, metalíza, perleťový lak, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, samonatáčacie svetlomety AFS, detekcia podtlaku v pneumatikách...
Hodnotenie
+
Výkonný a pružný motor
Priestranný interiér
Kvalita použitých materiálov
Dobré predné sedadlá
Úroveň výbavy
–
Nenápadný exteriér
Systém sklápania zadných sedadiel
Nepresné radenie
Peugeot 308 GTi 1,6 THP a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Peugeot 308 GTi 1,6 l THP | Alfa Giulietta 1,6 MultiAir Super | Ford Focus 1,6 EcoBoost SCTi | VW Golf GTI 2,0 TSI | Mini Cooper S | Renault Mégane Coupé GT 2,0 TCe | Škoda Octavia RS | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 368 | 1 596 | 1 984 | 1 998 | 1 984 | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 147 (200)/5 800 | 125 (170)/5 500 | 134 (182)/5 700 | 155 (210)/5 300 – 6 200 | 135 (184)/5 500 | 132 (180)/5 500 | 147 (200)5 100 – 6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 275/1 700 | 230-250/2 500 | 240/1 900 – 4 000 | 280/1 700 – 5 200 | 240/1 600 – 5 000 | 300/2 250 | 280/1 700 – 5 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,7 | 7,8 | 7,9 | 6,9 | 7,0 | 7,8 | 7,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 237 | 218 | 222 | 240 | 228 | 230 | 242 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,9 | 5,8 | 6,0 | 7,3 | 5,8 | 7,6 | 7,5 |
Rázvor (mm) | 2 608 | 2 634 | 2 648 | 2 578 | 2 640 | 2 578 | |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 348 | 350 | 363 | 350 | 160 | 344 | 585 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 21 950 | 21 890 | 23 860 | 27 170 | 23 800 | 20 480 | 24 239 |
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Peugeot